بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه ۲۹ سوره إسراء

وَ لاَ تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلاَ تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا
و نه هرگز دستهای خود را در احسان به خلق بسته دار و نه بسیار گشاده کن، که به نکوهش و حسرت خواهی نشست.

*بسته بودن یا در زنجیر بودن دست بر گردن کنایه از امساک و منع عطا و فیض است و باز کردن آن به تمامی و گستردگی کنایه است از‌‌ همان افراط در کار بذل و بخشش، و خداوند در قرآن مکرر آدمیان را به پیروی از میانه روی و پرهیز از اسراف و تبذیر فرا خوانده است.

*ارسطو میانه روی و رعایت حد وسط را اصل همه فضایل می‌داند و معتقد است که هر فضیلتی در میانه دو رذیلت یعنی دو صفت نا‌مطلوب قرار دارد، چنان که شجاعت صفتی است در میانه جبن و تهور و یا بزدلی و بی‌باکی.

*خداوند در آیه ۱۴۳ سوره یقره می‌فرماید شما‌ای امت اسلام امتی میانه رو هستید، و کلمه «وسط» را برای این معنی آورده است که افزون بر میانه رو به معنی عادل و منصفو خوب و صاحب فضیلت نیز آمده است. در قرآن کلمه «اوسط» را به معنی عادل ترو بهتر و خوب تردرآیه ۲۸ سوره قلم می‌خوانیم.
 
*در ادبیات فارسی نیز همه بزرگان بر این میانه روی تاکید کرده‌اند، از جمله شیخ محمود شبستری میانه روی را اصل فضایل دانسته و آن را به پل صراط که‌‌ همان صراط مستقیم است تعبیر کرده است که در دو جانب آن جهنم یعنی رذایل قرار دارد.
 
*او اصول خلق نیک را در چهار صفت خلاصه کرده که عبارتند از عدالت، حکمت، عفت و شجاعت و این فضایل همه علاوه بر عدالت، جانب افراط و تفریط ندارد و فقط در مقابل آن ظلم می‌آید.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار