چهار اتحادیه بزرگ دانشگاهی در بیانیه‌ای اعلام کردند آزمون نیمه‌متمرکز فضای رقابتی یکسان برای تمام داوطلبان متقاضی دوره دکتری به وجود آورده و از اعمال سلیقه دانشگاه‏‌ها و گروه‏‌های آموزشی جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، 4 اتحادیه بزرگ دانشجویی بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت) و جامعه اسلامی دانشجویان بیانیه‌ای صادر کردند.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

بی‌شک رشد تحسین برانگیز و پیشرفت علمی کشور مدیون انقلاب شکوهمند اسلامی و توجه به علم و فناوری در سطوح مختلف سیاست‌گذاری و اجرایی کشور است. اکنون که نرخ رشد علمی کشور با افتخار به بالاترین میزان در بین کشورهای منطقه رسیده و در این شاخص ایران اسلامی جزء کشورهای پیشرو جهان است، توجه بیش از پیش به بالا نگه‌داشتن سرعت پیشرفت علمی در این سطح، کاربردی نمودن بیشتر نتایج آن و بالا بردن کیفیت روند آموزشی و پژوهشی و اصلاح برخی موانع بیش از گذشته ضروری است.

یکی از مسائل مهم در این زمینه توجه بیشتر به عدالت آموزشی و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه آحاد ملت جهت ورود به دانشگاه‌ها است.

یکی از اقدامات تحول‌آفرین، انقلابی و قابل تقدیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در راستای گسترش عدالت آموزشی برگزاری آزمون دوره دکتری به صورت نیمه‌متمرکز می‌باشد که با اجرای آن گامی بزرگ در مسیر اصلاح روند نامناسب و تبعیض‌آمیز گذشته و اجرای عدالت برداشته شده است.

برگزاری نیمه‌متمرکز آزمون هر چند که در دوره تثبیت قرار دارد و در دوره اخیر و هم‌چنین دوره آتی آن تغییراتی در نحوه ارزشیابی داوطلبان و افزایش سهم آزمون تخصصی شاهد هستیم اما یقینا با آزمون نیمه‌متمرکز فضای رقابتی یکسان برای کلیه داوطلبان متقاضی دوره دکتری به وجود آمده و از اعمال سلیقه دانشگاه‏‌ها و گروه‏‌های آموزشی جلوگیری خواهد شد؛ روندی که در گذشته همواره اعتراضات گسترده دانشجویان را از اعمال سلیقه‌های فردی و گروهی در برداشت.

نکته قابل توجه این است که اگر ملاک انتخاب افراد شایستگی‏‌های علمی می‏‌باشد چرا باید در گزینش بین دانشجویان تحصیل کرده در مناطق محروم و دانشگاه‏ های بزرگ کشور تفاوت وجود داشته باشد؟ آیا اجرای روندی که دانشجویان مستعد را از تمام نقاط کشور شناسایی نموده و از اعمال سلیقه‏‌ها جلوگیری نماید بایستی مورد نکوهش قرار گیرد؟

دوره‌های دکتری تخصصی دانشگاه‏‌ها بالاترین دوره آموزش دانشگاهی در کشور است که بایستی درباره آن سیاست‌گذاری متمرکزی صورت پذیرد و هر چه که زمینه برای شایسته‌سالاری بیشتر در گزینش افراد برای این دوره‏‌ها فراهم گردد، موجب تربیت افرادی با تخصص و کارآمدی بالا شده و قطعا حل مسائل و مشکلات آتی در اداره امور کشور با رویکرد علمی و ارتقا جایگاه علمی ایران اسلامی شتاب بیشتری به خود خواهد گرفت.

علاوه بر این، با اجرای نیمه متمرکز آزمون دوره دکتری در هزینه‌های برگزاری آزمون و گزینش داوطلبان نیز صرفه‌جویی بسیاری صورت می‏گیرد زیرا در روند گذشته هر دانشجو جهت پذیرش در دانشگاه‏‌ها بایستی در آزمون‏های متعدد در دانشگاه‏‌های مختلف ثبت‌نام می‏کرد که این کار علاوه بر وقت زیاد، هزینه زیادی را نیز بر دانشجو تحمیل می‏کرد که با آزمون نیمه‌متمرکز این نقیصه نیز برطرف می‏‌گردد.

در پایان حمایت قاطع خود را از این اقدام انقلابی و ‌عدالت‌خواهانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام داشته و اعلام می‏داریم مطالبه اصلی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنان کمتر کردن هرچه بیشتر ضریب گزینش سلیقه‌‏ای و لحاظ کردن بیشتر نمره آزمون تخصصی که ملاک عملی و مورد سنجش دقیق و تخصصی است، همچنین از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار می‏‌رود در مرحله مصاحبه دانشجویان در دانشگاه‏‌های مختلف نیز از ابزارهای نظارتی مناسب استفاده نماید تا در این مرحله نیز شایستگی و توان داوطلبان، تنها ملاک عمل باشد و شایسته‏‌ترین افراد در تحصیل و پژوهش انتخاب گردند.

انتهای پیام/
برچسب ها: آزمون ، رقابت ، تشکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار