دانشنامه/

چگونگي شکل‌گيري سازمان بسيج مستضعفين

در تاريخ دوازدهم مهر ماه 1388 نام بسيج از «نيروي مقاومت بسيج» به «سازمان بسيج مستضعفين» تغيير پيدا كرد و سردار سرتيپ محمدرضا نقدي فرماندهي اين سازمان را عهده‌دار شد.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، سازمان بسیج مستضعفین که با نام نیروی مقاومت بسیج هم شناخته می‌شود به فرمان امام خمینی(ره) در ۵ آذر ۱۳۵۸ تشکیل شد و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در دی ماه ۱۳۵۹ به صورت قانونی رسمیت پیدا کرد.

در ابتداي تشكيل نيروي مقاومت بسيج، "حجت‌الاسلام امیر مجد" فرماندهي اين نيرو را بر عهده داشت و پس از او "حجت‌الاسلام احمد سالک" اين مسئوليت را عهده‌دار شد. سپس با حكم بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي "حجت‌الاسلام  محمدعلی رحمانی" از سال ۱۳۶۲فرماندهي بسيج را بر عهده گرفت و تا پایان جنگ تحميلي در این سمت باقي ماند.

حجت‌الاسلام رحمانی توانست با روشی نوین، نیروهایی را اعم از پیر و جوان از نقاط دور افتاده و روستاها تا ادارات و دانشگاه‌ها و دانش‌آموزان و روحانیون را سازماندهی كرده و با افزایش پایگاه‌های مقاومت از ۷۰۰۰ به ۲۱۵۰۰ پایگاه، در راستاي فرمان امام خمینی(ره)، مبني بر تشكيل ارتش ۲۰ میلیونی، نیروی شكوهمند و عظيمي را به وجود آورد.

پس از حجت‌الاسلام رحمانی، سردار علیرضا افشار با حکم مقام معظم رهبری در تاریخ دهم اسفند ماه 1368 به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج منصوب شد؛ او هم با تداوم توسعه و ایجاد معاونت‌ها، سازمان‌ها و مراکز جدید در بسیج به توسعه بیشتر بسیج به تناسب نیاز های جدید انقلاب در سراسر کشور همت كرد که مجموعه این فعالیت‌ها در بخش‌های نظامی، فرهنگی، اقتصادی، و سیاسی، منشاء اثر و تحولات بسیاری در ساختار و سازمان بسیج شد.

پس از گذشت 8 سال از مسئوليت سردار افشار، سردار حجازی با حکم مقام معظم رهبری در اواخر سال 1376 به فرماندهی این نهاد مردمی منصوب شد و با تداوم فعالیت‌های بسیج در ابعاد مختلف با رویکرد و توجه خاص به بخش‌های فرهنگی، آموزشی، ورزشی و اقتصادی به جذب، سازماندهی، آموزش و بکارگیری بسیجیان پرداخت و از جمله فرماندهان موفق در عرصه فرهنگی شناخته شد.

ساختار تشکیلاتی

نیروهای بسیج از بدو تأسیس تا پایان مسئولیت سردار سید یحیی(رحيم) صفوی، زیرمجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

سال 1387 با انتصاب سرلشکر جعفری (فرمانده جدید سپاه پاسداران) و با اجرای طرح تحول در سپاه و راه اندازی سپاه‌های استانی، سرلشکر جعفري فرماندهی بسیج را خود به عهده گرفت و حجت‌الاسلام طائب را به عنوان جانشینش در نیروی مقاومت بسیج برگزید.

مناطق و نواحی بسیج در این تحول به سپاه‌های استانی ملحق و تحت فرماندهی واحد، مستقیما به فرماندهی کل سپاه متصل و ادامه ماموریت یافتند. در ستاد نیروی مقاومت بسیج نیز معاونت‌هايی در قالب نیروهای ستاد تخصصی نمسا به فعالیت خویش ادامه دادند.

در تاريخ دوازدهم مهر ماه 1388 نام بسيج از «نيروي مقاومت بسيج» به «سازمان بسيج مستضعفين» تغيير پيدا كرد و  سردار سرتيپ محمدرضا نقدي فرماندهي اين سازمان را عهده‌دار شد.

متن حكم انتساب سردار نقدي به رياست سازمان بسيج مستضعفين، صادره از سوي فرمانده معظم كل قوا به اين شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
سردار سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي بنا به پيشنهاد فرمانده كل سپاه و نظر به تعهد و شايستگي و تجارب ارزنده، جنابعالي را به سمت "رئيس سازمان بسيج مستضعفين" منصوب مي‌كنم. همت و تلاش را بر ايجاد زمينه‌هاي لازم براي حضور قوي‌تر و سازمان‌يافته‌تر مردم بويژه جوانان عزيز در صحنه‌هاي مورد نياز انقلاب اسلامي قرار دهيد و انتظارات گفته شده را با حركت علمي و نو از جمله در بسيج اقشار، برآورده سازيد. از تلاش‌هاي مخلصانه حجت‌الاسلام حسين طائب در تصدي اين مسئوليت قدرداني و تشكر مي‌كنم. توفيق همگان را از خداوند متعال خواستارم.
سيد علي خامنه‌اي 12/ مهر/1388

تشکل‌ها:

بسيج طلاب و روحانيون
بسيج نخبگان
بسيج ورزشكاران
بسيج مساجد و محلات
بسيج هنرمندان
بسيج كارگري
بسيج علمي، پژوهشي و فناوري
بسيج حقوقدانان
بسيج عشايري
بسيج پيشكسوتان
بسيج كارمندان
بسيج مداحان
بسیج دانش آموزی
بسيج سازندگي
بسيج اصناف
بسیج دانشجویی
بسیج جامعه پزشکی
بسیج جامعه مهندسین
بسیج اساتید
بسیج جامعه زنان
بسيج فرهنگيان
بسیج ادارات و وزارتخانه‌ها
سازمان اردويي راهيان نور و گردشگري


اهداف بسیج مستضعفین :

- تحقق فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل هسته‌های حزب الله.

- ایجاد توانایی‌ها و آمادگی‌های لازم دفاعی در آحاد مردم در دفاع از کشور

- ایجاد توانایی‌های لازم رزمی در نیروهایی که توانایی شرکت در عملیات‌های کلاسیک و بزرگ را دارند.

- ایجاد توانایی‌های لازم در آحاد مردم بمنظور کمک به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر پیش‌بینی.

- کمک به دولت در امر سازندگی.

نیروی انسانی

 بر اساس ماده ۱۳ قانون مقررات استخدامی سپاه، بسیجی به فردی اطلاق می‌شود که داوطلبانه جهت تحقق ارتش ۲۰ میلیونی تحت پوشش سپاه در می‌آید.

به موجب همین مادهٔ قانونی بسیجیان به سه دسته «بسیجي عادی»، «بسیجي فعال» و «بسیجي ویژه» یا «پاسداران افتخاری» تقسیم می‌شوند.

بسیجی عادی: عموم اقشار معتقد به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هستند که پس از گذراندن دوره آموزش عمومی به عضویت بسیج درآمده و سازماندهی می‌شوند.
   
بسیجی فعال: آن دسته از بسیجیان عادی داوطلب هستند که واجد شرایط لازم بوده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی سازمان‌دهی شده و با سپاه پاسداران همکاری می‌کنند.
   
بسیجیان ویژه: این گروه که به پاسدار افتخاری هم شناخته می‌شوند افرادی هستند که صلاحیت‌های یک پاسدار را دارا بوده و پس از گذراندن آموزش‌های لازم در این زمینه، سازماندهی می‌شوند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زاهد خوش اخلاق
۱۹:۴۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
با سلام عرض ادب بنده میخواستم در این زمینه به کشورم خدمت کنم از شما خواهشمندم دستورات لازم را مبذول فرمایید
آخرین اخبار