تبریز/

ورود به بحث سرمایه‌گذاری برای شهرداری‌ها یک ضرورت است

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری با اشاره به ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری در طرح‌های خدمات شهری خاطرنشان کرد: رویکرد دولت این است که شهرداری‌ها به درآمد پایدار دست یابند و این امر جز با توسعه و جذب سرمایه‌گذاری میسر نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، مرتضی موحدنیا  در نشست شهرداران استان، با بیان اینکه ورود در بحث سرمایه‌گذاری اگر برای دستگاه‌های اجرایی یک وظیفه باشد برای شهرداری‌ها یک ضرورت محسوب می‌شود یادآور شد: زمینه‌های سرمایه‌گذاری در زمینه خدمات شهری فراوان است و لازمه استفاده بهینه از آنها جمع‌بندی و معرفی مناسب فرصت‌ها و جلب اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران است.

در این جلسه که با محوریت ساماندهی پایانه های مسافربری در شهرهای استان بود، مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری از ترمینال‌های مسافری بعنوان ویترین شهرها یادکرد و افزود: شهرداری‌ها باید توجه ویژه‌ای به بهبود وضعیت این مکان‌ها داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر اقدامی که در حوزه گردشگری شهرها انجام می‌شود مربوط به شهرداران است و در ارزیابی عملکرد آنها مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر همکاری خوبی بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری‌ها برقرار شده که این همکاری باید افزایش یابد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری با بیان این که مشکلات به معنی زیر سوال بردن خدمات شهرداران نیست، گفت: شهرداری‌ها بیش از 60 نوع خدمات به مردم ارایه می‌کنند و طبیعی است که با این حجم از فعالیت‌ها نقاط ضعفی هم در عملکرد آنها وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: هدف از بیان مشکلات و نقطه ضعف‌ها، ارتقای سطح مدیریت شهری است و باید در جلسات مشترک درصدد حل این مشکلات برآییم.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه برخی از مصوبات شوراها غیرقانونی و در عین حال برای شهرداران مسئولیت‌آور است که لازم است شهرداران استان به هیچ عنوان وارد این مصوبات نشوند.

موحدنیا با اشاره به این که شوراهای شهر ماه‌های پایانی فعالیت خود را سپری می‌کنند، افزود: شهرداران استان به هیچ عنوان مصوبات غیرقانونی شوراها را نپذیرند.

وی تصریح کرد: شهرداران در هنگام مواجهه با مصوبات غیرقانونی شوراها مراتب را ابتدا به هیأت‌های تطبیق در فرمانداری‌ها و در صورت لزوم به استانداری اطلاع دهند تا نسبت به لغو این مصوبات اقدام شود.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی در اردیبهشت سال آینده از شهرداران استان خواست با ارایه پروژه‌های قابل معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی حضور فعالی در این همایش داشته باشند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز در این جلسه با ارائه ی گزارشی از عملکرد سازمان متبوعش در حوزه جذب گردشگران گفت: ارز آوری گردشگران خارجی، توسعه ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سایه ی حضور گردشگران خارجی و داخلی در استان، باید زمینه های لازم برای توسعه ی زیرساختهای گردشگری را بیش از گذشته در استان فراهم کند.

تراب محمدی با بیان اینکه ثبت و حفظ آثار تاریخی در محدوده ی شهرها جزء وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است گفت: این سازمان ، ایجاد کمپ های گردشگری و مناطق نمونه گردشگری، راه اندازی سفره خانه های سنتی، نمازخانه و بوفه و ایجاد سرویس های بهداشتی در ورودی شهرها را در راستای جذب گردشگران در دستور کار خود قرار داده است.

وی ایجاد موزه های مشترک، مرمت آثار تاریخی برای احیای هویت شهری، برپایی نمایشگاههای صنایع دستی و گردشگری، معرفی آثار معنوی و ثبت این آثار بعنوان آثار ملی را از جمله زمینه های همکاری سازمان میراث فرهنگی با شهرداری ها در راستای جذب گردشگران عنوان کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمادگی لازم برای عملیاتی کردن این موارد را دارد.

در پایان هر یک از شهرداران نکته نظرات خود را در خصوص مشکلات پیش روی طرح های سرمایه گذاری گردشگری شهر خود را مطرح کردند.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.