اراک/

آیین سنتی علم گردانی در هزاوه از آئین های سنتی ماه محرم است

اين آيين يكي از مراسم سنتي ماه محرم است كه از 300 سال پيش در روستاي هزاوه شهرستان اراك برگزار مي شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک آيين علم گرداني توسط هيات سادات روستاي هزاوه اجرا مي شود و سرآغاز اين رسم، بيرون آوردن علم از محل نگهداري در امامزاده احمد (ع) روستا در شب اول ماه محرم است.

عزاداران هيات سادات هزاوه همگي با لباس هاي مشكي و شال هاي سبز در اين آيين شركت مي كنند و علم عاشورا را عنوان نماد رشادت علمدار كربلا در روز اول محرم آذين كرده و در ميان صف سينه زنان عزادار در بين محلات روستا به حركت در مي آورند. در بالاي اين علم يك دست نمادين به عنوان نشان دست حضرت عباس (ع) به رنگ نقره اي نصب شده كه عزاداران اين نماد را در روز عاشورا به رنگ طلايي در مي آورند. اين علم در روزهاي اول و دوم محرم در محله طره زار ، پنجم و ششم محرم در محله سرآسياب، هفتم محرم در محله هاي پايين ده و ميان ده و نهم محرم در محله هاي داين و پايين ده به حركت در مي آيد. در هنگام علم گرداني هزاوه توسط هيات سادات مردم محله هاي مختلف گوسفند و گاو قرباني كرده و به عزاداران اين هيات نذري مي دهند. اين آيين سنتي مذهبي كه بيانگر همگرايي ديني در روستا است در روز عاشورا با بردن علم به تپه اي موسوم به مبارك و عزاداري و سينه زني ادامه يافته و علم در ميان سوگ و ماتم مردم دوباره به امامزاده احمد هزاوه برگردانده مي شود.

بقعه امامزاده سلطان سيد احمد (ع) بر روي بلندترين قسمت روستاي هزاوه در فاصله 18 كيلومتري شمال غربي شهرستان اراك واقع شده است و جد شانزدهم مقام معظم رهبري است.

روستاي هزاوه شهرستان اراك به عنوان يكي از مناطق نمونه گردشگري استان مركزي مصوب شده است./س

برچسب ها: علم گردانی ، آیین ، هزاوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۷:۰۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
من افتخار میکنم که هزاوایی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
سلام به نظر من این آیین از ایران باستان بیشتر تاثیر پذیرفته است.