تحریم کالاهای آمریکایی توسط جمهوری اسلامی ایران، تصرف گرگان و مازندران توسط «طغرل سلجوقی»، یورش ساواک به منزل «امام خمینی» (ره) در قم و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 1شنبه 21 آبان 1391 خورشیدی برابر با 26 ذی الحجه 1433 هجری و 11 نوامبر 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

یورش ساواک به منزل «امام خمینی» (ره) در قم (1346 ش)

حضرت امام خمینی (ره) قبل از تبعید به نجف، در منزلی در مقابل مدرسه حجتیه قم، محلی به عنوان کتابخانه و محل درس و بحث طلاب تاسیس کرده بودند که مورد مراجعه فراوان طلاب واقع گردید. ساواک که از فعالیت این مکان در جهت معرفی حضرت امام هراسناک شده بود، در چنین روزی در سال 1346، به آنجا و نیز بیت آن حضرت در قم یورش برد و کلیه کتاب‌ها و نشریات و جزوات موجود که بالغ بر ده هزار جلد بود، به همراه اوراق و اسناد تاریخی به یغما برد. از آن پس دَرِ کتابخانه بسته شد و رفت و آمد به آنجا، ممنوع اعلام گردید.

اجتماع بزرگ مردم تهران درباره تعیین نوع حکومت در مقرّ محمدعلی شاه قاجار (1287 ش)

در گیرودار نهضت مشروطه‌خواهی، در بیست و دوم آبان 1287 ش به دستور شیخ فضل‌اللَّه نوری، اجتماع بزرگی در باغ شاه، مقر محمدعلی شاه قاجار، با شرکت روحانیون، رجال، معاریف، بازرگانان، اصناف و مالکین تشکیل شد و مذاکراتی پیرامون نوع حکومت در ایران آغاز گردید. شیخ فضل اللَّه فریاد برآورد، مشروطه با شریعت سازگار نیست و تلگراف‌هایی را که از طرف بعضی از روحانیون شهرها و مردم در مخالفت با مشروطه غیر مشروعه رسیده بود قرائت کرد. سرانجام نامه‌ای به شاه نوشته و از شاه خواستند از مشروطه صرف نظر نماید. عده زیادی این نامه را امضا کردند که امضاء اول مربوط به شیخ فضل‌اللَّه نوری بود. در پی این درخواست علما ومردم، محمدعلی شاه هم آن را تایید نمود.

رحلت آیت اللَّه «شیخ عبداللَّه مازندرانی» از رجال دوران مشروطه (1291 ش)
آیت‌اللَّه شیخ عبداللَّه مازندرانی در حدود سال 1219 شمسی در بار فروش مازندران به دنیا آمد و مقدمات را در زادگاهش فراگرفت. سپس به عراق مهاجرت کرد. وی از آن‌جا راهی نجف شد و نزد اساتید نامداری همچون شیخ‌مهدی کاشف الغطاء و ملامحمد فاضل ایروانی و به ویژه میرزا حبیب‌اللَّه رشتی به مدارج والای علمی دست یافت.
این عالم مجاهد در جریان نهضت مشروطه به همراه آخوندملامحمدکاظم خراسانی و میرزا خلیل، در حوزه نجف، به عنوان یکی از سه رهبر دینی و فکری این جنبش مردمی عمل می‌کرد. از شیخ عبداللَّه مازندرانی آثار متعددی بر جای مانده که رساله الوقف، شرح شرایع، کتاب التجاره و کتاب الرَّهن و... از آن جمله‌اند. این فقیه سترگ سرانجام در روز بیست و دوم آبان 1291 ش در هفتاد و دو سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.

رحلت آیت اللَّه «سیدمرتضی پسندیده» برادر بزرگ حضرت امام خمینی (ره) (1375 ش)
آیت اللَّه سیدمرتضی پسندیده، در سال 1274 ش در خمین به دنیا آمد. سید مرتضی پس از شهادت پدر، به همراه مادر و عمه خود، به سرپرستی حضرت امام مشغول بود و از ایشان نگهداری می‌کرد و حضرت امام مدتی از محضر برادر، دروس حوزوی را آموختند. آیت‌اللَّه پسندیده در دوران سلطنت رضاخان بر اثر مخالفت با رژیم پهلوی و ایستادگی در برابر سرسپردگان حکومت جور، مدتی تبعید شد و زمانی نیز به دلیل مخالفت با طرح کشف حجاب محاکمه گردید.
ایشان بارها حکم تبعید غیرقانونی خود را نقض می‌کرد و بدون ترس از دولت ستمشاهی به قم بازمی‌گشت. آیت‌اللَّه پسندیده پس از پیروزی انقلاب اسلامی، علی رغم موقعیت ویژه‌ای که از مراتب علم و تجربه و مبارزات مستمر خویش داشتسرانجام این عالم ربانی و فقیه سترگ پس از 101 سال مجاهده، در بیست و دوم آبان سال 1375 ش بدرود حیات گفت و در مسجد بالاسر حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

وفات «سعدی شیرازی» استاد بزرگ ادب فارسی (691 ق)
شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی، شاعر و استاد بزرگ شعر و نثر فارسی، پس از گذراندن مقدماتِ علوم ادبی و دینی در زادگاهش، شیراز، در جوانی به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه آن به آموختن علوم متداول آن دوران پرداخت. پس از تحصیل به سرزمینهای شام، فلسطین، حجاز و روم و کشورهای دیگر مسافرت کرد. سعدی در طی این سفرها، با کمک دیده‌ها و شنیده‌هایش به همراه قریحه شاعری، به سرودن اشعاری زیبا و ماندنی پرداخت.

وی سپس به شیراز بازگشت و به تألیف و تصنیف منظومه‌های پندآموز که نتیجه‌ سی سال تجربه، جهانگردی و مردم‌شناسی بود، دست زد. سعدی در سال 655 ق اثر بزرگ اخلاقی و تربیتی خود به نام بوستان را سرود و در 656 ق گلستان، یکی از شیواترین کتاب‌های نثر فارسی را تدوین کرد که در ضمن آن، از اشعار فارسی و عربی نیز استفاده شده است. همچنین دیوان سعدی و مجالس پنج گانه نیز از اوست. مدفن سعدی در شیراز، میزبان خیل علاقه‌مندان زبان وادب فارسی از سراسر دنیاست.
اصفهان باردیگر پایتخت ایران شد.


تحریم کالاهای آمریکایی توسط جمهوری اسلامی ایران (1358 ش)
در پی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در سیزدهم آبان 1358، مقامات آمریکایی، ایران را به عکس العمل‌های شدید سیاسی، اقتصادی و نظامی از جانب خود تهدید نمودند. در این حال مسؤولان جمهوری اسلامی، در دومین روز اشغال سفارت آمریکا، ابتدا مسأله تحریم صادرات نفتی ایران به آمریکا را مطرح کردند و از پانزدهم آبان 1358، صدور نفت ایران به ایالات متحده قطع شد.
در ادامه، وزارت بازرگانی، فروش کالاهای آمریکایی را ممنوع اعلام نمود و سپس جامعه داروسازان ایران، از جامعه پزشکان خواست از تجویز داروهای آمریکایی خودداری نماید. از آن سو، کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا نیز دستور قطع خرید نفت از ایران را صادر کرد. با افزایش تنش میان ایران و آمریکا و حل نشدن مسأله گروگان‌ها، در بیست چهارم آبان 1358 دارایی‌های ایران در آمریکا مسدود و بلوکه شد تا اینکه روابط سیاسی دو کشور در فروردین 1359 ش به صورت رسمی قطع گردید.

درگذشت «مهرداد بهار» شاعر و سخنور معاصر (1373 ش)
مهرداد بهار فرزند ملک الشعرا محمدتقی بهار در سال 1308 ش به دنیا آمد. از 1326 وارد عرصه سیاست شد و به حزب توده پیوست. در سال‌های بعد به عنوان یکی از دانشجویان فعّال دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، مسؤول بخش تشکیلات سازمان دانشجویان شد. مهرداد بهار در سال 1330 به اتفاق دوستانش، بر اعضای شورای عالی دانشگاه شورید که به اخراج او از دانشگاه انجامید. پس از اخراج از دانشگاه و مرگ پدرش، راهی زندان گردید و پس از آزادی بار دیگر به فعالیت سیاسی پرداخت و 2 بار دستگیر و زندانی شد. مهرداد بهار در سال 1338 به انگلستان رفت و در دانشگاه لندن، نخستین فدراسیون دانشجویان مبارز علیه پهلوی را بنیان نهاد و به رهبری آن رسید. در آن هنگام، حزب توده بر آن بود که چپ‌ها را از جبهه ملی جدا کند.
 بهار و برخی از اعضای رهبری کنفدراسیون، از دستور رهبری حزب توده سرباز زدند که باعث اخراج او از حزب توده شد. وی از سال 1344 به کلی دست از سیاست کشید و به ایران مراجعت کرد و به پژوهش فرهنگ ایران باستان پرداخت. مهرداد بهار سال‌ها در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و چند دانشکده دیگر به تدریس پرداخت. اساطیر ایران، رستم و سهراب، سخنی چند درباره شاهنامه، ادبیات مانوی و تخت جمشید و... از جمله آثار اوست. مهرداد بهار سرانجام در بیست و دوم آبان 1373 در 65 سالگی درگذشت و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

انقراض دولت بنی امیه پس از قتل «مروان حِمار» آخرین خلیفه‌ی اُموی (132 ق)
دعوت عباسیان به قیام علیه امویان در ابتدا سری بود و آنان مردم را به این نوید می‌دادند که پس از پیروزی، یکی از اولاد پیامبر (ص) را به خلافت برمی‌گزینند. مردم نیز از روی علاقه به اهل بیت، با آنان همکاری کرده و به کمک ابومسلم خراسانی، قیام بر ضد امویان شکلی جدی و فراگیر گرفت. سرانجام جنگی بین عبداللَّه بن علی، عموی سفاح و مروان حمار، آخرین خلیفه‌ی بنی امیه روی داد که با قتل مروان، حکومت غاصب هزار ماهه‌ی امویان سرنگون گردید. از آن پس خاندان ظالمی دیگر بر مسلمانان حاکم شد که حکومت آنان بیش از پنج قرن به طول انجامید.

تصرف گرگان و مازندران توسط «طغرل سلجوقی» (432 ق)
طغرل که فرماندهی ده هزار تن از جنگاوران سلجوقی بود از ماوراءالنهر به خراسان آمد و از سلطان مسعود غزنوی خواست که به داخل ایران مهاجرت نماید. سلطان مسعود مانع این کار شد ودر اثر جنگی که بین آن‌ها روی داد، سلطان غزنوی شکست خورد و طغرل در 429 ق وارد نیشابور گردید. طغرل که مؤسس سلسله‌ی سلجوقی به شمار می‌رود، پس از استقرار سلطنت خود به گرگان و طبرستان یورش برد و آن ولایات را از آخرین پادشاه آل زیار گرفت و به مُلکِ خویش افزود.


برخي از رويدادهاي 11 نوامبر
1674:   مهاجران انگليسي در ماساچوست آمريكا نخستين قانون تعليمات اجباري رايگان را براي خود وضع كردند.
1885:   نخستين موتو سيكلت ساخته شد و به معرض تماشا در امد.
1918:   لهستان كه قبلا در كنترل روسيه بود درپايان جنگ جهاني اول، كمونيستي شدن روسيه و شكست آلمان و انحلال امپراتوري اتريش ـ مجارستان اعلام استقلال كرد و يازدهم نوامبر روز ملي لهستان (روز استقلال) است.
1975:   آنگولا مستعمره قديمي پرتغال در غرب آفريقا يازدهم نوامبر 1975در پي يك رشته مبارزات مسلحانه خونين استقلال يافت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.