یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: عدم تامین منابع و تسهیلات بانکی باعث کاهش تولید خودرو شده و سیاست‌های انقباضی اخیر بانک‌ها در تامین منابع ،خودروسازان را با مشکل مواجه کرده است.

 حمیدرضا فولادگر  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تصریح کرد: به دنبال کاهش تسیهلات بانکی به خودرو‌سازان آنها قادر به عمل به یکسری از تعهداتشان نبوده و نتوانستند پرداخت‌های به موقع به قطعه‌سازان داشته باشند که این موضوع سبب شده قطعات را به موقع تحویل نگیرند، این عوامل زنجیره‌ای باعث کاهش تولیدات خودرو شده است.

وی با تاکد بر  اینکه شرکت‌های خودروسازی باید از منابع درآمدی‌ دیگری به غیر ازمنابع بانک‌ها نیز استفاده کنند،گفت: سیستم‌ها و شرکت‌های مختلف منابع خود را از محل‌هایی همچون افزایش سرمایه وسهامداران، درآمد ناشی از تولید و فروش اوراق مشارکت و همچنین منابع بانکی تامین می‌کنند که در خصوص شرکت‌های خودروسازی به نظر می‌رسد که وابستگی بسیاری به منابع بانک‌ها داشتند که عدم اختصاص این منابع  بروز مشکلات در تولید خودرو را به همراه داشته است.

فولادگر در ادامه با بیان اینکه اثرات تحریم در تولید خودرو بسیار کم بوده است، گفت: قطعات مکانیکی و صنعتی خودرو بیشتر در داخل کشور تولید می‌شود و تنها برخی از مواد اولیه و قطعات مربوط به سیستم‌ها کنترل اتوماتیک خودرو از خارج کشور وارد می‌شود از این رو به تعبیری تحریم‌ها در کاهش تولید خودرو اثرگذار نبوده است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: در مجموع درصد کمی از عوامل کاهش تولید خودرو به تقاضای مشتری، واردات قطعات و یا تحریم‌ها مرتبط است،عمده دلیل رخ دادن کاهش تولید عدم تامین منابع مالی از سوی سیتسم‌های بانکی به شمار می‌آید.

این عضو صنایع و معادن تاکید کرد: این کمیسیون جلساتی با دو شرکت مهم ایران خودرو و سایپا برای بررسی دلایل کاهش تولید خودرو  داشته و خواهد داشت، و جلساتی نیز با مدیران عامل بانک‌ها برگزار کردیم تا با افزایش حمایت خود از تولیدات مشکلات برطرف گردد./عب
برچسب ها: تولید ، خودرو ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار