استادیوم‌های دوست دار "محیط زیست" + تصاویر

در ساخت برخی از "استادیوم‌های جهان" تمام فاکتور‌های حفاظت محیط زیست رعایت شده که باعث شده این استادیوم‌ها نام دوستدار طبیعت را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، استادیوم های سبز و شناخته شده جهان از قرار زیر است.

**آرلینگتون، ایالت تگزاس

طراحی دوستدار طبیعت این استادیوم مانند سقف عظیم تاشوی آن یا دیواره های شیشه ای مورب و قوس های عظیم طراحی شده بالای مکان بازی ها به چشم نخواهد آمد، در حال حاضر عملیات ترمیم و پوشاندن سطح نهر آبی که از استادیوم به فضای خارج می ریزد، به اتمام رسیده و روی این جریان را پوششی زیبا از گل ها و گیاهان محلی پر کرده است، این پوشش طبیعی که فضای بزرگی را احاطه کرده، عمداً وسیع طراحی شده تا حتی الامکان خودروها را از فضای بسته دور نگه دارد و دوستداران بازی ها را به راه رفتن در فضای سبز تشویق کند.

لوس آنجلس به استپلر نستر، با آرایه خورشیدی عظیم و تجهیزات تصفیه آب، اولین استادیوم ایالات متحده است که موفق شده در سال 2010، گواهی ایزو 14001 را در مدیریت محیط زیست دریافت کند.

در این استادیوم که محل برگزاری بازی های لیگ بسکتبال و هاکی است، زمان فرمانداری آرنولد شوارتزینگه در سال 2008 و 1727 پانل خورشیدی نصب شده است.

این سیستم که تنها پنج درصد از انرژی مورد نیاز این استادیوم را فراهم می کند، می تواند طی 25 سال آینده از انتشار 10 هزار تن دی اکسید کربن در جو زمین جلوگیری کند، استپلزسنتر، علاوه بر این از روش هایی مؤثر استفاده می کند و حداقل 50 درصد از ضایعات این استادیوم بازیافت خواهند شد، مواد مورد استفاده در این ورزشگاه از میان ترکیبات بازگشت پذیر به طبیعت انتخاب می شوند و با تصفیه تمامی اوره ایجاد شده، دوباره آب پاک وارد سیستم خواهد شد.

استادیوم بندر دوحه، یکی از دلایل اصلی انتخاب قطر برای میزبانی جام جهانی 2022 تأکید این کشور بر برگزاری کامل این بازی ها بدون انتشار حتی درصد گازهای گلخانه ای بوده که در آن شیوه ساخت استادیوم ها نقشی حیاتی را ایفا خواهد کرد.

به این منظور سه استادیوم این کشور، بازسازی خواهند شد و نه استادیوم جدید نیز ساخته خواهد شد، استفاده از انرژی خورشیدی، سایبان های خورشیدی و سیستم حمل و نقل عمومی پیچیده بخشی از این برنامه ریزی خواهد بود، از سوی دیگر درجه حرارت این کشور در تابستان حدود 38 درجه سانتیگراد خواهد بود که با استفاده از روش های فاقد آلایندگی این دما تا 27 درجه سانتیگراد کاهش پیدا خواهد کرد، استادیوم های تازه به شکل پیمانه ای ساخته خواهند شد تا پس از اتمام بازی ها قطعه قطعه شده و به 22 ورزشگاه در کشورهای در حال توسعه جهان تبدیل شوند.

**مینه سوتا

این استادیوم با راندمان بالای روشنایی، استفاده از سیستم تصفیه آب باران و استفاده از آن برای آبیاری، تهیه مواد مورد نیاز به شکل محلی و بازیافت مناسب ضایعات در میان استادیوم های پاک ایالت متحده، جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.
تلاش شده این استادیوم که در فضای راه آهن و یک پارکینگ قدیمی احداث شده، از اولین روزهای گود برداری و فونداسیون سبز باشد به همین منظور برای شروع هزاران تن خاک آلوده به وسیله مواد شیمیایی نفتی، آرسینک، جیوه و دیگر آلاینده ها گودبرداری شده تا سر انجام سلامت محیط مورد تأیید کارشناسان قرار گرفته است در مراحل ساخت نیز این هدف مورد توجه بوده و بیش از 70 درصد ضایعات حین ساخت این ورزشگاه بازیافت شده اند.

این استادیوم در مکانی احداث شده که دسترسی به آن از طریق راه آهن، دوچرخه و حتی با پای پیاده ممکن است این کنتر به سادگی می تواند از حجم آلودگی منطقه به وسیله اتومبیل ها بکاهد.

**واشنگتن دی سی

نشنال پارک که در سال 2008 برای برگزاری بازی های بیس بال در واشنگتن به بهره برداری رسیده، اولین استادیوم دوست دار محیط زیست در ایالات متحده است که توانسته گواهی (مدیریت انرژی و پیشرو در طراحی دوستدار محیط زیست) را دریافت کند برای کاهش دما در فضای داخلی این ورزشگاه سقف آن انعکاسی ساخته شده و نزدیک به 600 متر مربع سقف سبز احداث شده است، برای بازی هایی که در شب برگزار می شوند، روشنایی مؤثر در نظر گرفته شده که می تواند تا 21 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی کند این ورزشگاه در نزدیکی رودخانه آناکایستا واقع شده و باید بتواند از فضای رودخانه حفاظت کند، به همین دلیل طراحی فضای سبز آن مقاوم به خشکی انجام شده و لوله کشی ها سالانه حجم بالایی از آب ذخیره می کنند، از سوی دیگر سیستم تصفیه آب حاصل از طغیان به خوبی از رودخانه محافظت خواهد کرد.

یکی از مواردی که در این استادیوم مانند ورزشگاه های برگزار کننده مسابقات بیس بال در نظر گرفته شده همکاری با تولید کنندگان مواد دوستدار محیط زیست است، از لباس ها گرفته تا تجهیزات ورزشگاه و تمامی خوراکی هایی که به این ورزشگاه وارد می شوند، تصدی این بخش را فدراسیون بیس بال به عهده گرفته و تنها با تولید کنندگان محلی و شرکت هایی که قادر هستند مواد قابل بازیافت و سالم تولید کنند، قرارداد می بندد، حتی روغن سرخ کردنی مورد استفاده در غذاهای این ورزشگاه
قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارد.

**استادیوم اژدها در تایوان

این استادیوم با ظاهر عجیب و پولک دار که از نمای بالا شبیه به یک اژدها دیده می شود سال 2009 میزبان بازی ها بوده و از لحاظ تولید انرژی الکتریکی پاک، گوی سبقت را از تمام رقبا در سراسر جهان ربوده است.

بدن این اژدها که گنجایش 40 هزار نفر را دارد 1/8844 پولک پوشیده شده که پانل های خورشیدی هستند و در مجموع 14/1 میلیون کیلو وات ساعت برق در سال تولید می کنند، در واقع این استادیوم نه تنها تمامی انرژی الکتریکی مورد نیاز خود را از انرژی خورشیدی تأمین می کند بلکه بخشی از نیروی الکتریکی مورد نیاز مناطق اطراف را نیز تأمین خواهد کرد و در نتیجه سالانه 660 تن دی اکسید کربن کمتر تولید خواهد شد.

بخش U شکل این ورزشگاه رو به جنوب طراحی شده تا در تابستان بتواند از جریان باد برای تهویه فضای داخلی استفاده کند و علاوه بر آن اطراف این ورزشگاه را پارک بزرگی پوشیده از درخت و فضای کافی برای آبزیان احاطه کرده است، استادیوم اژدها تنها برای بازی های بزرگ و حرفه ای مورد قرار خواهد گرفت.

**پنیسوانیا

شرکت SloarBlue که در اورلاندو، فلوریدا واقع شده و در استفاده از انرژی های تجدید پذیر متخصص است به سازندگان این ورزشگاه کمک خواهد کرد تا طی 20 سال آینده بیش از یک میلیارد کیلو وات ساعت انرژی پاک تولید کنند و آن را در اختیار مناطق اطراف نیز قرار دهند، تخمین ها نشان می دهند این آرایه می تواند از انتشار گاز دی اکسید کربنی نزدیک به میزان منتشر شده توسط 41 هزار اتومبیل در سال جلوگیری کند.

**برن، سوئیس

ورزشگاه Staede suiss که در برن سوئیس واقع شده، یکی از اولین ورزشگاه های سبز جهان است سقف این استادیوم که 95 درصد از انرژی الکتریکی مورد نیاز آن توسط انرژی هسته ای با انتشار پایین یا حفر گازهای گلخانه ای، برق آبی و انرژی های تجدید پذیر تأمین می شود را بزرگترین نیروگاه خورشیدی این کشور تشکیل داده است این ورزشگاه بیش از 1000 پانل خورشیدی دارد که حداکثر می تواند 3/1 میلیون کیلو وات ساعت برق در سال تولید کنند و از انتشار گازهای گلخانه ای 630 تن در یک سال بکاهند.

**نورنبرگ آلمان

آلمان آفتابی ترین کشور جهان نیست اما پیشتاز در استفاده از انرژی خورشیدی بوده است، از میان موفق ترین تلاش های این کشور برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر می توان Easycredit-stadion را نام برد که محل برگزاری بازی های سال 2006 در نورنبرگ بوده است.

شرکت زیفس 758 مدول خورشیدی برای این ورزشگاه ساخته که در مساحتی حدود 1000 متر مربع چیده شده اند، آن ها در بهترین حالت می توانند 140 کیلو وات انرژی الکتریکی تولید کنند علاوه بر این چمن های این ورزشگاه از ذخیره آب باران آبیاری خواهند شد تا در مصرف آب صرفه جویی شود./ آق




















اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار