در حاشیه اجلاس اسکاپ صورت گرفت

تأکید ایران و کره شمالی بر گسترش روابط اقتصادی دو کشور

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر تجارت خارجه کره شمالی با تأکید بر اشتراک ایران و کره شمالی در مبارزه با آمریکا و امپریالیسم گفت: سابقه حمایت کره شمالی از ایران در جریان هشت سال دفاع مقدس از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بهروز مرادی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در دیدار وزیر تجارت خارجی کره شمالی با ابراز تشکر از این‌‌که مسئولان کره‌ای برای شرکت در اجلاس اسکاپ به ایران آمده‌اند گفت: مردم کره شمالی نزد ایرانیان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

معاون رئیس‌جمهور با بیان این‌که کره شمالی و ایران یک دشمن مشترک دارند و آن آمریکا است گفت: نوع برخورد آمریکا با ایران و کره شمالی تحریم و ایجاد فشار بر مردم است. البته کره شمالی وایران بخش عمده‌ی از راه مبارزه با آمریکا را به خوبی طی کرده‌اند و قطعاً پیروزی بر امپریالیسم جهانی نصیب هر دو کشور خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که روابط سیاسی میان ایران و کره شمالی هم اکنون در بهترین حالت خود قرار دارد، بر افزایش روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: امیدوارم در جریان برگزاری اجلاس اسکاپ نشست‌های دو جانبه میان شما و وزرای اقتصادی ایران برگزار شود.

مرادی با تأکید بر این‌که توسعه روابط اقتصادی باید در دستور کار دو کشور باشد گفت: گسترش روابط فرهنگی باید مدنظر دو کشور باشد زیرا هم ایران و هم کره شمالی از فرهنگ اصیل و عمیق تاریخی و تمدنی بهره‌مندند. مردم کره شمالی به خوبی سنت‌های فرهنگی و تاریخی خود را حفظ کرده‌اند و ابتذال غرب در فرهنگ آنان رخنه نکرده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری همچنین از وزیر تجارت خارجی کره شمالی دعوت کرد تا برای آشنایی بیشتر با تاریخ ایران به اصفهان و شیراز سفر کند.

در ادامه این دیدار لی ری یانگ نام، وزیر تجارت خارجه کره شمالی با ابراز خرسندی از سفر به ایران تاکید کرد که همکاری‌های دو کشور باید در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بیش از پیش توسعه یابد.

وزیر تجارت خارجه کره شمالی با بیان این‌که روابط دو کشور طی سال‌های گذشته همواره در حال توسعه بوده است گفت: ما دو کشور برادر هستیم که در جبهه مشترک ضد آمریکا و امپریالیسم برای حفظ استقلالمان می‌کوشیم.

وی با بیان این‌که سطح روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور باید به بیش از آنچه که امروز هست برسد گفت: من در فرصت کنونی از امکانات بالقوه اقتصادی موجود در ایران مطلع شده‌ام و باید برای ایجاد همکاری‌های مشترک در این زمینه راهکار پیدا کنیم.

وزیر تجارت خارجه کره شمالی با بیان شرایط موجود ایجاد شده توسط آمریکا علیه دو کشور گفت: ما باید بر معاملات تهاتری بین دو کشور تمرکز کنیم و امیدوارم با استفاده از این فرصت بتوانیم امکانات سرمایه‌گذاری و همکاری‌ها در حوزه تکنولوژی را افزایش دهیم.

وی همچنین بر ضرورت رفت‌وآمدهای بیشتر میان مسئولان دو کشور تأکید و خاطرنشان کرد: من پیشنهاد می‌کنم اجلاس مشترک در حوزه بازرگانی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور برگزار شود.

وزیر تجارت خارجه کره شمالی توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی میان دو کشور را به نفع روابط استراتژیک میان ایران و کره شمالی خواند و گفت:‌ هر دو کشو برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه با آمریکا مبارزه می‌کنند به همین دلیل می توانند راه حل‌های مختلفی برای توسعه روابط دو جانبه پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار