شهادت «حضرت امام زین العابدین» (ع)، راهپیمایی باشکوه عاشورای حسینی علیه رژیم پهلوی، انتشار نخستین روزنامه در ایران، روز جهانی حقوق بشر و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۲۵ محرم ۱۴۳۴ هجری و ۱۰ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت «حضرت امام زین العابدین» (ع) بنا به روایتی (۹۴ یا ۹۵ ق)
تاریخ دقیق شهادت امام سجاد (ع) مشخص نیست ولی روایت ۲۵ محرمِ سال ۹۴ هجری سندّیت بیشتری دارد. مدت عمر آن حضرت پنجاه و هفت سال و طول امامت آن بزرگوار سی و چهار سال و اندی می‌باشد. آن حضرت به دست هِشام‌بن عبدُالمَلِک در زمان خلافت ولیدبن عبدالملک مسموم گردیدند و در کنار مرقد مطهر عموی بزرگوارش، حضرت امام حسن‌مجتبی (ع) در قبرستان بقیع به خاک سپرده شدند.

حضرت امام زین‌العابدین (ع) پس از واقعهٔ پرشور کربلا، به همراه دیگر افراد خاندان اهل‌بیت (ع) به کوفه و شام برده می‌شوند. ایشان به همراه عمّهٔ بزرگوار خود، حضرت زینب کبری (س) رسالت حسینی را با افشای ماهیت دستگاه فاسد اموی و معرفی راه پاک ثاراللَّه به عنوان مسیر صحیح به سوی نجات، کامل می‌کنند. آن امام بزرگوار پس از رسوا ساختن حکام جور در مجلس عبیداللَّه بن زیاد و یزید بن معاویه، به مدینه باز می‌گردند و لحظه‌ای از زنده نگاه داشتن واقعهٔ عاشورا باز نایستادند.

قتل عام افسران رژیم پهلوی در پادگان لویزان (۱۳۵۷ ش)
همزمان با اوج تظاهرات مردمی ضد رژیم و درگیری‌های شدید مردم با مزدوران پهلوی در عاشورای ۱۳۵۷ ش، یک افسر، دو درجه دار و چهار سرباز مسلح، به ناهارخوری افسران ارشد پادگان لویزان در شرق تهران حمله کردند و با رگبار مسلسل، بیش از هفتاد نفر از افسران ارشد و درجه‌داران رژیم را کشتند. این اقدام متهوّرانه در بین نظامیان اثر زیادی بخشید و همه از جان خود هراسان شدند. دولت نظامی ارتشبد ازهاری پس از وقوع این حادثه که در کنار گوش خود، در تهران، آن هم در یک محیط نظامی اتفاق افتاده بود، سعی کرد حقیقت این خبر در پادگان‌ها منتشر نشود ولی در همان دقایق اولیه، خبر به اطلاع همه رسید. در این اوضاع، شاه، بیش از هر کسی در وحشت فرو رفت و نسبت به جان خود بیمناک شد. از این زمان بود که رییس دولت احساس کرد که به هیچ وجه قادر به مهار کردن تظاهرات نیست و به زودی دولت او سقوط خواهد کرد.

راهپیمایی باشکوه عاشورای حسینی علیه رژیم محمدرضا شاه پهلوی (۱۳۵۷ ش)
تظاهرات میلیونی مردم در تهران و تمام نقاط کشور، همزمان با بزرگداشت شهادت سرور شهیدان، حضرت اباعبداللَّه الحسین (ع) در عاشورای حسینی، بی‌نظیرتر از تاسوعا (دیروز) برپا گردید. این گروه‌های عظیم که در طول مسیر خود به سر دادن شعارهای سیاسی می‌پرداختند، در میدان آزادی تهران اجتماع کردند. پس از راهپیمایی روز عید فطر و تاسوعا، این تظاهرات، عظیم‌ترین اجتماع ضد دولتی مردم تهران به شمار می‌رفت. در پایان راهپیمایی، قطعنامه‌ای هفده ماده‌ای قرائت شد که در آن، بر سقوط و برچیده شدن بساط شاه، برقراری حکومت عدل اسلامی، رهبری حضرت امام خمینی (ره)، آزادی واقعی، اجرای عدالت اجتماعی و تامین حقوق مردم و جلوگیری از هرگونه سلطه‌گری تاکیده شده بود که به تصویب میلیون‌ها نفر از مردم انقلابی رسید. اخبار این راهپیمایی که در صدر اخبار مهم جهان قرار داشت، جهانیان را متوجه این مطلب کرد که مردم ایران، رژیم سلطنتی را نمی‌خواهند و خواهان حکومتی اسلامی می‌باشند.

