کالاهايي که فقط نام ضمانت را يدک مي کشند

گارانتي و يا خدمات پس از فروش از موضوعاتي است كه در كشور ما اهميت زيادي ندارد، همين امر سبب شده تا مشتريان رضايت كافي ازخدمات پس از فروش کالاي داخل نداشته باشند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،حدود 70 درصد از مردم تهران از خدمات پس از فروش کالاهای تولید داخل رضایت چندانی ندارند. که  اين امر نشان دهنده ي   نبود تشکل واحدي  در حوزه خدمات پس از فروش و همچنین غیرتخصصی بودن این حوزه در کشور است.

-آمار نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش کالاهای تولید داخل به اندازه اي است که به غیر از حوزه خودرو هیچ تشکل و انجمن خاصی در زمینه خدمات پس از فروش کالا در کشور وجود ندارد واين انجمن هم  اقدام خاصي براي خدمات گيرندگان انجام نمي دهد.

همه جای دنیا خدمات پس از فروش برای تولیدکنندگان حتی از فروش هم بسیار مهمتر است .اما در کشور ما عکس اين قضيه وجود دارد به طوريکه فروش کالا بيش از هر فعاليت واقدامي براي توليد کننده مهمتر جلوه مي کند، نتيجه اين امر چيزي جزعدم اعتماد خريدار در خصوص  خدمات پس از فروش نيست به طوريکه بحث خدمات کالا را بيشتر به مانند يک برچسب بدون استفاده بر روي اجناس مي داند.

اما نمي توان  تلاش هاي صورت گرفته از سوي  برخي توليد کنندگان داخلي در بحث خدمات پس از فروش را هم ناديده گرفت با وجود اقدامت صورت گرفته هنوز هم رضايت مندي مشتريان از خدمات پس از فروش کالاي وارداتي بيشتر است.

گزارش هاي ميداني خبرنگاراقتصادي  باشگاه خبرنگاران هم خود شاهدي  براين مدعاست ،که يکي از خريداران اجاق گاز توليد داخل  از عدم خدمات پس از فروش کالاي خريداري شده گله مند است و شکايت خود را اينطور بيان مي کند : مدت يك ماه است كه ماشين لباسشويي ام خراب شده و هر بار كه با بخش خدمات پس از فروش صحبت مي كنم وعده روزهاي آينده را مي دهند. گفتني است خريداران ديگر هم از کم کاري شرکت هاي توليد کننده در بحث خدمات پس از فروش و کالاهايي چون اجاق گاز ، مايكرويو و ساير محصولات هم گله مندهستند.

پاسخگو نبودن، دريافت هزينه براي تعمير كالاهاي برقي و ديجيتال با وجود داشتن كارت ضمانت نامه، برخورد تند با مشتريان، تاخير در تعمير و تحويل بموقع كالااز جمله مسائلي است كه در جامعه مشكلاتي را براي خريداران به وجود آورده و هنوز هيچ متولي و ناظر قدرتمندي وجود ندارد تا بتواند روند احقاق حق مشتريان را تسهيل و با شركت هاي متخلف برخورد كند.
 
همچنين کارشناسان امر اذعان دارند که هیچ آمار و ارقام دقیقی درباره وضعیت خدمات پس از فروش و بازار آن در دست نیست و با وجود آنکه سازمان حمایت متولی اصلی بحث خدمات پس از فروش در کشور است، متاسفانه به دلیل نبود پیوستگی بین ارائه‌دهندگان خدمات پس از فروش هیچ تشکل یا مجمع واحدی در این حوزه وجود ندارد.

شرايط اقتصادي موجود در کشور موجب شده تا شرکتهاي خدمات پس از فروش به عنوان اولين اولويت اين نوع خدمت رساني را به منظور کاهش هزينه ها، حذف کنند.

لازم به ذکر است در بند 3 ماده  قانون حمايت از  حقوق مصرف كنندگان در مورد ضمانت نامه كالايا خدمات آماده است: "ضمانت نامه سندي است كه توليدكننده، واردكننده، عرضه كننده يا تعميركننده هر دستگاه فني به خريدار يا سفارش دهنده كالاو خدمات مي دهد تا چنانچه ظرف مدت معين عيب يا نقص فني در كالاي فروخته شده يا خدماتي كه انجام شده، مشاهده شود، نسبت به رفع عيب يا تعويض قطعه يا قطعات معيوب يا دستگاه بدون اخذ وجه يا پرداخت خسارات وارده اقدام كند.

اما گويا اين بند در بين ساير قوانين حمايت از حقوق مصرف کننده مانند مصرف کننده زيان ديده فراموش شده است.


گزارش: پروين خدادادي –غزاله عربگل
برچسب ها: کالا ، ضمانت ، گارانتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار