عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: اجراي بودجه عملياتي در بخش منابع و مصارف، بلندترين گام ممكن در راستاي اقتصاد مقاومتي از منظر رفتارشناسي دولت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، حسن فرازمند اظهاركرد: تمركز بودجه سال‌آينده از حيث درآمدي و هزينه‌اي بستگي به شرايط ركودي يا غيرركودي جامعه دارد؛ به نظر مي‌رسد اقتصاد سال‌آينده‌ گرايش به ركودي بودن داشته باشد كه ناشي از ركود جهاني و بخشي ناشي از محدوديت‌هاي منابع ارزي است.

وي افزود: پيش‌بيني مي‌شود سال‌آينده تاكيد بيشتر بودجه بر بخش مصارف يا هزينه‌هاي جاري باشد زيرا اين نوع از هزينه‌ها مانند پرداخت حقوق كاركنان به‌طور عمده اجتناب‌ناپذيرند. در چنين شرايطي از حيث بودجه درآمدي، درآمدهاي دولت و به‌دنبال آن هزينه‌هاي وي كاهش مي‌يابد. بديهي است هزينه‌ها متناسب با درآمدي حاصل برنامه‌ريزي و اجرا مي‌شوند.

اين استاد دانشگاه ادامه‌داد: نكته مهم در بخش بودجه جاري اين است كه هزينه‌ها به‌صورت كارآمدي انجام شوند؛ طبق قوانين مصوب‌ ملي در چنين شرايطي پيشنهاد مي‌شود دولت بودجه را بر مبناي بودجه عملياتي تنظيم كند.

فرازمند تصريح‌كرد: در روش بودجه‌ريزي عملياتي اقلام خريداري شده با كمترين هزينه و بالاترين كيفيت بر اساس حسابداري قيمت تمام شده انجام مي‌شوند، از اين رو انتظار مي‌رود بتوان بودجه را در بخش هزينه‌ها، كارآمد ساخت و تا اندازه‌ زيادي از اثرگذاري و ناكارآمدي بودجه كم كرد.

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران خاطرنشان‌كرد: مهمترين چالش علاوه بر كنترل رفتار دولت، تشخيص و تخمين مناسب سطح عمومي قيمت‌ها و يا تورم سال‌آينده است كه در صورت حصول موفقيت در اين دو حوزه، اقتصاد مقاومتي در حوزه كاربردي از منظر بودجه نيز موفقيت‌آميز خواهد بود./س
برچسب ها: اجرا ، بودجه ، مقاومت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.