صبر و استقامت‏، پیام عاشورا

اى مردم! هر كدام از شما كه تحمّل تیزى شمشیر و زخم و ضربت نیزه ها را دارد همراه ما بماند، و الّا باز گردد!

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، یحی طالبی نویسنده وبلاگ ولابت فقیه و حکومت اسلامی در جدیدترین نوشته خود آورده است:

براى مقابله با فشارهاى درونى و بیرونى و غلبه بر مشكلات در راه رسیدن به هدف، پایدارى و استقامت لازم است. بدون صبر، در هیچ كارى نمى توان به نتیجه مطلوب رسید. براى اینكه مصیبت‏هاى وارده و دشوارى هاى راه، انسان را از پاى در نیاورد، باید صبور بود. این، دعوت دین در همه مراحل است و در عاشورا نیز با این جلوه عظیم روحى رو به رو هستیم و آنچه حماسه كربلا را به اوج ماندگارى و تأثیر گذارى و فتح معنوى رساند، روحیه مقاومت امام حسین علیه السلام و یاران و همراهان او بود.امام از آغاز نیروهایى را به همراهى طلبید كه مقاوم باشند. در یكى از منزلگاه‏هاى میان راه، فرمود:

 «ایُّهَا النَّاسُ! فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ یَصْبِرُ عَلى حَدِّ السَّیْفِ وَ طَعنِ الْأَسِنَّةِ فَلْیَقُمْ مَعَنا وَ الّا فَلْیَنْصَرِفْ عَنَّا». «[1]»

اى مردم! هر كدام از شما كه تحمّل تیزى شمشیر و زخم و ضربت نیزه ها را دارد همراه ما بماند، و الّا باز گردد!

با توجه به اینكه صحنه كارزار، همراه با زخم و ضربه ومرگ و تشنگى‏و درگیرى و اسارت و صدها خوف وخطر است، امام حسین علیه السلام شرط همراهى را «صبر» دانست، تا یاران صبورش تا نهایت كار، بمانند. شعار ایستادگى در خطبه‏هاى امام و رجزهاى آن حضرت و دیگر شهداء دیده مى شود. از سفارش هاى اكید امام به همرزمان و خواهر خویش و دیگر زن ها و دختران حاضر در صحنه، به ویژه در مرحله پس از شهادت، موضوع صبر بود.

[1] .ینابیع الموده،ص 406

روز عاشورا، در خطبه‏ اى به یاران خویش فرمود:

 «صَبْراً بَنىِ الْكِرام! فمَا الْمَوتُ الَّا قَنطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكم عَنِ الْبُؤسِ وَ الضَّرَّاءِ الىَ الجَنانِ الْواسِعَةِ وَ النَّعیمِ الدَّائِمَةِ» «[1]»

صبر و مقاومت كنید، اى بزرگ زادگان! چرا كه مرگ، تنها یكى است كه شما را از رنج و سختى عبور مى‏دهد و به سوى بهشت گسترده و نعمت هاى همیشگى مى‏رساند.

در توصیه‏اى كه حضرت خطاب به خانواده خود داشت فرمود:

بنگرید، هرگاه كه من كشته شدم، به خاطر من گریبان خود را چاك ندهید و صورت مخراشید. «[2]»

روز عاشورا پس از نماز با یاران، بازهم دعوت به صبر داشت: «فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ اصْبِرُوا» «[3]»

كسى كه صبر داشته باشد، هم تحمّل درد و مصیبتش بیشتر مى شود و هم به دیگران روحیّه مى دهد.

در انقلاب اسلامى نیز، اگر پایدارى مردم در مبارزه و تحمّل شهادت‏ها و دشوارى ها نبود، اگر امام امّت در راه رسیدن انقلاب به پیروزى مقاومت نمى كرد واگر رزمندگان اسلام در جبهه‏ ها، آن همه تلفات و شداید را تحمّل نمى‏كردند، هرگز انقلاب و جنگ به پیروزى نمى‏رسید.

حادثه كربلا آموزگار مقاومت بود و قهرمانان عاشورا، الهام دهندگان صبورى. و شكیبایى خانواده هاى شهدا نیز از صبر زینب كبرى صبورى‏ آموختند و پدران و مادران و همسران. داغ جوانان خویش را با الهام از كربلا تحمّل كردند.

آزادگان عزیز نیز، مگر سال هاى سخت و تلخ اسارت در زندانهاى عراق را، جز با همین سرمایه «صبر» سپرى نكردند؟

ما هم باید از  این پیام عاشورا عبرت بگیریم ودر این شرایط سیاسی و اقتصادی کشورمان  گوش به فرمان رهبری، باصبر و استقامت مقاومت کنیم که انشاءالله نصرت  نزدیک است.

مقام معظم رهبری، با اندیشه‌ای ژرف و دانشی وسیع، درس‌ها، پیام‌ها و عبرت‌هایی از مدرسه‌ی عاشورا را این چنین بیان نموده اند:

پس از به بارنشستن آموزه‌های حسینی در مقطعی از زمان و پیروزی اعجاب برانگیز انقلاب اسلامی ایران، این آموزه‌ها و درس‌ها در قالبی دیگر، به صورتی متین و راه‌گشا مطرح می‌شوند و راه زیستن را به پیروان نهضت حسینی، با تكیه بر آموزه‌های عاشورا می‌آموزد. در طول جنگ تحمیلی كه درس‌های عاشورا و نهضت حسینی اوج یافته و الهام بخش ملتی بزرگ و حماسه‌ آفرین می‌گردد، در خطابه‌ها و تحلیل‌هایی استوار، درس ایمان، فداكاری، ایثار، شهادت‌طلبی، بصیرت، دشمن‌شناسی، مقاومت و صبر را فرا روی نسل انقلاب ایران می‌گشاید. این درس‌ها اثری شگرف در مردان و زنان این مرز و بوم به جای می‌نهد كه خود از آن چنین می‌گویند: در شب هفتم یكی از برادران شهید در اهواز شركت كردم. میان این جوان‌ها حتی مردان میان سال، وقتی نگاه بر چهره‌ی آنها می‌كردم با همه‌ی دل احساس می‌كردم كه دارم شهدای كربلا را زنده در مقابل خود می‌بینم. این حماسه آفرینان جهان امروز، این كسانی كه حاضرند گرسنگی بكشند و مقاومت بكنند و اما آنچه را كه به نظرشان خلاف رضای خداست انجام ندهند.[4]

[1] .نفس المهموم ،ص 135

[2] .لهوف، ص 81

[3] .بحارالانوار، ج 45، ص89

[4] .مقام معظم رهبری، سخنرانی در مشهد مقدس، 27/8/1359.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.