محمد حسين مهدويان، مستند ساز كشورمان در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما
باشگاه خبرنگاران در خصوص سينماي مستند گفت: ويژگي هاي ساختاري سينماي مستند باعث تمايز اين ژانر سينمايي با سينماي داستاني براي مخاطب شده است اما اين دو به لحاظ ماهوي تفاوت چنداني با يكديگر ندارند.
وي افزود: سينماي مستند از نظر برخي ويژگي هاي ساختاري مثل استفاده از نريشن، مصاحبه و حضور آدم هاي واقعي براي مخاطب واقعي تر است.
مهدويان با اشاره به چالش هاي پيش روي سينماي مستند بيان كرد: سينماي مستند به لحاظ بودجه و امكانات بسيار فقيرتر از سينماي داستاني است و دشواري كار اين گونه از سينما مثل دستيابي به پديده مورد نظر، مانع فعاليت بيشتر مستندسازان شده است.
وي افزود: تماشاگران اندك سينماي مستند به دليل سهل انگاري مستندسازان، ناآشنايي آنها با فنون اين كار است اما بايد در نظر داشت كه بقاي سينماي مستند در گرو جذب مخاطب است.
وي اذعان كرد: سينماي مستند در همه جا به دليل نداشتن مخاطبان خلق الساعه تحت حمايت دولتي بوده است، به عنوان مثال مستند الف يكي از همين كارها بوده است كه در زمان خود با استقبال كم مخاطبان روبرو شد اما با گذر زمان به عنوان رسانه اي براي ثبت اسناد مورد توجه قرار گرفت.
اين مستند ساز در پايان در خصوص مستندهاي سفارشي خاطرنشان كرد: آثار سينماي مستند در طول حيات خود در بسياري مواقع براساس سفارش سازمان هاي مختلف ساخته شده است به عنوان مثال مستندي كه گلستان به سفارش شركت ايران تهيه كرد يكي از برترين مستندهاي تاريخ سينماي ايران است.
وي بيان كرد: بسياري از فيلم هاي تاريخ سينماي ايران و جهان محصول سفارش هاست زيرا نهادها و سازمانهاي داراي ساز و اقتصادي هميشه در پي ثبت فعاليت هاي خود بوده اند و به صورت الزامي نمي توان گفت كه مستندهاي سفارشي كاربردي است.
مهدويان وي ادامه داد: زيرا در كنار ساخت اين مستندهاي سفارشي قادر به ساخت نظرات شخصي خود نيز خواهند بود./ص