نتانياهو براي تشکر حضوري به جمهوري چک مي رود

منابع خبری در پراگ روز سه شنبه اعلام کردند بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر رژیم صهیونیستی چهارشنبه به جمهوری چک سفر می کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ،  جمهوری چک تنها کشور اروپایی است که در رای گیری روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به قطعنامه اعطای وضعیت کشور ناظر غیرعضو در این سازمان، رای منفی داد. 
به گفته منابع خبری در پراگ، بنیامین نتانیاهو در مدت اقامت در پراگ با پتر نکاس، نخست وزیر جمهوری چک دیدار و گفتگو خواهد کرد و همان روز عازم برلین خواهد شد تا در آنجا با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دیدار کند.
بر اساس بیانیه ای که دولت جمهوری چک در پراگ منتشر کرد نخست وزیران اسرائیل و جمهوری چک در دیدار خود در پراگ درباره روند صلح خاورمیانه، اوضاع سیاسی و امنیتی در این منطقه حساس و راههای تقویت و توسعه روابط اقتصادی میان تل آویو و پراگ گفتگو و تبادل نظر خواهند کرد. 
بنیامین نتانیاهو روز شنبه در گفتگویی تلفنی با پتر نکاس از موضع این کشور در سازمان ملل متحد در حمایت از اسرائیل قدردانی کرد و اقدام این کشور را در مخالفت با قطعنامه مربوط به درخواست فلسطینیان، شجاعانه توصیف کرد.
اکثریت کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد ( یکصد و سی و هشت کشور از مجموع یکصد و نود و سه کشور) در رای گیری روز پنجشنبه، با اعطای وضعیت کشور ناظر غیرعضو به فلسطین موافقت کردند، نه کشور به این قطعنامه رای منفی و چهارده کشور دیگر نیز رای ممتنع دادند. 
لیدوف نووینی، روزنامه پرخواننده چاپ پراگ، در شماره اخیر خود نوشت حمایت جمهوری چک از اسرائیل یکی از بزرگ ترین میراث های واکلاو هاول، رئیس جمهور پیشین جمهوری چک محسوب می شود. این روزنامه افزود موضع جمهوری چک مبنی بر اینکه اسرائیل تنها دموکراسی واقعی در منطقه خاورمیانه است و باید از حمایت کامل اتحادیه اروپا برخوردار باشد، در اصل موضعی درست است. 
در رای گیری روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره درخواست فلسطینیان، کشورهای اروپایی نتوانستند به موضع مشترکی دست پیدا کنند. برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه رای مثبت و برخی از دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان و لهستان رای ممتنع دادند. 
تنها یک روز پس از این رای گیری که با پیروزی فلسطینیان همراه بود، کابینه بنیامین نتانیاهو با اتخاذ تصمیمی جنجال برانگیز اعلام کرد قصد دارد سه هزار خانه جدید در منطقه اشغال شده شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن احداث کند. این طرح انتقادهای شدید جامعه بین المللی را بر ضد اسرائیل برانگیخت. حتی دولت آلمان نیز اعلام کرده است از این طرح و پیامدهای اجرای آن بسیار نگران است اما بر خلاف فرانسه و انگلیس، در اعتراض به این تصمیم بحث برانگیز، سفیر اسرائیل را احضار نکرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار