همراه با بيژن خاوري در مسير امروز موسيقي كشور؛

دانش موسيقايي افزايش چشمگير داشته است / كيفيت اشعار در آلبوم هاي امروز كاهش يافته است

تنظيم هاي قطعه هاي موسيقي در گذشته به شكل هنري تري انجام شده و به همين دليل از ارزش بيشتري برخوردار بود.

بيژن خاوري، خواننده پيشكسوت موسيقي پاپ كشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه موسيقي باشگاه خبرنگاران؛ ضمن بيان اين مطلب افزود: ورود تكنولوژي به سيستم هاي استوديويي و صوتي، به خواننده و نوازنده كمك بسياري مي كند تا در صورت بروز اشكال در روند خواندن و يا نواختن، مشكلي پيش آمده به سرعت اصلاح شود.




*دستگاه هاي پيشرفته، عاملي براي صداسازي

اين خواننده كشورمان ادامه داد: بسياري از جوانان در مسير خوانندگي، بسيار موفق هستند و اين موفقيت ناشي از استعداد آنها در زمينه هنر موسيقي است اما دسته اي ديگر، تنها به وسيله دستگاههاي پيشرفته براي خود به نوعي صداسازي مي‌كنند.

*سالم بودن موسيقي امروز

خاوري با اشاره به سالم بودن موسيقي امروز براي جوانان اظهار داشت: هم اكنون با اينكه جوانان فعال در اين عرصه موسيقي سالم گوش مي‌دهند اما در بسياري از اوقات، نوع اثري كه توليد مي كنند چندان قابل ملاحظه نيست.

*الگو قراردادن خوانندگان قديمي

اين خواننده كشورمان افزود: اگر خوانندگان جوان عرصه موسيقي، خوانندگان قديمي به عنوان الگوهاي خود قرار دهند و به دستگاههايي كه آنها در آن فعاليت مي‌كردند، دقت كنند‌؛ به طور يقين توانايي خواندن با كيفيتي بالا را پيدا مي‌كنند.

*ملاك خوب خواندن يك خواننده

اين خواننده پيشكسوت موسيقي پاپ ادامه داد: تلقي خوب بودن يك خواننده، به اين موضوع بستگي دارد كه اين فرد در اجراهاي زنده خود نيز و بدون بهره گيري از دستگاههاي پيشرفته بتواند به خوبي بخواند و صداي وي و همچنين نحوه خواندنش تفاوت خيلي زيادي با اثر ضبط شده اش نداشته باشد.

*برخورداري هر نت موسيقي از يك نام

خاوري با اشاره به نتهاي موسيقي، اظهار داشت: در دنيا و در زمينه موسيقي، هر نتي براي خود از نامي ويژه برخوردار است.
وي ادامه داد:  متاسفانه هم اكنون بسياري از جوانان فعال در عرصه موسيقي، دانش موسيقايي ندارند و در بسياري از مواقع اسامي اشتباهي را به جاي اين نت ها به كار مي‌برند.

*نام هايي همچون 5- و 8-

وي در ادامه افزود: حدود 8 سال است كه كاربرد اسامي اشتباه در زمينه موسيقي، زياد شده كه از جمله اين اسامي اشتباه مي‌توان به 5- و 8- اشاره كرد كه چنين نام هايي ناشي از شناخت كافي نداشتن در خصوص نت هاي موسيقي است.

*جوانان موفق در عرصه موسيقي

خاوري اظهار داشت: هم اكنون در عرصه موسيقي با وجود جوانان نا آشنا به اصول موسيقايي صحيح، جوانان موفق بسياري نيز در حال فعاليت هستند كه فعاليت درست و ديده شده آنها، ناشي از آشنايي آنها با موازين درست و برخورداري آنها از دانش موسيقايي است.

*دانش موسيقايي برخي آهنگسازان

خاوري با اشاره به آهنگسازان جوان و در عين حال برجسته اي كه  علاوه بر  استعداد، از دانش موسيقايي نيز در سطح قابل ملاحظه اي برخوردار هستند، اظهار داشت: فواد حجازي و محمدرضا عقيلي از جمله آهنگسازان جوان عرصه موسيقي كشورمان هستند كه علاوه بر استعداد ذاتي، از علم و دانش موسيقايي نيز در سطح بالايي برخوردار هستند و برخورداري از چنين علمي، باعث موفقيت چشمگير آنها در اين عرصه هنري شده است.

*قضاوت عادلانه

اين خواننده كشورمان در رابطه با لزوم قضاوت عادلانه درباره فعالان عرصه موسيقي كشورمان، اظهار داشت: خوانندگان جوان و در عين حال آشنا به اصول موسيقايي نيز در اين عرصه هنري كشورمان، بسيار هستند كه با نگاهي كه به آثار توليدشده آنها، به طور يقين به وجود چنين افرادي در عرصه موسيقي، افتخار مي كنيم كه از جمله اين افراد مي‌توان به محمد اصفهاني اشاره كرد.
وي همچنين تبيين كرد: خوانندگان و آهنگسازاني كه با برخورداري از دانش موسيقايي دراين زمينه فعاليت مي كنند علاوه بر كسب موفقيت موجب ماندگاري در اذهان عمومي نيز مي شوند.

*كاهش كيفيت در اشعار آلبوم هاي امروز

خاوري در رابطه با محتواي اشعار آلبوم هاي موسيقي كنوني تصريح كرد: اشعار قديمي به دليل برخورداري از بار محتوايي  مناسب، از گذشته تاكنون ماندگار شده به نحوي كه مردم هنوز هم از آن شعرها، به خوبي ياد مي‌كنند.
وي ادامه داد: در حال حاضر اشعار به كار گرفته شده در آلبوم هاي موسيقي به حدي كاهش كيفيت داشته است كه به راحتي و در طي مدت زمان كوتاهي فراموش مي شوند.
وي تصريح كرد: كاهش كيفيت در اشعار آلبوم هاي موسيقي كنوني به حدي رسيده است كه شنونده پس از گذشت مدت زماني از شنيدن آلبوم مورد نظر، شعرها را فراموش مي كند و يا به سختي آنها را به ياد مي‌آورد.
اين خواننده پيشكسوت در ادامه گفت: بحث شعرهاي آلبوم هاي موسيقي به طور صد در صد و در مورد همه آلبوم ها صحت ندارد، بلكه در ميان آلبوم هاي توليد شده، آثاري هستند كه از اشعار مناسب و در خور توجهي نيز برخوردار باشند.

*تنظيم هاي گذشته هنري تر بود

وي با اشاره  به تنظيم هاي آلبوم هاي موسيقي در وضعيت كنوني اين عرصه هنري در كشور، اظهار داشت: تنظيم  هاي قطعه هاي موسيقي در گذشته به شكل هنري تري انجام مي شد و از اين جهت، از ارزش بيشتري برخوردار بوده است.

*رقابت امروز، در سليقه خلاصه مي شود

اين خواننده پيشكسوت موسيقي پاپ كشورمان در رابطه با سليقه اي رفتار كردن برخي از خوانندگان جوان در عرصه موسيقي، تصريح كرد: رقابت ها در گذشته خيلي سالم بود. اما هم اكنون رقابت در اين عرصه هنري در  اين موضوع خلاصه مي شود كه خواننده تنها به اينكه قشر خاصي از مردم جامعه از اثرش  آن استقبال كنند، فكر مي‌كند و اين تفكر، چندان صحيح به نظر نمي رسد.

*ايرانيان، داراي رتبه نخست اخلاق و محبت
خاوري با اشاره به زبانزد بودن اخلاق و محبت ايرانيان در تمام دنيا، اظهار داشت: اگر قرار باشد نخستين رتبه در دنيا از نظر اخلاق، مهر و محبت به ملتي اعطا شود به طور يقين ايرانيان اين مقام را كسب خواهند كرد و از اين جهت من عاشق هموطنان ايراني خودم هستم./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار