خصومت غزه و رژيم صهيونيستي؛ بستري وراي شطرنج ژئوپوليتيك منطقه

حمايت محور مقاومت از فلسطينيان بازيگران ديگر چون تركيه و قطر كه از حاميان معارضين سوري هستند را در يك مخمصه واقعي قرار داده است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گلوبال ريسرچ، خصومت اخير در گرفته ميان نوار غزه و رژيم صهيونيستي را بايستي در بستر وسيع تر شطرنج ژئوپوليتيك منطقه ديد. رويدادهاي غزه مرتبط با بحران سوريه و مانور منطقه اي آمريكا عليه ايران و متحدان منطقه اي آن است.  
سوريه امروز به دليل بي ثباتي داخلي اش و اينكه به مجرايي براي ارسال سلاح به غزه تبديل شده است، در معرض خطر قرار گرفته است. بنيامين نتانياهو نه تنها از طريق تجاوز اخير عليه غزه در تلاش براي حفظ پيروزي انتخاباتي خود در كنست بود، بلكه از بي ثباتي مورد حمايت آمريكا در سوريه نيز بعنوان فرصتي در جهت هدف قرار دادن فلسطينيان استفاده مي كند.  
نتانياهو به اين نتيجه رسيده كه تا زماني كه سوريه و متحدانش درگير آشوب و ناآرامي باشند غزه قادر نخواهد بود توان نظامي خود را بازسازي كند. بمباران كارخانه اسلحه سازي "یرموك" در سودان احتمالا بخشي از برنامه و مقدمه اي براي تجاوز رژيم صهيونيستي عليه غزه بوده است.  
در اين صفحه شطرنج، كساني چون جورج دبليو بوش و توني بلر براي لاپوشاني نيرنگ هاي خود در منطقه و حمايت شان از رژيم هاي استبدادي و مرتجع از عنوان "ميانه رو" براي آنان استفاده مي كردند، اصطلاحي كه از سوي اوباما و ناتو نيز بكار برده مي شود.
در سوي ديگر اين صفحه شطرنج قطعا محور مقاومت قرار دارند كه از ايران، سوريه، حزب الله (و شركاي حزب الله در لبنان همچون امل و جنبش آزادي بخش ملي)، فلسطينيان و عراق تشكيل شده اند. اخوان المسلمين نيز در اين ميان بعنوان يك نيروي تازه در منطقه ظهور يافته است و بصورت تدريجي به جمع اردوگاه ميانه رو ها وارد مي شوند تا در نهايت بعنوان برگي در مقابل محور مقاومت از آن استفاده شود. 

** تضاد كامل ميان غزه و سوريه  
تجاوز رژيم صهيونيستي عليه غزه يك آزمون بود. تمامي گروههاي افراطي مورد پشتيباني از سوي غرب كه عليه دولت سوريه شورش كرده اند در زمان تجاوز رژيم صهيونيستي عليه غزه سكوت كرده بودند. يوسف القرداوي واعظ تلويزيون الجزيره و معاذ الخطيب رئيس انتخاب شده از سوي ديكتاتور عربستان سعودي نيز در اين مورد سكوت پيشه كردند. روحاني اي سوري كه يكي از سرکردگان معارضان ضد حكومتي سوريه بوده است تهديد كرده بود كه هر كسي را كه ادعا كند كه در ميان نيروهاي شورشي سوري، اعضاي القاعده حضور دارند را مجازات خواهد كرد.  
جنگ غزه براستي جايگاه ها را تثبيت نمود. ما امروز شاهد تناقضي اساسي هستيم. از سويي گروهي قرار دارند كه براستي هزينه آزاد سازي فلسطين را مي پدارند و گروه ديگري كه اين كار را انجام نمي دهند. حاميان خارجي ائتلاف ملي معارضين سوريه كه بارها از آن تحت عنوان "شوراي ملي سوريه" ياد كرده اند، همگي از حاميان رژيم صهيونيستي هستند.  
آنان بهانه خود در سكوت شان را حمايت ايران، دولت سوريه و حزب الله از غزه مي دانند و به همين خاطر موضوع فلسطين براي شان تبديل به يك تابو شده است و در مورد صحبت در مورد غزه از عنوان "بشار اسد و حاميان اش" استفاده مي كنند.

** كمك ايران، سوريه و حزب الله به فلسطينيان در غزه  
موشك هاي فجر-5 نشانه اي از حمايت تهران از فلسطين هستند. در حالي كه اختلاف قدرت نظامي رژيم صهيونيستي و حماس امري واضح است، اما امروز اين سلاح هاي ايراني و فناوري آن كشور است كه توزان قوا در منطقه را بر هم زده است. تهران متحد و حامي اصلي مقاومت فلسطين است. آمريكا، رژيم صهيونيستي، حزب الله، حماس، جهاد اسلامي فلسطين و ايران هر يك خود برداشت خودشان از مسئله فلسطين دارند و در مسير هاي متفاوتي گام بر مي دارند.  
جهاد اسلامي كه از سوي ايران حمايت مي شود اظهار داشته كه در جنگ اخير غزه هر آنچه كه در مبارزه عليه رژيم صهيونيستي استفاده مي شد از تفنگ تا فشنگ ها همگي از سوي ايران تامين شده بودند. در گزارشي نيز آمده بود كه حزب الله واحد هاي ويژه اي را براي تجهيز فلسطينيان اختصاص داده بود و از طريق در اختيار گذاشتن موشك هاي دور برد اين كار را انجام داده است.  
در مقابل عربستان سعودي، قطر و تركيه بر در اختيار گذاشتن اسلحه به معارضين سوري تاكيد مي ورزند. مصر و اردن به فعاليت هاي خود براي جلوگيري از ارسال سلاحهاي ايراني به فلسطينيان ادامه مي دهند. در اين ميان نيروهاي معارض سوري اعضاي جبهه آزاديبخش فلسطيني در سوريه را هدف حملات خود قرار داده اند.  
حمايت محور مقاومت از فلسطينيان بازيگران ديگر چون تركيه و قطر كه از حاميان معارضين سوري هستند را در يك مخمصه واقعي قرار داده است.

** تلاش در جهت قطع پيوند حماس از محور مقاومت تلاشي در جهت آغاز جنگ داخلي مسلمانان
همانگونه كه پيش از اين ذكر شد، حمله رژيم صهيونيستي عليه غزه همراستاي با اهداف آن عناصر به اصطلاح ميانه رو براي دفع خطر حماس و غزه بوده است. رهبران حماس در ميان انتخاب يك گزينه قرار گرفته اند آنان يا بايستي در خط همين عناصر مثلا ميانه رو قرار گيرند و يا آنكه خود را در اردوگاه مقاومت قرار دهند و با اشغالگري رژيم صهيونيستي مخالفت نمايند. هدف آنان از قطع ارتباط فلسطينيان و بطور خاص حماس از محور مقاومت كه ايران و متحدانش را شامل مي شود، خم شدن شيعيان در زير استيلاي سني ها بوده است.  
رويدادهاي اخير "فتنه آمريكائي" را آشكار ساخته است كه هدف از آن ايجاد جنگ داخلي مسلمان و مقابل هم قرار دادن محور سني در مقابل شيعيان است كه از سوي دولت اوباما دنبال مي شود.  
اين سياست همان سياست "تفرقه بينداز و حكومت كن" بوده كه آمريكا و رژيم صهيونيستي همواره براي ايجاد تفرقه ميان مسلمين از آن بهره برده اند. شيعيان از جمله ايران، حزب الله، بشار اسد و كلا علويان و نوري مالكي در عراق هدف هجمه رسانه ها قرار داشته اند و بعنوان عاملان جديد ضديت عليه سني ها معرفي شده اند. امروز تركيه با پيگيري سياست خارجي "نئو عثمانيسم" خود را پيشتازان سني در منطقه مي دانند. فراموش نكنيد كه محمد مرسي در مصر هنوز هم عليه اهالي غزه محاصره را ادامه مي دهد و اردوغان هم درباره جنگ غزه سكوت كرده بود.  
عليرغم آنكه اين كمكهاي نظامي و مالي ايران است كه به غزه ارائه مي شود، اين مصر و كشورهاي عضو شوراي خليج فارس هستند كه مي خواهند از برگ غزه استفاده نمايند.

برچسب ها: غزه ، اسرائیل ، فلسطین ، درگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار