قابلیت های تفریحی ، ورزشی،‌فراغتی پارک سرخه حصار؛

یک جنگل با امکانات متعدد

پارک ملی سرخه حصار یکی از چند پارک جنگلی مهم اطراف شهر تهران است. جذابیت های بصری و کاربری های مختلف پارک باعث شده گردشگران از سطح شهر و مردم مناطق همجوار گرایش گسترده به حضور در پارک داشته باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، پارک سرخه حصار در منتهی الیه محدوده شهری تهران در منطقه 13 از شمال به بزرگراه شهید یاسینی، از غرب به بزرگراه شهید دوران و از جنوب به اراضی ملی منطقه حفاظت شده سرخه حصار و پادگان نظامی محدود گردیده است.
این پارک، با کاربری منطقه ای ، شهری و فرا شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این کلان فضا با کشیدگی شرقی- غربی، در قالب یک مجموعه و با مساحتی بالغ بر 540 هکتار در شرق تهران و منطقه 13 قرار گرفته است.
*نقاط گردشگری در حاشیه شرقی منطقه 13
خلیل راحتی، شهردار منطقه 13 گفت: منطقه 13 با قابلیت های فراوان دارای عناصر مهم طبیعی، تاریخی و فرهنگی بوده و به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورودی شهر تهران با تحقق پروژه قطب گردشگری به خوبی می تواند نقش خود را به عنوان یک ورودی و خروجی هویت بخش ایفا کند.
وی وجود پارک جنگلی سرخه حصار ، مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب؛ مجموعه سوارکاری سمند، قصر فیروزه، کاخ یاقوت، قلعه دیدجانی، ناصری را از جمله نقاط دارای پتانسیل گردشگری در حاشیه شرقی برشمرد.
راحتی خاطر نشان کرد: سد ماهلو، پارک ملی خجیر، مقبره الشهدا، دهکده مقاومت و مجموعه فرهنگی، ورزشی شهید دو کوهه از دیگر نقاط دارای پتانسیل گردشگری هستند که نیاز به برنامه ریزی برای افزایش سطح ظرفیت را دارند.
*پارک جنگلی سرخه حصار، پدیده حیاتی منطقه و شهر
شهردار منطقه 13 تصریح کرد: پارک سرخه حصار در کنترل شرایط اقلیمی و جریانات باد و هوا و صدا و نیز ریزش های جوی و رطوبت و همچنین جلوگیری از فرسایش دامنه های مشرف به شهر نقش ویژه ای دارد.
وی ادامه داد: این قابلیت ها پارک را به عنوان واقعیت تاثیر گذار و حیاتی در نظام اکولوژیک منطقه و شهر مطرح می کند.
*کلبه سرخ حصار مهم ترین جاذبه پارک
کلبه سرخه حصار در شمال شرقی پارک واقع شده است. وجود چشم انداز طبیعی و زیبا اطراف کلبه جذابیت خاصی به این مکان بخشیده است.
این مکان دارای زمین بازی، فوتبال، والیبال و بسکتبال است. از این رو امکان گذران اوقات فراغت را برای بازدیدکنندگان در مکانی زیبا فراهم می کند.
به گفته راحتی ، شهردار منطقه 13 ایجاد امکانات تفریحی و فراغتی مثل باغ پرندگان می تواند این مجموعه را به یکی از مهم ترین جاذبه های پارک تبدیل کند.
*شهرک تفریحی و آموزشی ترافیک، جاذبه متفاوت گردشگری سرخه حصار
شهرک تفریحی و آموزشی ترافیک در شمال شرقی و جنب پیست دوچرخه سواری واقع شده است.
شهردار منطقه 13 وجود این مجموعه را با داشتن امکانات تفریحی، آموزشی یکی از جاذبه های متفاوت گردشگری در پارک سرخه حصار عنوان کرد و گفت: قابلیت های این مجموعه در اشاعه فرهنگ ترافیک در کلان شهر تهران برای شهروندان به ویژه فرزندان بسیار مهم و پر اهمیت است.
وی همچنین اظهار داشت: گروه های مختلف سنی و خانواده ها از امکانات ورزشی پیست دوچرخه سواری در ایام فراغت و روزهای تعطیل استفاده می کنند.
*امکانات ورزشی سرخه حصار
فرجی، مدیر ورزش منطقه 13 یکی از امکانات ورزشی پارک سرخه حصار را مجموعه ورزشی سرخه حصار که در شمال پارک واقع شده اعلام کرد و گفت: این مجموعه دارای سالن پینت بال، تیر اندازی و ماشین کنترلی است.
به گفته وی این مجموعه توانسته با ایجاد امکانات مناسب علاقه مندان زیادی را جذب و محیط سالمی برای گذران اوقات فراغت گردشگران فراهم کند.
مدیر ورزش منطقه 13 تصریح کرد: یکی دیگر از پتانسیل های گردشگری پارک سرخه حصار وجود زمین چمن فوتبال در قسمت شمال پارک است.
وی چشم انداز زیبای پارک در اطراف زمین چمن و ورزش در محیط سالم را یکی از ویژگی های منحصر به فرد این زمین چمن اعلام کرد.
فرجی به وجود آکادمی آموزشی و ورزشی اسکیت در اطراف پارک سرخه حصار اشاره و خاطر نشان کرد: این آکادمی محل استعداد یابی و پرورش علاقه مندان به ورزش اسکیت است.
*بنای تاریخی کاخ یاقوت، آماده بهره برداری
قصر یاقوت در اتوبان شهید یاسینی در محدوده بیمارستان لواسانی در قسمت شرقی منطقه و پارک سرخه حصار قرار دارد. این بنا مربوط به دوره ناصر الدین شاه و شامل کوشکی دو طبقه است.
خلیل راحتی، شهردار منطقه 13 در خصوص شرایط بنا تصریح کرد: این بنا قابلیت جذب گردشگر داشته و هم اکنون بازسازی و مرمت شده و آماده بازدید و بهره برداری است.
*لزوم حفاظت از نقاط طبیعی پارک
آنچه مسلم است، قابیلت های ویژه پارک سرخه حصار در حوزه های فراغتی، گردشگری و تفرج ، آن را به عنوان یک تفریح گاه کلان شهری در بخش گردشگری مطرح می کند. براین اساس شهرداری و سازمان محیط زیست و دیگر ارگان های مسئول با مدیریت یکپارچه باید از ریه تنفسی شهر مراقبت کرده و به بهانه افزایش خدمات رفاهی و امکانات از صدمه زدن به آن خودداری کنند./ز
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار