آیت‌الله مصباح یزدی در ديدار با شوراي مرکزي جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي:

نباید در کار تشکیلاتی از مدل الگوی غربی استفاده کنیم/مکلف به انتخاب اصلح هستيم

عضو مجلس خبرگان رهبري با تاکيد بر ضرورت کار تشکيلاتي گفت: نبايد در کار تشکيلاتي از مدل الگوي غربي استفاده کرد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران،  آیت‌الله مصباح یزدی امروز در دیدار شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که در موسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی (ره)قم برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری سیدالشهداء (ع) گفت: خدا را شکر می‌کنیم که معرفت، اسلام و اهل‌بیت (ع) را به ما عنایت کرده و همچنین در این عصر منت بزرگی بر ما گذاشت که شخصی از تبار و خصال ائمه (ع) به ما داد که با رهنمودهای ایشان جامعه  از پستی به عزت رسید.
 
وی مقام معظم رهبری را نسخه بدل حضرت امام (ره) برشمرد وبا بیان این که گویا روح امام (ره) در ایشان تجلی کرده است، افزود: در سایه پیروزی انقلاب اسلامی اشخاص، بزرگان و گروه‌هایی تربیت و شکل گرفتند که در مقایسه با سایر کشورها مانند نور و ظلمت هستند.
 
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) اظهار داشت: افراد و مسئولان کشور ما به هیچ وجه قابل مقایسه با مسئولین سایر کشورها نیستند، به عنوان مثال بعد از انقلاب اسلامی چند رییس‌جمهور در کشور ما بر سر کار آمدند که به برخی از آنها بیشترین اشکال را وارد می‌کنیم اما هرگز قابل مقایسه با رؤسای جمهورکشورهای دیگر نیستند که آلوده به مفاسد اخلاقی و مفاسد مالی هستند و منتظرند که دور آنها  تمام شود و مورد محاکمه قرار بگیرند.
 
عضو خبرگان رهبری به اختلافات فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی از این اختلافات  در روانشناسی نیز مطرح است که تضادی با هم ندارند چون تفاوت‌هایی در انسان‌ها وجود دارد که هر کدام برای مسئولیتی ساخته‌ شده‌‌اند.
 
آیت‌الله مصباح یزدی افزود: به عنوان مثال نباید بگوییم چون این فرد در مدیریت جنگ موفق بوده در مسائل فرهنگی هم می‌تواند موفق باشد و نباید صرفاً  کسی که در جایی پیشرفت داشته او را برای همه جا تعمیم دهیم.
 
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) این نوع اختلافات را مایه برکت دانست و اظهار داشت: باید از این نوع اختلاف سلیقه‌ها قدردانی کرد چرا که اگر همه مردم یکنواخت فکر می‌کردند در یک بخش جامعه پیشرفت داشت و سایر ابعاد معطل باقی می‌ماند.
 
وي تصريح کرد: در این نوع اختلافات وظیفه ما این است که افراد را بهتر بشناسیم و آنها را به درد کاری که می‌خورند، سوق دهیم.
 
عضو خبرگان رهبری گفت: کسی  که در اثر عدم تحقیق ،کوتاهی و اشتباه کرده‌، وظیفه ما این است که او را  از مشورت تحقیق و آنچه مربوط به مبانی نظری دینی است، کمک کنیم .
 
آيت الله مصباح يزدي تصریح کرد: اما برخی از اختلافات در فهم و تشخیص نیست بلکه در تضاد و خواسته‌ها و گرایش‌های شخصی است که دلبستگی به مال و دنیا و قدرت مانع تصمیم‌‌گیری او می‌شود.
 
وي با بیان اینکه انسان باید در اختلافات ارزش‌های اسلامی و ادب را محترم بشمارد و بی‌خودی افراد را طرد و سوء‌ظن پیدا نکند اظهار داشت: نباید نسبت به اختلاف سلیقه‌ها،  هجومی برخورد کرد و تخطئه نمود، آنچه مهم است اختلاف در گرایش‌های فردی است نه تفاوت‌های فردی، یعنی هوای نفس که غالباً خود را زیر پرده‌‌هایی پنهان می‌‌کند و به عنوان تشخیص شرعی و مذهبی ظاهر می‌شود و وقتی منافع شخص‌اش به خطر می‌افتد می‌گوید این چه نوع اسلامی است.
 
عضو خبرگان رهبری با بیان این که انسان همیشه در خطر هوای نفس است بیان داشت: در اختلافات نباید نسبت به دیگران فرافکنی کنیم باید ابتدا خود را متهم کنیم که نکند هوای نفس باعث این گونه قضاوت ما شده است.
 
آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کرد: در اختلاف سلیقه‌ها خودمان را تبرئه نکنیم باید اول خودمان را تخطئه کنیم و نسبت به کار دیگران که مربوط به زندگی شخصی‌اش می‌باشد همه را حمل بر صحت نماییم.
 
وي تصریح کرد: اما جایی که این اختلاف ضررش به جامعه و کل مسلمین است نباید حمل بر صحت شود که در این صورت خودکشی است.
 
عضو جامعه مدرسین، غیبت کردن از کسانی که باعث می‌شوند جامعه به خطر بیافتد  از موارد وجوب غیبت دانست واظهار داشت: باید خیلی هوشیار بود و در شناخت افراد دقت کرد نمی‌‌شود به ظاهر افراد اعتماد نمود که  چون محاسن بلند ، انگشتر  وتسبیح در دست دارد، پس آدم خوبی است.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه ما مکلف به انتخاب اصلح هستیم و اگر دو نفر در زمینه‌‌های فکری و اخلاقی شبیه هم باشند باید فرد اصلح را انتخاب کرد، ادامه داد:نباید به کسی رای داد که فردا معلوم شود اصلح نبوده است؛ البته توقع این که منصبی به کسی داده شود و انتظار داشته باشیم هیچ اشکالی نداشته باشد این توقع بی‌جایی است اما می‌شود توقع داشت تا جایی که انسان ممکن است از ویژگی‌های‌ شخصی، اخلاق و دینش اطلاع پیدا کند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبري ادامه داد: باید ببینیم این فردی که می‌خواهیم انتخاب کنیم،آیا ولایت فقیه را چه می‌داند،  آن را می‌خواهد که مردم را گول بزند و یا از آن دفاع می‌کند چون وظیفه شرعی است و مشروعیت کارش با ولایت فقیه است که از او اطاعت می‌کند؛ و کسی که  بر سر کار می‌آید باید این ملاک‌ها را در او شناخت.
 
آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه اگر به کسی رای بدهیم که چون قول داده  کار ما را درست ‌کند، این خیانت به اسلام و تبعیت از هوای نفس است اظهار داشت: باید به کسی رای داد که برای مصالح اسلام کار می‌کند و مهمترین خطری که امروز جامعه اسلامی را تهدید می‌کند همین تبعیت از هوای نفس است.
 
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) توسل به ائمه اهل‌بیت (ع) را راه حل مشکلات برشمرد و گفت: خداوند راهی پیش روی ما گذاشته که با هوای نفس مبارزه کنیم و آن توسل به اهل‌بیت (ع) است.
 
وي با بیان اینکه اگر به خود و تحقیقات خود متکی باشیم در خیلی جاها به زمین می‌‌خوریم افزود: پیروزی انقلاب اسلامی به خاطر توسل به سیدالشهداء (ع) بود .
 
آیت‌الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود کار تشکیلاتی و حزبی را مورد توجه قرار داد و گفت: در اکثر مسائل زندگی افراط و تفریط وجود دارد، از جمله در کار تشکیلاتی است.
 
وي به ضرورت کار تشکیلاتی تاکید کرد وبا بیان این که نباید از مدل الگوی غربی در کار تشکیلاتی استفاده کرد افزود: این ایده که انسان‌ها با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند اصل اسلامی است و بیشترین دستور اسلام بر مشارکت و تعاون است.
 
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نود درصدد امر به معروف اگر اجتماعی و همگرایی نباشد نتیجه نمی‌دهد ادامه داد: در عرصه‌های سیاسی واژه خاصی به نام حزب شکل گرفته است که در علوم سیاسی مختصاتی داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افراط و تفریط‌هایی صورت گرفت و بهترین حزب، حزب جمهوری اسلامی بود که تشکیل شد و شهید بهشتی سردمدار بودند اما به جایی رسید که امام (ره) فرمود تعطیلش کنید.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این که حزب و تشکیلات باید با اخلاص شکل بگیرد وشهیدبهشتی حزب را معبد می دانست گفت: شهید بهشتی وقتی وارد حزب می‌شود آن را  عبادت می داندو کسانی که صد در صد با ایشان مخالف بودند را به حزب  برای همفکری  دعوت می‌کرد.
 
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: آنهایی که از تشکیل حزب می‌ترسند از سوء رفتار و استفاده‌هایی که از آن شده هراس دارند.
 
ایشان به  ضرورت وحدت و همفکری در کار تشکیلاتی تاکیدکردو ادامه داد: اگر تشکل‌ها بر یک محور دور هم جمع شوند بدون شک از بهترین تشکل‌‌ها خواهند بود اما اگر بر اساس پول، قدرت  باشد و می‌خواهند دیکتاتوری کنند در اسلام چنین چیزی نداریم.
 
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان که «ان حزب الله هم الغالبون» خاطرنشان کرد: در تشکیل حزب نباید از مدل الگوی غربی استفاده شود؛ همین دو حزب جمهوری و دموکرات در اثر سوء استفاده حزب بازانش، آمریکا را به چه روزی انداخته اندکه در اثر مشکلات اقتصادی و سیاسی  در حال از بین رفتن است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: رهپویان ، انقلاب ، اسلامی ، غرب ، الگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار