توليدکنندگان لوازم خانگي، صادرکنندگان معتبر عرصه بين المللي در 5 سال آينده / ضرورت پرهيز از مونتاژکاري پس از ممنوعيت واردات

رئيس انجمن لوازم خانگي با تاکيد بر پرهيز از مونتاژ کاري پس از اجراي قانون ممنوعيت واردات لوازم خانگي گفت: در صورت تداوم اين قانون توليدکنندگان لوازم خانگي در 5 سال آينده به صادرکنندگان معتبر در عرصه بين الملل تبديل مي شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، محمد بياتيان عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با اشاره به اينکه در سال حمايت از توليد ملي گام هاي موثري در اين حوزه برداشته شده افزود: حمايت از کار و سرمايه ايراني يکي از شعارهاي اصلي است که بايد به عمل تبديل شود.

وي ادامه داد: تاکنون يک سري قوانين، بخشنامه و مصوباتي در مجلس، دولت و بخش هاي مرتبط تثبيت و اجرا شده که بخشنامه اخير وزارت صنعت مبني بر ممنوعيت ثبت سفارش واردات کالاهاي اولويت دهم يکي از اين اقدامات حمايتي محسوب مي شود.

بياتيان اظهار داشت: وقتي محصولي به طور کامل در کشور ساخته مي شود علاوه بر ارزش افزوده و کاهش وابستگي به ساير کشورها رفع مشکل کمبود اشتغال را نيز به عهده دارد.

عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: مجلس با قوانيني که تصويب مي کند سعي بر حمايت از توليد ملي دارد تا توليدکنندگان نه تنها در داخل حضوري فعال داشته باشند بلکه در بازارهاي رقابتي جهاني نيز به فعاليت بپردازند.

وي ادامه داد: پس از انقلاب با وجود تحريم هاي متعدد در عرصه هاي مختلف از جمله صنايع نظامي پيشرفت هاي خوبي داشتيم و پس از اين هم با بهره گيري از مهندسي معکوس مي توانيم به قطب قدرتمند در ديگر عرصه هاي صنعتي تبديل شويم.

در ادامه محمدرضا دياني رئيس انجمن صنعت لوازم خانگي در خصوص وضعيت فعلي اين صنعت اظهار داشت: هم اکنون در اکثر محصولات لوازم خانگي توانمندي بالفعلي در کشور داريم و مي توانيم محصولاتي را به بازار عرضه کنيم که جايگزين کالاهاي وارداتي شوند حتي در بخش يخچال سايد و ماشين لباسشويي و در اين زمينه از کارشناسان مربوطه دعوت مي کنيم از محصولات ما بازديد کنند و به اين باور برسند که اين توانايي در صنايع داخلي کشور وجود دارد که نمايشگاه توانمندي صنعت لوازم خانگي به همين منظور برپا شده است.

وي با بيان اينکه لوازم خانگي در چند بعد اهميت دارد گفت: از منظر اجتماعي طيف وسيعي از افراد با لوازم خانگي در ارتباط هستند و استفاده از اين محصولات تاثيرات فرهنگي را به دنبال آورد.

دياني با تاکيد بر اهميت لوازم خانگي از بعد صنعتي گفت: مهمترين نشانه هاي صنعتي سازي کشورهاي توسعه يافته صنايع لوازم خانگي است و امروز نماد کشورهاي صنعتي برندهاي لوازم خانگي آنها است که به وسيله آن فرهنگ خود را به ساير کشورها انتقال دادند.

رئيس انجمن صنعت لوازم خانگي با اشاره به اهميت اين صنعت از منظر اقتصادي گفت: هم اکنون براورد بازار لوازم خانگي ايران مبلغي معادل 6 ميليارد دلار است و از طرف ديگر اين صنعت مزيت اشتغالزايي بالايي دارد.

وي ادامه داد: توجه به اهميت اين صنعت از ديدگاه اقتصادي، اشتغالزايي، اجتماعي نمايان مي کند که در بحث اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي بايد توجه ويژه اي به صنعت لوازم خانگي شود.

در ادامه بياتيان در پاسخ به اين سوال که توان ملي در صنعت لوازم خانگي در چه حد است گفت: توليد لوازم خانگي در کشور ما سابقه طولاني دارد که در سال هاي اخير با رشد مناسبي همراه بوده و توليدکنندگان اين بخش در عرصه بازارهاي خارجي نيز حضور خوبي داشته اند.

وي افزود: با وجود اينکه زمينه رقابت در داخل از لحاظ تکنولوژي و مشوق هاي صادراتي خيلي قابل قبول نبوده اما هم اکنون در عرصه صادراتي حرفي براي گفتن داريم.

بياتيان تصريح کرد: بخش نامه اخير وزارت صنعت و ممنوعيت ثبت سفارش لوازم خانگي فرصتي طلايي براي توليدکنندگان در جهت رشد و توسعه به وجود آورده است.

وي افزود: اگر به نخبگان و جوانان و جامعه دانشگاهي اعتماد کنيم و فضاي رقابتي داخلي مناسبي به وجود ‌آوريم علاوه بر توليد ملي و تأمين نياز داخلي اشتغالزايي مناسبي را از اين حوزه خواهيم داشت.

عضو هيئت رئيسه کميسيون صنايع مجلس گفت: در اين راستا مجلس پيگير تسهيل امور با نظارت بر اجراي قوانين قبلي و تصويب قوانين جديد مورد نياز با تشکيل جلسات مشترک و کميسيون هاي تخصصي با متخصصان بخش خصوصي و مسئولان دولتي است.

در ادامه برنامه درياني با اشاره به اينکه نگراني در جامعه وجود دارد که با ممنوعيت ثبت سفارش مشکلاتي در تأمين لوازم خانگي به وجود آيد افزود: اين نگراني به اين علت است که نگاه برخي افراد به صنعت لوازم خانگي نگاه دهه شصت است اما امروز اين صنعت دوره سختي را پشت سر گذاشته است.

وي ادامه داد: در اين دوره چندين سال متوالي قيمت ارز ثابت و فضاي مناسبي براي واردات فراهم بوده و از طرفي رشد واردات کالاهاي چيني ارزان و ورود بدون کنترل برندهاي معروف خارجي و کم اظهاري واردکنندگان و فرار مالياتي آنها مشکلات توليدکنندگان داخلي را دو چندان کرده بود.

وي با بيان اينکه امروز صنعت لوازم خانگي به اين مشکلات واکسينه شده گفت: در اين شرايط نابرابر رقابتي هنوز 50 درصد سهم بازار داخلي در اختيار توليدکنندگان داخلي است.

وي افزود: اگر لوازم خانگي در برند و اسم تجاري فاصله اي با برندهاي معروف جهاني دارد اما در بحث کيفيت و تنوع اين فاصله وجود ندارد و با تقويت برند و ايجاد باور ملي نسبت به کالاي ايراني اين محصولات به راحتي مي تواند جايگزين کالاهاي خارجي شود.

در ادامه بياتيان اظهار داشت: اگر واردات در حوزه هايي همچون لوازم خانگي و خودرو محدود باشد به طور قطع توليدکننده داخلي براي سود خود و تأمين نياز داخل محصولات خوبي باکيفيت بالا و تنوع وسيع به بازار عرضه مي کند.

وي با تاکيد بر اينکه بايد در اين زمينه فرهنگ سازي و حمايت هاي لازم دولتي انجام گيرد اظهار داشت: اين فرهنگ بايد در جامعه ايجاد شود که براي دستيابي به اشتغال پايدار بايد از توليدملي حمايت کنيم.

در ادامه درياني به بيان برخي مشکلات توليدکنندگان اين بخش پرداخت و افزود: يکي از مشکلات اين حوزه ورود کالاها با اسم هاي تجاري معروف خارجي بدون هيچ عوارض و گمرک به کشور و تحقيقات وسيع اين برندها در بيلبوردهاي شهري است و تقاضاي ما از مسئولان اين است که متوجه اين نفوذ سربازان دشمن و تسخير عرضه وسيعي از بازار داخلي باشند.

وي عدم ثبات تصميمات وزارت صنعت در حوزه واردات و صادرات را از ديگر مشکلات اين صنعت عنوان کرد و افزود: براي اينکه توليدکنندگان بتوانند برنامه ريزي درستي داشته باشند تصميمات کوتاه مدت دولت بايد به برنامه ريزي بلندمدت و ثابت تبديل شود.

دياني با اشاره به اينکه به تشکيل اتاق مبادلات مشکلات ارزي تا حدودي حل گشته  افزود: اما هنوز مشکلاتي در اين بخش وجود دارد که نمونه آن اين است که هم اکنون ميليون ها دلار از کالاها و مواد اوليه در گمرک چندين ماه به علت اختلاف بانک مرکزي با بانک هاي خصوصي بلاتکليف مانده است.

رئيس انجمن صنعت لوازم خانگي چالش ديگر اين صنعت را سرمايه در گردش عنوان کرد و افزود: زماني گشايش اعتبار با پرداخت 10 درصد از مبلغ انجام مي گرفت اما هم اکنون بايد 130 درصد پرداخت شود و از طرف ديگر دو برابر شدن نرخ ارز ميزان سرمايه در گردش مورد نياز صنعت را افزايش داده است.

در ادامه بياتيان نيز با برشمردن برخي مشکلات اين صنعت اظهار داشت: براي رفع هرچه سريعتر اين مشکلات مجلس با همکاري اتاق بازرگاني و صنايع و معادن کميسيون حمايت از توليد ملي و صنايع و کشاورزي و کارشناسان مرکز پژوهش ها پيش نويس طرح قانون حمايت از توليد ملي را تهيه کرده که در آن تمهيداتي انديشيده شده تا در عرض 3 سال مشکلات اين بخش به حداقل رسيده و توليد ملي حرف اول را براي گفتن در منطقه داشته باشد.

در ادامه دياني با اشاره به اينکه ممنوعيت ثبت سفارش لوازم خانگي تهديدي در خصوص روي آوردن برندهاي خارجي به صنعت مونتاژ به وجود مي آورد افزود: صنعت مونتاژ ارزش افزوده ندارد و نمي تواند اشتغالزايي غيرمستقيم ايجاد کند اما صنعت لوازم خانگي داخلي توانايي توليد را دارد و نبايد به مونتاژکار تبديل شود.

وي با اشاره به اينکه هم اکنون حدود 2 هزار دانشجو در اين عرصه کار مي کنند گفت: تاکنون برنامه هاي طولاني مدت با دانشگاه داشتيم و اين صنعت سرمايه گذاري فراواني در حوزه تحقيق و توسعه داشته و نبايد اين فرصت طلايي با نفوذ صنعت مونتاژ به کشور از بين برود.

وي تاکيد کرد: در اين شرايط افراد جامعه نيز نبايد به ممنوعيت واردات به عنوان محدوديت نگاه کنند چرا که خريد لوازم خانگي داخلي، اشتغال مهندسان و کارکنان و پويايي کارخانه ها را به دنبال دارد.

رئيس انجمن صنعت لوازم خانگي آينده اين صنعت را پويا و ارزش آفرين و صادرکننده دانست و خاطرنشان کرد: با تبديل اين تصميم وزارت صنعت به برنامه بلندمدت 3 تا 5 ساله اين تعهد را مي دهيم که ظرف مدت 5 سال آينده توليدکنندگان لوازم داخلي به صادرکنندگان معتبري در عرصه بين المللي تبديل شوند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار