كشيدن دندان عقل در سنین بالا سخت‌تر است

دندان عقل را نه بايد به حال خود رها كرد و نه از آن ترسيد بلكه تنها با يك عكس راديوگرافي مي‌توان از وضعيت آن آگاه شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، يك اندودانتيكس گفت:‌ دندان عقل نيز مانند دندان‌هاي ديگر است و از لحاظ كاركرد با آنها متفاوت نيست. در زندگي انسان‌هاي اوليه در هر رديف چهار دندان آسياي بزرگ وجود داشته كه با تغيير رژيم‌هاي غذايي مردم، اين دندان‌ها تحليل رفته و در حال حاضر سه دندان آسياي بزرگ وجود دارد.

دكتر بهروز افتخار افزود: تحليل رفتن دندان‌ها همچنان ‌ادامه دارد و به مرور از دندان‌هاي آسيا كاسته مي‌شود. البته اين تحليل در همه افراد شرايط يكساني ندارد و ممكن است دندان عقل در آرواره پايين تشكيل شود ولي در آرواره بالا نباشد كه اين وضعيت مشكلاتي را در جويدن ايجاد مي‌كند.

وی تصريح كرد: برخي مواقع نيز دندان عقل به صورت ناقص رشد مي‌كند و گاهي نيز شكل نرمالي ندارد و محل آن نيز مساعد نيست. در اين مواقع دندان عقل مي‌تواند مشكلاتي ايجاد كند كه بايد كشيده شود ولي در حالتي كه وضعيت دندان عقل نرمال باشد و جايگاه آن نيز مشكلي نداشته باشد نيازي به كشيدن ندارد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز گفت: دندان عقل در عميق‌ترين جاي دهان است و دسترسي به آن سخت است به همين دليل تميز نگه داشتن آن مشكل است و پوسيدگي در آن زياد مشاهده مي‌شود. ماندن غذا لاي دندان و پوسيدگي نيز از عواملي هستند كه مي‌توانند موجب بوي بد دهان شوند. گاهي نيز به دليل حالت بد دندان عقل، ممكن است ديواره‌هاي دهان گاز گرفته شده و همين عامل موجب عفونت در دهان شود.

وي ادامه داد: دندان عقل بين 17تا 24 سالگي مي‌رويد كه البته در برخي افراد نيز زودتر يا ديرتر از اين رشد مي‌كند كه هر چه سن فرد بيشتر باشد كشيدن دندان عقل سخت‌تر است. بهتر است افراد در همين سن دندان عقل خود را نزد پزشك چك كنند تا اگر مشكلي داشته باشد به راحتي بتوانند آن را بكشند./ع2

برچسب ها: دندان ، عقل ، پوسیده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.