اگر از دارو خوردن برای درمان افسردگی خسته شده اید اینجا کلیک کنید

افسردگی بیماری بسیار شایع است که در تمام سنین، همه نژادها هم در زنان و هم مردان ظاهر می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شناخت درمانی یک راه موثر برای مهار افکار منفی بوده و از آن برای درمان افسردگی به عنوان یک ابزار سنجش برای به چالش کشیدن افکار منفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

علی آل یاسین روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص شناخت درمانی در درمان افسردگی گفت: شناخت درمانی به فرد افسرده کمک می کند تا بین مشکلات قابل تامل زندگی و مشکلات کوچک فرق قائل شده و اهداف مثبت زندگی را توسعه داده و یک خود ارزیابی مثبت تر در خود ایجاد کند.

وی ادامه داد: درمانگران شناختی دریافتند که مشکلات روانی از جمله افسردگی در اثر بسیاری از تجربیات زندگی که بستگی عمده ای به خود فرد و شناخت هایش دارد ایجاد شده و یکی از تفاوت های اصلی بین شناخت درمانی و سایر روان درمانی ها نوع مداخلات درمانی است که برای تغییر تجربیات شناختی انسان مورد استفاده قرار می گیرد.

آل یاسین در خصوص عوامل شناختی در افسردگی اظهار داشت: خود ارزیابی یکی از عوامل شناختی در افسردگی بوده که فرآیندی مستمر و دایمی است ما دائما در حال ارزیابی کارهای زندگیمان، روابطمان با افراد دیگر هستیم در بیماران افسرده خود ارزیابی منفی و انتقادی است و مسئولیت هر آنچه اشتباه صورت می گیرد را بر گردن خود می اندازد و خود را سرزنش می کنند و برداشت هایی شامل من خرابکاری کردم، من به درد هیچ کاری نمی خورم را دارند که باعث کاهش اعتماد به نفس، احساس گناه و در نهایت افکار خودکشی و احترام به آن از نتایج این گونه خود ارزیابی های انتقادی است.

وی افزود: خود گفتگویی یکی دیگر از عوامل شناختی در افسردگی است مردم فکر می کنند هر کس با خود صحبت می کند نشانه دیوانگی یا بیمار روانی فرد بوده ولی همه انسان ها بنوعی خود گفتگویی داشته و این امر بخشی از فرآیند تفکر ماست.

خود گفتگویی نشانه بیماری روانی نبوده و آنچه مهم است جهت این گفتگوهاست که اگر جهت و گرایش این گفتگوها عمدتا منفی باشد می تواند باعث بسیاری از مشکلات روانی گوناگون از قبیل افسردگی شود که در این موارد بیمار افسرده به خود می گوید من نمی توانم این کار را انجام دهم دوباره قرار است اشتباه کنم و شاید مرا اخراج کنند.

وی ادامه داد: برای درمان این افراد افسرده باید خود گفتگویی منفی را شناسایی و باید به آنها آموخت که چگونه با این بیانات منفی مبارزه و چگونه آنها را با خود گفتگویی مثبت جایگزین کنند.

آل یاسین از تعمیم افراطی از دیگر عوامل شناختی در افسردگی سخن گفته تصریح کرد: تعمیم افراطی منفی از دیگر جنبه های شناختی افسردگی است که در زبان فارسی این حالت را با ضرب المثل از کاه کوه ساختن است بیان می کنیم همه ما اشتباه داشته ایم ولی اگر تعمیم افراطی منفی صورت بگیرد و به این نتیجه برسیم که فردی بی کفایت یا بی فایده هستیم طبیعی خواهد بود که افسردگی بزودی میهمان روان ما خواهد شد و برای درمان باید سعی به شناسایی و تغییر کمک این تعمیم های افراطی منفی شود.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اجزا شناختی افسردگی برخورداری از سبک تفکر بدبینانه است کسی که دائما زندگی و دنیا با بدبینی شدیدی نگاه کند بسیار آسانتر برای افسرده شدن استعداد دارد نگرش بدبینانه ما را به داشتن اندیشه ها و ارزیابی های منفی تشویق کرده و در عوض خوش بینی مانع اینگونه نتیجه گیری منفی گشته و باید با اینگونه بیماران آموزش دیدگاه های خوش بینانه را به عنوان سلاخی برای مبارزه با افسردگی را داد.

بنابراین گزارش، باورها و اندیشه های غیر منطقی تعمیم افراطی رویدادهای منفی، دیدگاه بدبینانه به زندگی، تمایل به توجه زیاد به مشکلات و شکست ها، خود ارزیابی منفی و تحریفات شناختی زمینه ایجاد برخی اختلالات روانی به خصوص افسردگی را فراهم می کنند.

روانشناسان از شناخت درمانی استفاده می کنند تا به بیمارانشان کمک کنند که اینگونه شناخت های منفی خود را بشناسند و متوجه شوند که چگونه این شناخت ها زندگیشان را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

همچنین شناخت درمانی به تغییر شناخت های منفی کمک می کند تا در اثر گذشت زمان به عنوان سبک تفکر در ذهن افراد افسرده تثبیت نشوند./ز

گزارشی از ریحانه جمشیدی

برچسب ها: دارو ، افسردگی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار