مشهد/

صرفه جویی 17 میلیارد ریالی در اجرای طرح سیستم جدید تولید آب مقطر

با پیشنهاد یکی از کارکنان معاونت مهندسی و توسعه شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، طرح جدید تولید آب مقطر به روش اسمز معکوس در این پالایشگاه اجرا و راه اندازی شد.

این کارمند در خصوص طرح یادشده در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد گفت: از شهریور ماه سال گذشته با راه اندازی سیستم های اسمز معکوس 1 و 2، تولید آب مقطر با ظرفیت حداکثر یک هزار و 440 مترمکعب در روز با کیفیت بسیار مطلوب (کل املاح کمتر از یک میلی گرم در لیتر) فراهم شده که جایگزین سیستم قبلی آب مقطر به روش تبخیری گردیده است.

حمید رضا باتقوی در ادامه به مزایای اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: کیفیت بسیار مطلوب و یکنواخت آب مقطر تولیدی، کاهش مصرف برق حدود383 مگاوات در سال، افزایش پایداری شبکه برق پالایشگاه به جهت تولید آب مقطر در ساعات روز و پیک سایی شبانه، حذف مصرف 40 تن اسید سولفوریک در سال و مخاطرات کار با اسید، صرفه جویی 347 هزار تن بخار در سال( معادل انرژی 27 میلیون مترمکعب گاز در سال) و ایجاد پتانسیل برای تولید 40 تن بخار در ساعت برای طرح های آتی، استفاده از آب دوریز اسمز معکوس 2 به عنوان آب جبرانی برج های خنک کننده مدار باز و همچنین صرفه جویی اقتصادی در بخش نگهداری و تعمیرات از مزایای اجرای طرح است.

مهندس ارشد آب و بخار پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد تاکید کرد: علاوه بر سهولت بهره برداری از تجهیزات جدید به علت کاهش قابل توجه کارهای تعمیراتی در خصوص تبخیر کننده ها شامل تعمیرات اساسی دستگاه ها، رفع نشتی از لوله ها، تنظیم تجهیزات کنترلی و مبدل های حرارتی، حدود دو هزار و 640 نفر ساعت کار در بخش تعمیرات مکانیک و 330 نفر ساعت کار در کارگاه مرکزی صرفه جویی انجام گرفته است.

باتقوی هزینه اجرای سیستم جدید تولید آب مقطر به روش اسمز معکوس را حدود 12 میلیارد ریال عنوان و یادآور شد: سود سالیانه اجرای این طرح   17میلیارد ریال است. /س

برچسب ها: صرفه جویی ، سیستم ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.