ارومیه/

آینده‌نگری سیدالشهدا (ع) عامل دوام و بقای واقعه کربلا

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امام حسین‌(ع) با دید الهی و دینی که داشت با آینده‌نگری خاص، وجود خویش را به زمان کوتاهی محدود نکرده و با قیام خود پیام‌های فراوانی برای آیندگان به یادگار گذاشت.

حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگارباشگاه خبر نگاران ارومیه اظهار داشت: هدف اصلی قیام امام حسین‌(ع) زنده نگه‌‌داشتن دین و احیای امر به معروف و نهی از منکر بود بنابراین لازم است تا هر هیئت و مراسمی که به نام امام حسین‌(ع) برگزار می‌شود محل تبلیغ مفاهیم و شعائر دینی و احکام قرآنی باشد تا هدف واقعی امام حسین‌(ع) تحقق یابد.

وی افزود: اصل عمل به دستورات دینی و الهی آنقدر مهم بوده که امام حسین‌(ع) حتی در بحبوحه جنگ نیز از دشمن فرصت می‌خواهد تا یک شب را به راز و نیاز با خدا پرداخته و آخرین روزهای زندگانی خویش را در طلب دعا و استغفار، قرآن و نماز خواندن بگذراند که این مسئله هم باید مورد توجه هیئت‌های عزاداری قرار گیرد و هر هیئتی که دارای این خصوصیات بوده و این چهار پیام را به عزاداران منتقل کند می‌توان گفت که هیئتی عاشورایی و حسینی است.

خلیل‌پور تاکید کرد: خصوصیات و ویژگی‌هایی که مجالس عاشورا دارد از ما نیست بلکه این مجالس خود دارای ویژگی‌هایی هستند که ما باید خودمان را با آن تطبیق دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مجالسی‌ که برای امام حسین‌(ع) برپا می‌شود دارای معنویت دنیوی و اخروی خاصی است که تمام شیعیان باید سعی کنند تا با درک این معانی آن را در وجود‌ خویش نهادینه کنند.

وی با اشاره به عوامل بقای عاشورا در جامعه و زنده ‌ماندن نام امام حسین‌(ع)، گفت: اولین عامل، بینش امام حسین‌(ع) نسبت به جایگاه اسلام، دین، خدا و قرآن است و تمام کارهای امام حسین‌(ع) به‌ ویژه کار‌هایشان در کربلا مطابق آیات الهی و قرآن بود و ما هم باید سعی کنیم با تأسی از امام خویش به چنین بینشی مسلح شویم تا بتوانیم وظیفه خویش را در قبال دین الهی انجام دهیم.

خلیل‌پور آینده‌نگری حضرت سیدالشهدا (ع) را عامل دیگر دوام و بقای واقعه کربلا دانست و بیان داشت: امام حسین‌(ع) با دید الهی و دینی که داشت با آینده‌نگری خاص، وجود خویش را به زمان کوتاهی محدود نکرده و با قیامی که انجام داد در یک روز پیام‌های فراوانی برای آیندگان به یادگار گذاشت که هرگز کهنه نمی‌شوند.

وی متذکر شد: امام حسین‌(ع) این پیام را که اصل زندگی شرافتمندانه، در گرو قیام در راه خداست و زندگی با ذلت نه تنها زندگانی نیست به مردم جهان ابلاغ کرد و مسلمانان را به این نوع زندگی تشویق کرد که لازم است تا با الگو گرفتن از ایشان به جوانان راه سعادت دنیوی و اخروی را نشان دهیم./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.