بازخوانی بیانات مقام معظم رهبری/5

شرط بی شرمانه آمریکا برای مذاکره به رسمیت شناختن غده سرطانی اسرائیل در قلب ملت مسلمانان است

اگر امروز اين سوال مطرح است كه آيا مذاكره ايران و آمريكا صورت مي‌گيرد يا خير؟ پاسخ اين است: آنچه نقشه راه مذاكرات تهران - واشنگتن را تعيين مي‌كند، بيانات و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب است، كه از زمان آغاز رهبري ايشان در سال 1368 تاكنون بر مبناي مواضع امام خميني(ره) و بر اساس مطالبات و منافع ملت ايران بيان شده است.


به  گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛در عرصه روابط دیپلماتیک هر کشوری برای پیشبرد منافع خود وارد مذاکره و تعامل با کشور دیگر می شود و اگر در اين مذاکرات منافع خود را تامين شده نبيند، ميز مذاکره را ترک خواهد کرد.

موضوع 30 ساله برقراری مذاکره و روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در دو کشور از سوی برخی سیاست مداران، تحلیلگران و به ویژه رسانه ها مطرح بوده است؛ اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه منفعت کشور و ملت ایران را در برقراری مذاکرات ندیده است، با گذشت 30 سال از قطع روابط سیاسی، همواره درخواست های نشستن پشت میز مذاکره با آمریکا را رد کرده است.

علی رغم روشن بودن مواضع جمهوری اسلامی ایران دربرابر موضوع مذاکره ایران و آمریکا، این موضوع مجددا به دنبال  تغییر و تحولاتی که جهان دست خوش آن شده است، از سوی بعضی از دشمنان و دوستان (نادانسته) در داخل و خارج از ایران مطرح شده است؛ این روزها زمزمه های باید و نباید مذاکره با آمریکا در دوکشور شنیده می شود اما...

مسلما آنچه نقشه راه مذاكرات تهران - واشنگتن را تعيين مي‌كند، بيانات و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب است، كه از زمان آغاز رهبري ايشان در سال 1368 تا كنون بي‌تغيير و بر اساس مطالبات و منافع ملت ايران بيان شده است.

باشگاه خبرنگاران در اين مقطع زماني كه بار ديگر موضوع تاريخي مذاكره آمريكا با ايران مطرح شده است، در غالب سلسله گزارش‌هایی به بازخواني بيانات مقام معظم رهبري طي 23 سال گذشته پرداخته است.

تاکنون بیانات معظم له از سال 1368 تا 1376 در غالب گزارش هایی با عناوین:

"مذاكره يعني معامله؛ از انقلاب اسلامي چه چيز را به آمريكا بدهيم، كه بخواهيم چيزي از او بگيريم؟‌" ، 

"خوردن یک فنجان قهوه پشت میز مذاکره با آمریکا تازه اول شروع تحمیلات است"

"روزى كه اين مردك ساده‌دل خام اعلام كرد مى‌خواهد روابط اقتصادى آمريكا با ايران را ممنوع كند بنده از ته‌دل خوشحال شدم "

علت تمایل آمریکا به مذاکره چیست؛ ایران تکه پازل بزرگیست که مانع ابرقدرت شدن آمریکا در رأس امپراتورى بزرگى به اسم دنيا شده است

بازخوانی شده است.

 در این گزارش نیز بیانات حضرت آيت الله خامنه‌اي با موضوع مذاکرات ایران و آمریکا در سال های 1377 و 1378 بازخوانی می شود:


*** دشمن چه بخواهند چه نخواهند ملت ايران در دنيا اين طور شناخته شده است: قوى، مصمّم، با اراده، نترس و شجاع كه خودش مى‌‌‌انديشد، تصميم مى‌‌‌گيرد و انتخاب مى‌‌‌كند

مقام معظم رهبری اول فروردین ماه 1377 در دیدار زائرین و مجاورین حرم مطهر رضوی می فرمایند: انقلاب آمد و به دنيا نشان داد كه ملت ايران، آن ملتى است كه در مقابل خواستِ قدرت هاى استكبارى مى‌‌‌ايستد و حرف خود را مى‌‌‌زند و اگر همه قدرت هاى استكبارى نيز همدست شوند، در هيچ زمينه‌‌‌اى نمى‌‌‌توانند اراده خود را بر او تحميل كنند!

امروز، چه آمريكايي ها بخواهند، چه نخواهند؛ چه صهيونيست ها بخواهند، چه نخواهند؛ چه دشمنان اين ملت بخواهند، يا نخواهند، ملت ايران در دنيا اين طور شناخته شده است: ملتى قوى، مصمّم، با اراده، نترس و شجاع كه خودش مى‌‌‌انديشد، تصميم مى‌‌‌گيرد و انتخاب مى‌‌‌كند! هيچ كس نمى‌‌‌تواند بگويد: اى دولت ايران، اى ملت ايران، رابطه‌‌‌ات را با فلان كشور قطع كن، يا با فلان كشور، رابطه برقرار كن و يا فلان جا تجارت كن، فلان جا نكن! هيچ كس نمى‌‌‌تواند به ما دستور بدهد. اين امروز آبروى ملت ايران است.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه دشمن انواع و اقسام تبليغات را عليه اين مواضع ملت ايران انجام می دهد، می فرمایند: دشمنان از اطراف حمله مى‌‌‌كنند - البته حمله ديپلماسى و سياسى - كه ملت ايران چاره‌‌‌اى ندارد و مجبور است با امريكا رابطه برقرار كند، و الّا نمى‌‌‌شود! از صد طريق اين را به گوش ما مى‌‌‌رسانند؛ مربوط به امروز هم نيست.


  ***اگر حرف های ما با دیپلمات ها درباره مذاکره منتشر شود ملت ایران بیشتر احساس عزت خواهد کرد

ایشان با یادوآوری سفری که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویرک داشتند می فرمایند: آن سالى كه براى اجلاس سازمان ملل به نيويورك رفتم، يكى از مسئولين بلندپايه يكى از كشورهاى اروپايى پيش من آمد و گفت : «شما بالأخره بايد مسأله خود را با آمريكا حل كنيد!» فكر مى‌‌‌كردند ما كه به نيويورك رفته‌‌‌ايم و در كشور آمريكا هستيم، شايد بتوانند نان را به تنور گرم بزنند! گفتم نمى‌‌‌شود. قضيه سازمان ملل، قضيه ديگرى است. من به سازمان ملل آمده‌‌‌ام تا با مردم دنيا حرف بزنم و اين ربطى به آمريكا ندارد! مسأله آمريكا، مسأله ديگرى است.

معظم له در این دیدار عنوان می کنند: اين حرف هايى كه ما با اين ديپلمات ها، در طول سال هاى متمادى زديم، در كاغذها ثبت است و هيچ وقت فرصتى پيش نيامده است كه به گوش مردم برسد. اگر يك روز اين حرف ها پخش و فهميده شود - كه ما در طول هشت سال رياست جمهورى و بعد از آن، چه گفتيم، من گمان مى‌‌‌كنم كه ملت ايران، بيشتر احساس عزّت خواهد كرد.


***ما به‌‌‌عنوان جمهورى اسلامى، نمى‌‌‌خواهيم با غرب قطع رابطه داشته باشيم/ اختلاف بين آمريكا و اروپا كمتر از اختلاف اروپا با دنياى غيرغرب نيست!