رحلت فقیه اصولی و جامع معقول و منقول آیت اللَّه «میرزا کاظم تبریزی» (۱۳۷۴ ش)
آیت‌اللَّه میرزا کاظم تبریزی در حدود سال ۱۲۹۹ ش در تبریز به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح در ۲۱ سالگی به نجف کوچید و از حضرات آیات شیخ موسی خوانساری، شیخ محمدرضا آل‌یاسین، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ محمدکاظم شیرازی، سیدمحسن حکیم و سید محمود شاهرودی بهره‌هایی وافر برد. وی به مدت بیست سال از محضر درس فقه، اصول، رجال و تفسیر آیت‌اللَّه سید ابوالقاسم خویی استفاده کرد. ایشان همزمان با تحصیل، به تدریس سطوح عالیه و پس از چندی به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت تا اینکه در سال ۱۳۴۹ ش به قم آمد و یکی از پر بارترین مجالس درسی حوزه را تشکیل داد.
آیت‌اللَّه تبریزی بر علوم مختلف همچون فقه، اصول، حدیث، رجال، تفسیر، تاریخ، ادبیات، ریاضیات، هیئت، هندسه، کلام، فلسفه و منطق تسلط فراوان داشت و با زبان‌های انگلیسی و فرانسه نیز آشنا بود. برخی از تالیفات فراوان او که سر به ده‌ها مجلد می‌زند عبارتند از شرح عروةُالوثقی در ۱۵۰ جلد، القواعد الفقهیه در ۵۰ جلد، تطبیقاتُ الوسایل در ۲۰ جلد، الاصول الجدیده در ۱۰ جلد، الفقه المُیسَّر و شرح اسفار. این عالم بزرگ سرانجام در ۲۰ آذر ۱۳۷۴ در ۷۵ سالگی درگذشت و در قم به خاک سپرده شد.

انتشار نخستین روزنامه در ایران (۱۲۵۳ ق)
نخستین روزنامهٔ ایران توسط میرزا صالح شیرازی در ۲۵ محرم سال ۱۲۵۳ ق به نام کاغذ اخبار یا اخبار وقایعِ دارُالخِلافه انتشار یافت و بر خلاف اسمش، ماهنامه بود.

ادارهٔ این روزنامه را خودِ میرزا صالح شیرازی بر عهده داشت. این روزنامه در دو برگ بزرگ با چاپ سنگی منتشر می‌شد و در آن مطالبی دربارهٔ شهر تهران ودیگر شهرهای ایران، سرزمین‌های عربی و کشور ترکیه به چاپ می‌رسید. تنها نسخهٔ موجود از روزنامهٔ کاغذ اخبار، در موزهٔ بریتانیا نگهداری می‌شود.

قتل «محمد امین» به دستور برادرش «مأمون» در جنگ بین سپاهیان دو طرف (۱۹۸ ق)
هارون در زمان حیات خود، پسر خویش محمد، ملقب به امین را که مادرش زبیده بود، جانشین خود قرار داد و پسر دیگرش عبداللَّه مامون را که بزرگ‌تر از امین و از مادری کنیز و ایرانی بود ولیعهد امین قرار داد. پس از مرگ هارون، امین به خلافت رسید و پنج سال خلافت کرد و برادرش را از ولایتعهدی خلع نمود. مأمون که درخراسان امارت داشت به کمک ایرانیان علیه برادرش قیام کرد و سرانجام طاهربن حسین ذوالیمینین را به بغداد فرستاد و طاهر، امین را کشت و سرش را به مرو منتقل کرد. از آن زمان خلافت عباسی به مامون منتقل شد.

خلع «امیر کبیر» از وزارت نظام پس از عزل وی از صدارت عُظمی (۱۲۶۸ ق)
لیاقت و تدبیر و طهارت اخلاقی امیر کبیر، موجب وحشتِ درباریان ناپاک و حسودانِ جاه‌طلب گشت. سرانجام شاه جوان ۱۸ ساله و بی‌تجربه بر اثر دسیسه‌ها و تحریکات درباریان و مادر خود، مهد عُلیا، در بیستم محرم ۱۲۶۸ ق، امیرکبیر را از صدرات برکنار کرد ولی مقام امیرنظامی را همچنان در عهدهٔ او گذاشت. اما این مقام نیز پنج روز بعد از او گرفته شد. پس از عزل امیرنظام، مَهد عُلیا، همچنان از ماندن او در تهران نگران بود و برای اینکه شاه، دیگرباره با وی بر سَرِ مِهر نیاید، در کار او مکر و حیله می‌کرد. سرانجام شاه را بیش از پیش به امیرکبیر بدبین ساختند تا اینکه ناصرالدین شاه، دستور تبعید او به فینِ کاشان و قتل این امیرِ لایق را صادر کرد.

روز جهانی حقوق بشر
در جریان جنگ جهانی دوم، احترام به حقوق بشر و آزادی‌های سیاسی مورد توجه نمایندگان کشورهای مختلف جهان واقع شد. پس از چندی، سازمان مل متحد تصمیم گرفت که این حقوق، همه جا و برای همه ملت‌ها قابل اجرا باشد. در ادامه، کمیسیون حقوق بشر در ژانویه سال ۱۹۴۷ میلادی شروع بکار کرد و پس از مدتی مطالعه و بررسی در قوانین اساسی کشورها و بحث و گفتگو در کمیسیون‌های مختلف، نتیجه مطالعات خود را به صورت لایحه‌ای به مجمع عمومی تقدیم کرد. مجمع مزبور در دهم دسامبر ۱۹۴۸ میلادی (۱۹ آذر ۱۳۲۷ ش) با ۴۸ رأی مثبت و ۸ رأی ممتنع، اعلامیه جهانی حقوق بشر را تصویب کرد و این روز به عنوان روز جهانی حقوق بشر نامگذاری گردید. این اعلامیه شامل یک مقدمه و سی ماده می‌باشد و در ماده اول آن به برابری افراد بشر و حاکمیت روح برادری در میان آن‌ها اشاره شده است.

آغاز عملیات متوسط مطلع الفجر (۱۳۶۰ ش)
عملیات متوسط مطلع‌الفجر از ۲۰ آذر ۱۳۶۰ در منطقه گیلانغرب در وسعت ۳۵ کیلومتر مربع با رمز یا مهدی (عج) ادرکنی آغاز شد و تا پنجم دی ماه به طول انجامید. در این عملیات رزمندگان اسلام، متشکل از سپاه، بسیج و تعدادی از مردم مسلمان بومی منطقه، ضمن هماهنگی با نیروهای ارتش و هوانیروز، از سه محور به دشمن یورش بردند.

نیروهای اسلام بدون توجه به سرمای شدید و شرایط سخت منطقه، ضمن عبور از سیم‌های خاردار و میادین می‌ن، به جبهه دشمن نفوذ کرده و با آنان درگیر شدند. در عملیات مطلع الفجر، نیروهای اسلام علاوه بر کشته و زخمی کردن دو هزار تن و به اسارت درآوردن دویست تن دیگر از افراد دشمن، قوای بعث را تا نزدیک مرز بین‌المللی به عقب می‌رانند. در این میان پاتک دشمن برای عقب‌راندن سپاه اسلام ناکام ماند و مناطق حساسی به دست نیروهای خودی افتاد.

۲۰ آذر در هشت سال دفاع مقدس
ادامه «جنگ آب» در جبهه جنوب. ۵۹
 تحرکات ضد انقلابی جبهه شمال.
 تغییر سیستم ارتش مصر در خدمت تسلیح بیشتر عراق.
امضای قرارداد تحویل شش دستگاه سیستم رادار دفاع هوایی... ار-۲ د از سوی انگلیس به ایران. ۶۵

برخی دیگر از رویدادهای ۱۰ دسامبر
۱۱۹۸: «ابن رشد» اندیشمند عرب اسپانیایی درگذشت.
۱۵۲۰: مارتین لوتر بنیادگذار پروتستانیسم حکم پاپ را که خواسته بود حرفهای خود را پس بگیرد در آتش افکند و سوزاند.
۱۸۱۰: ناپلئون مناطق آلمانی نشین هانوور، برمن، هامبورگ، لاون بورگ و لوبک را ضمیمه فرانسه کرد.
۱۹۴۰: (در جریان جنگ جهانی دوم) : میان ایران و آلمان یک پیمان بازرگانی امضاء شد و درست در همین ماه در سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹ هجری خورشیدی، ۵ سال بعد از جنگ جهانی دوم و شکست نظامی آلمان در این جنگ) قرارداد بازرگانی دیگری میان دو کشور به امضاء رسید. در طول تاریخ، ایرانیان و آلمانی‌ها که از یک‌نژاد هستند هیچگاه برضد هم اقدام نکرده‌اند.
۱۹۵۲: بوشهر در زمان حکومت دکتر مصدق بندر آزاد اعلام شد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار