شهرکرد /

ثبت چهار آیین میراث معنوی استان چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری، از ثبت چهار آیین میراث معنوی مردم این استان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ( میراث معنوی عاشورایی ) کشور، در نخستین همایش ملی ثبت میراث معنوی عاشورایی و ششمین همایش ملی ثبت در استان مازندران خبر داد.

مژگان ریاحی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد   گفت: آیین های « گل زنی » و « آقا سلام » روز عاشوراء در شهر بن، مراسم « چاق چاقو » در شهر سامان و مراسم « تعزیه حضرت قاسم (ع) » در شهر طاقانک استان چهارمحال و بختیاری، از آثار معنوی ثبت شده مردم استان چهارمحال و بختیاری در این همایش بود.

وی با بیان اینكه پرونده چهار اثر از استان چهارمحال و بختیاری به همایش ملی ثبت مازندران ارسال شد، افزود: این پرونده ها با همكاری شهرداری بن، شورای اسلامی شهر سامان و شهرداری طاقانك تكمیل گردید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در خصوص این آیین های ثبت شده در فهرست آثار ملی گفت: در آیین « گل زنی » که با حدود یکصد سال قدمت در شهر بن شهرستان شهرکرد برگزار می شـود، عزاداران حسینی، صبح روز عاشوراء، پس از فرو بردن علم در گرداب بن، به نشانه سوگواری، سر و بدن خود را گل آلود می کنند.
ریاحی ادامه داد: در مراسم « آقا سلام » که آن هم دارای سابقه حدود 80 ساله در شهر بن می باشد، عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، صبح روز عاشوراء، به منزل چهار نفر از سادات منتسب به حضرت امام سجاد (ع) می روند و به آنها تسلیت می گویند.  
وی درباره مراسم « چاق چاقو » هم که نوعی آئين موسيقايي است، گفت: در روز عاشوراء، عزاداران حسینی در بخش سامان شهرستان شهرکرد، در سوگ مظلومیت شهادت امام حسین (ع)، هر نفر، دو قطعه سنگ يا چوب تخت را در دست گرفته و با نظمي خاص، بر هم كوبيده و عزاداری می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری افزود: در تعزیه حضرت قاسم (ع) در منطقه طاقانک هم مردم، قبل از اذان صبح، نذورات خود را به خانه یکی از سادات می برند و پس از تسلیت در بین عزادارانی که در حال نظاره تعزیه حضرت قاسم (ع) هستند، توزیع می کنند.

وی، با بیان اینكه نخستین همایش ملی ثبت میراث معنوی عاشورایی و ششمین همایش ملی ثبت، 21 و 22 آذرماه جاری در ساری برگزار شد، خاطرنشان كرد: قدمت و منحصر به فرد بودن دو ویژگی خاص هر یک از این آیین‌ها و از شاخصه‌های آنها برای ثبت در فهرست آثار معنوی کشور است.

ریاحی، تنوع موضوعی، وفاق اجتماعی و مشاركت نهادها را هم از دیگر ویژگی های آثار ثبت شده استان چهارمحال و بختیاری در این همایش ملی برشمرد و گفت: 153 اثر از سراسر كشور به دبیرخانه نخستین همایش ملی ثبت میراث معنوی عاشورایی و ششمین همایش ملی ثبت در استان مازندران ارسال شد.
شهرهای بن، سامان و طاقانک، هر سه، از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری هستند که اهالی آنها به گویش ترکی تکلم می کنند. این 3 شهر، به ترتیب در فاصله های 25، 22 و 12 کیلومتری شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) قرار دارند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.