ایشان درباره دیداری که با یکی از وزراي خارجه‌‌‌ اروپایی در زمان ریاست جمهوری داشته اند می فرمایند: {من به آن وزیر} گفتم ما به‌‌‌عنوان جمهورى اسلامى، نمى‌‌‌خواهيم با غرب، قطع رابطه باشيم. ما مى‌‌‌خواهيم رابطه‌‌‌مان برقرار باشد؛ اما منظور از غرب كه فقط امريكا نيست. آمريكايي ها مى‌‌‌خواهند وانمود كنند كه غرب يعنى آمريكا! اگر شما با آمريكا رابطه برقرار كرديد، با غرب رابطه داريد، والّا منزوى هستيد! گفتم ما اين را قبول نداريم. البته آن اروپايى هم از اين حرف، خوشحال شد.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه اروپايي ها جزو مجموعه غربند، اما با آمريكايي ها خيلى اختلاف دارند، تاکید می کنند: كسانى خيال نكنند كه اگر فلان مسئول اروپايى در مقابل انقلاب، در مقابل ايران و ملت هاى مسلمان، در مقابل ملت هاى شرق يا خاور ميانه، از كلّيتِ غرب، يا از آمريكا پشتيبانى مى‌‌‌كند، قضيه همين است؛ نه. اختلافات بين آنها خيلى زياد است! اختلاف بين آمريكا و اروپا - از لحاظ عمق - در مواردى، اصلاً كمتر از اختلاف اروپا با دنياى غيرغرب نيست!


***پاسخ آنها که می گویند چاره ای جز برقراری رابطه با آمریکا ندارید این است: چاره ما ایستادگی بر روی مواضع سرشار از عزتمان است

رهبر معظم انقلاب همچنین تاکید می کنند: ما بارها تكرار كرده‌‌‌ايم، ما ملتى هستيم كه خودمان تصميم مى‌‌‌گيريم. ما نمى‌‌‌توانيم منتظر بمانيم تا فلان كشور، فلان دولت، فلان وزير خارجه يا رئيس جمهور، به ما توصيه كند كه شما چاره‌‌‌اى نداريد جز اين كه با آمريكا رابطه برقرار كنيد! نه آقا، چاره داريم؛ چاره اين است كه بر روى مواضع سرشار از عزّت، كه ناشى از اسلام، ناشى از ملت ايران و از قدرت اسلامى و ملى ماست، محكم بايستيم تا همه كسانى كه بيگانه از ما هستند، احساس كنند در مقابل اين ملت، نمى‌‌‌شود با قلدرى حرف زد!

ایشان در این دیدار خطاب به مردم می فرمایند: اى ملت عزيز! آن عزّتى كه داريد، ناشى از مواضع ايمانى و انقلابى شماست. عزيزان من! در داخل مرزهاى ملت ما كسانى هستند كه متأسفانه همان حرفى را مى‌‌‌زنند كه سازمان سياى آمريكا به وسيله قلم به‌‌‌مزدان خود در مجلّات و مطبوعات دنيا پخش مى‌‌‌كند! يعنى مى‌‌‌خواهند بگويند «ارتباط با آمريكا، كليدِ حلّ است؛ تا ارتباط با آمريكا پيدا نكنيد، نمى‌‌‌شود هيچ كار كرد!» عدّه‌‌‌اى هم در داخل كشور، اين پيام دشمن را در روزنامه‌‌‌هاى خودِ ما با استفاده از فضاى آزادى كه خوشبختانه نظام جمهورى اسلامى به‌‌‌وجود آورده است و همه مى‌‌‌توانند نظرات خودشان را بگويند، پخش مى‌‌‌كنند!

آنچه كه من بر آن تأكيد مى‌‌‌كنم، اين است كه عزّت ملت از استقرار او بر روى مواضع انقلابى و استحكام مواضع دينى و ملى اوست؛ نه از گرايش به اين و آن. نه از اتّكا به اين و آن. نه از التماس كردن و ايجاد رابطه پيش اين، يا آن دولت. متأسّفانه عدّه‌‌‌اى در داخل، اين طور حرف مى‌‌‌زنند، اين طور حركت مى‌‌‌كنند و اين گونه مى‌‌‌انديشند. البته من بعيد مى‌‌‌دانم كه اين، فكر آنها باشد. نمى‌‌‌تواند يك نفر در اين فضاى سالم و معنوى و انقلابى، اين قدر غلط و كج فكر كند! حالا مى‌‌‌نويسند، بنويسند؛ البته آن كسانى كه با پول بيت‌‌‌المال قلم مى‌‌‌زنند، بايد بفهمند كه چه مى‌‌‌نويسند. بعضى كسان حق ندارند پول اين ملت را بگيرند و با بودجه بيت‌‌‌المال - با پول بيت‌‌‌المال كه مال مردم است - عليه مصالح مردم حرف بزنند و خائنانه نظر بدهند!


***ما با آمريكا رابطه برقرار نكرديم؛ نه تنها منزوى نشديم بلكه درجریان اجلاس تهران همه دنيا گفتند آمريكا در مقابل ملت ايران منزوى شد

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه آمريكايي ها مى‌‌‌خواهند وانمود كنند كه اگر ملت ايران با ما رابطه برقرار نكند، منزوى مى‌‌‌شود، عنوان می کنند: ما با آمريكا، رابطه برقرار نكرديم، رابطه را هم رد كرديم؛ نه كه منزوى نشديم، بلكه در قضيه اجلاس سازمان كنفرانس اسلامى در تهران و يك قضيه ديگر قبل از آن، همه دنيا گفتند كه آمريكا در مقابل ملت ايران منزوى شد! ايستادگى يك ملت، موجب انزواى او نمى‌‌‌شود، بلكه بيشتر موجب عزّت او مى‌‌‌گردد. همچنان كه رابطه با دولت آمريكا يا هر دولت ديگر هم هيچ گره‌‌‌اى را از كار ملتى كه خودش نتواند دردهاى خود را علاج كند، باز نمى‌‌‌كند.

ایشان ضمن انتقاد از بعضی از رسانه ها که از فضای باز سیاسی کشور سوء استفاده می کنند، می فرمایند: در داخل کشور بعضی ايستادگى ملت ايران را می گويد «انزوا»! آيا اين انزوا است؟ آيا ملتى كه همه دنيا از عزّت و عظمتش خبر مى‌‌‌دهند، منزوى است؟! اگر معناى منزوى اين است كه يك ملت مستقل باشد و تسليم اين و آن نشود، اين انزوا از هر چيز ديگرى بهتر است! اين انزوا نيست. خيال كرده‌‌‌ايد كه اگر ملت ايران از اصول خود صرف نظر كند، از راه پرافتخار دوران حيات مبارك امام برگردد و دست دوستىِ التماس آميز و حقارت آميز به سوى قدرت ها دراز كند، همه مشكلات اقتصادى اين كشور، يك شبه حل خواهد شد! ابداً!

معظم له می افزایند: در فضاى فرهنگى و مطبوعاتى‌‌‌اى كه در اين چند ماه آخر، به‌‌‌شدّت ناسالم شده و ناسالم مى‌‌‌شود، متأسّفانه بعضى سمپاشى و زهرافشانى مى‌‌‌كنند! البته سياست ما اين نيست كه كسى را به خاطر نوشتن چيزى و پخش مطلبى، تا خلاف قانون نباشد، مورد ملامت قرار دهيم؛ اما به افشاگرى مى‌‌‌پردازيم و آنها را به مردم معرفى مى‌‌‌كنيم. اگر هم دست برندارند، مردم خودشان مى‌‌‌دانند كه با آنها چه كنند!

***قطع رابطه با آمریکا صددرصد به نفع ملت ايران است

مقام معظم رهبری 12 آبان 1377 در دیدار با جمعی از دانش آموزان و دانشجویان با بیان اینکه دشمنان در تبليغات خودشان شايع مى‌كنند كه قطع رابطه ايران و دولت آمريكا به ضرر ملت ايران است، می فرمایند: نه آقا، قطع رابطه صددرصد به نفع ملت ايران است.

اين يك حربه از اثر افتاده است كه بخواهند در ميان ملت ها اين‌طور وانمود كنند كه اگر ملتى با آمريكا رابطه داشته باشد، از لحاظ اقتصادى و مادّى، همه مشكلاتش بر طرف مى‌شود؛ نه، يك روزى بعضى از دولت هاى ساده لوح اين‌گونه خيال مى‌كردند. در كشور ما هم در اوّلِ انقلاب، عدّه‌اى كه قدرتى پيدا كرده بودند و در رأس كارها قرار داشتند، اين‌گونه خيال مى‌كردند؛ ليكن تجربه‌ها در نقاط مختلف دنيا عكس اين را ثابت كرد.

امام در نامه‌اى كه به رهبر شوروى سابق نوشتند، می فرمایند «شما كه بساط جديدى را در كشورتان راه مى‌اندازيد، مواظب باشيد كه به غرب و به امريكا آن چنان گرايش پيدا نكنيد كه آنها بر امورتان مسلّط شوند!» اين توصيه مورد توجّه قرار نگرفت و امروز شما وضعشان را مى‌بينيد.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید می کنند: ملت ايران اگر بخواهد وضع مادّى و اقتصادى خود را اصلاح كند - كه البته بدون ترديد اصلاح خواهد كرد - اين به عزم، به اراده، به تصميم، به كار همه طبقات، به همكارى با دولت و حمايت از مسؤولان كشور، به شجاعت در اقدام، به تأثير نپذيرفتن از سياست هاى خارجى و به تأثير نپذيرفتن از تبليغات بيگانه احتياج دارد.

اينهاست كه وضع يك كشور را درست مى‌كند؛ نه ارتباط با آمريكا، نه رفتن زير بار زورگويانى كه تجربه ارتباط با آنها را ما سال ها در اين كشور داريم. ملت ايران گولِ اين تبليغات فريبنده دشمن را نمى‌خورد

.

***هدف آمریکا تسلط است، نه رابطه؛ هدفش چپاول است، نه مبادله

حضرت آیت الله خامنه ای 4دی ماه 1377 در خطبه های نمازجمعه تهران درباره رابطه ایران با آمریکا می فرمایند: مسأله اين نيست كه ملتى بخواهد از تجربيات و از دانش و از سرمايه‌هاى مادّى و معنوى يك ملت ديگر استفاده بكند يا نكند. البته معلوم است كه همه مى‌خواهند از هم استفاده كنند؛ هيچ اشكالى هم ندارد. بحثِ دشمنى يك ملت با يك ملت ديگر هم نيست. بارها گفته‌ايم كه ما با ملت امريكا دشمنى نداريم؛ با اشخاص كارى نداريم؛ ما با مقاصد و اغراض طرفيم.

اين مقاصد و اغراض هر جايى كه باشد و متعلّق به هركس كه باشد، براى ما اهميت دارد. ما نمى‌توانيم در مقابل اين غرض و مقصدى كه براى ما واضح است و عملكرد آن را در همه دنيا مى‌بينيم، نسبت به كشور خودمان هم مى‌بينيم، بى‌تفاوت باشيم. البته همين ها يك وقت اگر لازم باشد يكى‌شان كلمه‌اى بگويد، لبى تر كند، اسمى از ملت ايران بياورد - مثلاً فرض كنيد از دولت ايران يا از يك شخصى، يك نيمه تعريفى، آن هم نه يك تعريف درست و حسابى بكنند - اين را هم مى‌كنند؛ اما بايد دانست كه هدف هاى آنها چيست.

هدف آنها تسلط است، نه رابطه؛ هدفشان چپاول است، نه مبادله؛ هدفشان برگرداندن آن وضعيتى است كه قريب سى سال - از 28 مرداد سال 1332 به بعد - به صورت واضح، آمريكايي ها در اين كشور از آن برخوردار بودند. مى‌خواهند همه‌كاره اين مملكت باشند. معلوم است كه دولت ايران، ملت ايران، اين انقلاب با اين عظمت، به اين راضى نخواهد شد؛ حالا ولو چهار نفر آدم جاهل را هم در جايى تحريك كنند كه حرفى هم بزنند؛ يا دو نفر، سه نفر از وابستگان خودشان را وادار كنند كه در جايى چيزى بنويسند. بنويسند؛ انقلاب كه با اين حرف ها نمى‌تواند از مهمترين اصول و مسائل خودش عقب بنشيند!


***اين ملتى كه به‌ نام اسلام آغاز كرد و توانست موانع را از سر راه خود بردارد در مقابل رذالت های دشمنان عقب‌نشينى نخواهد كرد

ایشان در ادامه می افزایند: مسأله اين نيست كه ما مى‌خواهيم يا نمى‌خواهيم مثلاً از روابط با دولت ها يا دنيا استفاده كنيم. معلوم است كه مايليم با همه دولت هاى دنيا رابطه خوب داشته باشيم. رابطه هم داريم؛ روزبه‌روز هم به فضل الهى بيشتر خواهيم كرد. يك روز خيال مى‌شد كه ما با اروپا روابطمان قطع خواهد شد؛ يك روز خيال مى‌كردند كه ما با روسيه هرگز رابطه‌اى برقرار نخواهيم كرد؛ نخير. امروز مى‌بينيد كه روابط ما با اروپا گرم است، با آسيا گرم است؛ با كشور روسيه و كشورهاى بزرگ دنيا روابط ما، روابط خوبى است. مسأله ما با آمريكا، مسأله ديگرى است؛ مسأله روابط نيست. براى آنها، روابط به معناى مقدّمه براى اين تسلّط است و به كمتر از آن هم راضى نيستند! اسم روابط را به عنوان شعار مى‌آورند. معلوم است مقدّمه هريك از اين كارهايى كه مى‌خواهند بكنند، روابط است.

مسأله برگرداندن همان قدرت سياسى و اقتصادى و امنيتى است كه سى سال آمريكايي ها در اين كشور داشتند و انقلاب آمد به همّت همين ملت و همين جوانان و به همّت و به هوشيارى امام، اين قدرت را از بين برد.

معظم له با اینکه دشمنان خيال مى‌كنند كه ملت ايران از انقلاب، از امام(ره) و از آرمان ها برگشته است، تصریح می کنند: آمريكايي ها بدانند، اين ملتى كه به‌ نام اسلام آغاز كرد، به نام اسلام پيش رفت، با نام اسلام و با ياد اسلام توانست اين همه موانع را از سر راه خود بردارد، به بركت اسلام توانست على‌رغم كارشكني هاى شما روزبه‌روز عزّت و قدرت خود را زيادتر كند، در مقابل فشارها و تحميل ها و رذالت ها عقب‌نشينى نخواهد كرد و تسليم شما نخواهد شد. اين ملت تا وقتى با اسلام است، با شما كنار نخواهد آمد.


***ارتباط آمریکایی ها  با جاسوسان داخل ایران  توسط خودشان افشا شد

رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه تهران در تاریخ 8 مرداد 1378 می فرمایند: يك شبكه جاسوسى خطرناك كه اعضايش تعدادى از يهودي ها و غيريهودي هاى ايرانى بودند، كشف شد. البته آنها{آمریکا} يكى، دو ماه هيچ چيز نگفتند؛ با اين كه از همان لحظه اوّل فهميدند كه اعضاى شبكه مذكور دستگير شده‌اند! خودشان بعداً گفتند كه ما از اوّل فهميده بوديم؛ كه بايد گفت اگر مرتبط نبوديد، چگونه فهميديد؟! چطور ملت ايران هنوز نمى‌دانست كه جاسوس ها گرفتار شده‌اند، اما مسئولان آمريكايى و صهيونيستى مى‌گفتند از همان روز اوّل ما خبر شده‌ايم؛ ولى براى اين‌كه مبادا كار اينها سخت‌تر شود، حرف نزده‌ايم؟!

از همان روز اوّل فهميدند كه اين جاسوس ها گرفتار شده‌اند؛ اما بعد كه ديدند وساطت و فشارهاى بالواسطه‌شان اثرى نكرد، بنا به جنجال كردند كه چرا سيزده نفر يهودى را گرفتيد!؟ رؤساى كشورهاى اروپايى و امريكايى درباره سيزده نفر جاسوسى كه در ايران دستگير شده بودند، تلفنى با هم صحبت كردند! آيا اين نشان‌دهنده اهميت قضيه براى آنها نيست؟

ایشان در خطبه های این نماز جمعه با عجیب دانستن این حوادث می فرمایند: در طول يك سال، يك سال و نيمِ اخير، اين حوادث پشت سرِ هم اتّفاق مى‌افتد. وقتى حادثه‌اى اتّفاق مى‌افتاد، على‌الظّاهر ارتباطى با حادثه ديگر نداشت، اما هنگامى كه انسان فكور، مجموع اين حوادث را نگاه مى‌كند، درمى‌يابد كه اينها با هم بى‌ارتباط نيست. از طرفى زمينه‌هاى ذهنى مردم را خراب كردن، از طرفى خواص داخلى را مشغول به كارهاى جنبى كردن، از طرفى بين مردم و نظام فاصله انداختن، از طرفى جاسوس هايشان را به كار گماشتن.

اخيراً در جريان اين قضايا، يكى از مسئولان امريكايى اظهار ناراحتى كرده و گفته بود «ما در ايران سفارتخانه نداريم تا بر قضاياى آن جا درست اشراف داشته باشيم!» پس معلوم شد اصرارى كه اينها در اين مدّت داشته‌اند كه رابطه برقرار كنيم، براى چه بوده و سفارتخانه در تهران را براى چه مى‌خواهند! معلوم مى‌شود كه مى‌خواستند كار آن سفارتخانه را نيز همين جاسوس ها و امثال اينها برايشان انجام دهند!

وقتى انسان اين مجموعه حوادث را در كنار اظهار نظر رئيس سازمان سياى امريكا مى‌گذارد كه گفته بود: «در سال 1999 قرار است در ايران يك حادثه بزرگ اتّفاق بيفتد»، آن وقت معلوم مى‌شود اين حوادث، حوادثِ خودبه‌خودى و تصادفى و اتّفاقى و كار چهار نفر آدم بى‌كارِ اين طرف و آن طرف نيست؛ اينها برنامه‌ريزى كرده بودند.


***وقتى ملت ما در مقابل آمريكا ايستاد، يك پشتوانه عظيم از اعتقادات و ايمان دينى پشت سرش بود؛ همين توانست او را موفق كند

حضرت آیت الله خامنه ای 12 آبان 1378 در دیدار با جمعه از دانش آموزان و دانشجویان می فرمایند: مقابله ملت ما با استكبار، ريشه دينى هم دارد. كلمه استكبار و مستكبر و در مقابلش استضعاف و مستضعف، در قرآن هست. وقتى ملت ما با اين روحيه در مقابل امريكا و دستگاه فاسدِ وابسته به امريكا ايستاد، يك پشتوانه عظيم از اعتقادات و ايمان دينى پشت سرش بود و همين هم توانست او را موفّق كند و پيش ببرد.

استكبار وارد هر كشورى مى‌شود، سعى مى‌كند آن كشور را تهى كند؛ يعنى تا هر جا بتواند، همه چيز آن كشور را به نفع خود مصادره مى‌كند. امروز خودِ امريكايي ها - يعنى همان دستگاه تبليغاتى‌اى كه گفتم - در صف مقدّم و بعضى قلم به مزدهاى واقعاً حقير و پست، و شايد هم يك عدّه گول خورده و غافل در داخل كشور ما در صفِ پشت سر آنها خيال مى‌كنند كه اگر امريكا ارتباطاتش با كشورى - مثلاً جمهورى اسلامى - عادّى شد و رابطه برقرار كردند، ناگهان همه مشكلات اقتصادى ملت ايران حل خواهد شد! اگر كسى اين‌طور فكر كند، خطاى عظيمى مرتكب شده است. ملت ايران، ارتباط با امريكا را يك دوره تجربه كرده است.


***انگليس هم مثل آمريكاست؛ فرقى نمى‌كند

ایشان در ادامه یادآور می شوند: آمريكايي ها از سال 1332 كه زمام قدرت استكبارى را در ايران در دست گرفتند، تا سال هاى57-1356 هرچه داشتيم، از ما گرفتند؛ هرچه بوده است، بردند. اغلب گرفتاري هاى امروز ملت ايران مربوط به آن دوران و همچنين دوران تسلّط انگليسي هاست. انگليس هم مثل امريكاست؛ فرقى نمى‌كند. قبل از امريكايي ها، انگليسي ها بر سياست ايران مسلّط بودند. از اواخر دوران قاجار تا روى كار آمدن رضاخان، تا بعد - تا 1332 - همه چيز در ايران در دست انگليسي ها بود. حكومت مى‌آوردند، حكومت مى‌بردند؛ نفت را مى‌بردند، منابع را مى‌بردند؛ فرهنگ را رقم مى‌زدند و هر كار مى‌خواستند، مى‌كردند. بعد هم امريكايي ها آمدند و در آن رقابت بين‌المللى خودشان، از انگليسي ها تحويل گرفتند؛ مثل يك منطقه مفتوحه!


***هدف آمریکا از برقراری مذاکرات که پنهان می شد توسط یک سیاست مدار خانم ساده‌لوحانه افشا شد

حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با بیان اینکه در اين سه، چهار سال اخير، امريكايي ها در گوشه و كنار گفتند كه ما مايليم با ايران ارتباط داشته باشيم می فرمایند: اين كه گفتن نداشت؛ معلوم است كه مى‌خواهند ارتباط داشته باشند؛ اما هدف آنها از اين ارتباط چيست؟ اين را پوشيده نگه مى‌داشتند؛ تا اين اواخر كه يكى از دولتمردانشان - حالا دولتمردان كه چه عرض كنم؛ طرف، خانم بود! - ساده‌لوحى به‌خرج داد و چيزى را كه آنها نمى‌گفتند، او در كلماتش افشا كرد! گفت ما با ايران رابطه برقرار مى‌كنيم؛ ليكن شرط اين رابطه اين است كه ايران اوّل بايد مسأله‌اش را با اسرائيل حل كند! بله؛ اصلاً قضيه همين است. اين را هميشه ما مى‌گفتيم، اما بعضي ها ملتفت نبودند! مسأله اصلى امريكا در رابطه با هر كشورى و بخصوص در رابطه با ايران اسلامى - كه امروز بلندترين پايگاه مبارزه با اسرائيل اين‌جاست - همين مسأله است.


***مسأله آمریکا در برقراری رابطه حضور نيروى غاصب اسرائيل است

حضرت آیت الله خامنه ای تصریح می کنند: صهيونيست ها گردانندگان سياست آمريكا هستند. ديديد كه همين چند روز قبل، باز آن شخص ديگرشان در محفل صهيونيست ها رفت و براى دلخوشى آنها، يا به تعبير وزارت خارجه ما - كه تعبير خوبى است - براى خوش رقصى، در مقابل آنها از ايران بدگويى كرد! مسأله، مسأله صهيونيست هاست؛ مسأله حضور نيروى غاصب اسرائيل - مثل يك غدّه سرطانى - در قلب ملتهاى اسلامى است كه بزرگترين بدبختي ها براى ملت هاى اسلامى از اين ناحيه آمده است. بنابراين، مسأله ارتباطى كه مطرح مى‌كنند، مسأله صادقانه‌اى نيست. ارتباط براى اين است كه بتوانند به‌طور مرتّب خواسته‌هاى خودشان را تكرار و ديكته كنند و ما را تهديد نمايند!

ادامه دارد...

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار