حمله موشکی رژیم بعثی عراق به دزفول، کشف میکروب طاعون، آغاز عصر اتم، تصویب کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و... از مهم ترین رخدادهای امروز در تاریخ است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز سه شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۴ صفر ۱۴۳۴ هجری و ۱۸ دسامبر ۲۰۱۲ میلادی است. مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

حمله موشکی رژیم بعثی عراق به شهر قهرمان پرور دزفول (۱۳۶۱ ش)
رژیم خونخوار عراق، با هر بار ناکامی در جبهه‌های جنگ و رویارویی با رزمندگان جان برکف اسلام، برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران، به بمباران مناطق مسکونی ایران اقدام می‌نمود و در همان حال، خود را صلح طلب عنوان می‌کرد. در ادامه این حملات وحشیانه، در روز بیست و هشتم آذر ۱۳۶۱، شهر دزفول هدف یورش بی‌رحمانه رژیم بعث عراق قرار گرفت.

در جریان این حمله موشکی رژیم بعث عراق به شهر قهرمان‌پرور دزفول، ۶۰ غیرنظامی شهید و ۲۸۷ نفر زخمی شدند. اگرچه قبل از این جنایت نیز، هواپیماهای عراقی بارها شهرهای ایران را بمباران کرده و ساکنان غیرنظامی آن‌ها را به خاک و خون کشیده بودند، اما حمله به دزفول، اولین حمله گسترده عراق به مناطق مسکونی به وسیله موشک‌های زمین به زمین می‌باشد.

ترور «صادق گنجی» رایزن فرهنگی ایران در لاهور توسط عوامل استکبار جهانی (۱۳۶۹ ش)
صادق گنجی مسؤول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور پاکستان نزدیک به چهار سال، مأموریت فرهنگی خویش را در راه معرفی ارزش‌های والای اسلام و گسترش روابط فرهنگی میان مردم ایران و پاکستان سپری کرده بود. وی در آستانه بازگشت به ایران اسلامی و پس از مراسم تودیع که از سوی فرهنگیان و شخصیت‌های علمی و ادبی لاهور برایش برگزار شده بود، توسط عوامل فرقه‌گرای همسو با استکبار جهانی، مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسید.

اولین همایش نگارش یک روزه قرآن کریم در تهران (۱۳۷۹ ش)
اولین همایش نگارش قرآن کریم در یک روز با حضور یکصد و هشتاد خوشنویس و ۶۰ تصنیف کار و تذهیب‌کار برجسته کشور در سالن اجلاس کنفرانس اسلامی برگزار شد و در یک روز، تمام قرآن کریم به طرزی بدیع و زیبا به نگارش درآمد. علاوه بر این‌که بسیاری از مسؤولان به بازدید این همایش آمدند، در پایان نیز این کار مورد بازدید و تقدیر مقام معظم رهبری حضرت آیت اللَّه خامنه‌ای قرار گرفت.

تصرف شهر بغداد پایتخت خلفای عباسی توسط «هلاکوخان مغول» (۶۵۶ ق)
پس از حمله‌ی سپاهیان مغول و تسخیر شهر بغداد، پایتخت خلافت عباسیان، در چهارم صفر سال ۶۵۶ ق، خلیفه‌ی عباسی، المستعصم باللَّه، با سه پسر خود و سه هزار تن از سادات، بزرگان، قضات و اعیان بغداد از شهر خارج شد و به خدمت هلاکو رسید و تسلیم وی گردید. هلاکو امر کرد که مردم بغداد را به بهانه‌ی سرشماری به خارج از شهر کوچ دهند. سپس دستور قتل همگی آنان را صادر کرد و خود در نهم صفر وارد بغداد شد و آن شهر تاریخی را به یغما بُرد.

رحلت استاد بزرگ اخلاق میرزا «محمد علی شاه آبادی» (۱۳۶۹ ق)
آقا میرزا محمد علی شاه‌آبادی در سال ۱۲۹۲ قمری در اصفهان متولد گردید. پس از فراگیری مقدمات علوم، راهی تهران شد و از محضر اساتیدی چون میرزا حسن آشتیانی، میرزاهاشم گیلانی، میرزا ابوالحسن بهره برد و سپس به نجف و سامرا کوچید اما بنا به اصرار والده‌ محترم خود به ایران بازگشت.

آیت اللَّه شاه آبادی آن‌گاه در سال ۱۳۴۷ قمری به حوزه‌ علمیه‌ قم رفت و شخصیت‌های بزرگواری چون حضرات آیات عظام امام خمینی (ره)، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، محمدرضا مروج طبسی و... را به جهان تشیع عرضه نمود. از این استاد فرزانه‌ عرفان، کتاب‌های فراوانی بر جای مانده که منازِلُ السّالِکین، رساله‌ عقل و جهل، حاشیه‌ کفایةُ الاصول و... از آن جمله‌اند. وفات این عارف بزرگ برابر با ۳ آذر ۱۳۲۸ ش در ۷۷ سالگی روی داد و پس از تشییعی باشکوه در رواق ابوالفتوح رازی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) مدفون گردید.

الحاق رسمی مصر به عنوان مستعمره انگلستان (۱۹۱۴ م)
مصر از اواسط سده نوزدهم میلادی تحت نفوذ انگلستان و فرانسه قرار گرفت و طی سال‌های آغازین قرن بیستم، حضور انگلستان در مصر بسیار پررنگ‌تر از فرانسه بود. مصر تا سال ۱۹۱۴ م که جنگ جهانی اول آغاز شد. رسماً جزو قلمرو امپراتوری عثمانی به شمار می‌رفت ولی عملاً تحت نفوذ انگلستان بود. در جریان جنگ جهانی اول، دولت عثمانی با دولت‌های مخالف انگلستان یعنی آلمان و اتریش متحد شد. انگلیس نیز به منظور مقابله با این عمل، مصر را که تا آن زمان متعلق به دولت عثمانی بود، تصرف کرد و در هجدهم دسامبر ۱۹۱۴ م آن را به طور رسمی تحت استعمار خود درآورد. تلاش نیروهای عثمانی در بازپس‌گیری مصر در طول جنگ جهانی اول ادامه داشت، اما به دنبال مبارزات مردم مصر با استعمار انگلیس، این کشور در ۲۸ فوریه سال ۱۹۲۲ م، استقلال خود را اعلام نمود.

آغاز عصر اتم، با شکافتن هسته اتم توسط «اوتو هان» فیزیک‌دان آلمانی (۱۹۳۸ م)
اوتوهان فیزیک‌دان و دانشمند آلمانی در سال ۱۸۸۹ م در فرانکفورت به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات خود، دکترای شیمی گرفت. وی از آن پس به مطالعه و آزمایش در علم فیزیک مشغول شد که سرانجام، موفق به شکافتن اتم اورانیوم گردید. وی در ۱۸ دسامبر ۱۹۳۸ م توانست یک ایزوتوپ اورانیوم را که هسته‌های پروتون آن‌ها یکسان است با سرعت فراوان توسط نوترون‌ها بمباران کند و به این وسیله موفق به شکستن هسته ایزوتوپ گردد. نتیجه حاصل از شکافتن هسته، ایجاد گرمای زیاد بود. این عمل باعث آزاد شدن انرژی عظیمی گردید و این انرژی بعدها در رآکتورها و بمب‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

تصویب کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان از سوی سازمان ملل (۱۹۷۹ م)
کنوانسیون رفع کلیه اَشکال تبعیض علیه زنان که در هجدهم دسامبر ۱۹۷۹ م توسط سازمان ملل به تصویب رسید. تساوی حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه انسان‌ها بدون تمایز بر اساس‌نژاد، جنسیت، زبان و مذهب، تحت حمایت قانون قرار گرفتن همه زنان، اهمیت دادن نقش زنان در سیاست‌های جمعیتی، شناسایی اهمیت کلیدی نقش زنان در تولید کشاورزی و اقتصاد روستایی و مواردی از این قبیل، جزو مصوبات تدریجی این کنوانسیون می‌باشد که البته فعالیت‌های این اتحادیه همچنان ادامه دارد.

کشف میکروب طاعون توسط دانشمندان فرانسوی (۱۸۹۴ م)
بیماری طاعون یک بیماری واگیردار است که عامل آن باسیل یرسینیا پستیس است. این باسیل در سال ۱۸۹۴، پس از سال‌ها پژوهش، توسط الکساندر یرسین کشف شد. این بیماری کشنده بارها در طول تاریخ باعث بحران‌های شدید اقتصادی و اجتماعی شده‌است. انسان از طریق نیش کک آلوده به این باکتری بیمار می‌شود. جوندگان، به خصوص موش‌ها این کک‌ها را به انسان منتقل می‌کنند.

راه‌های دیگر ابتلا به طاعون، گازگرفتگی از طریق جوندگان آلوده به باکتری، یا خوردن جاندار مبتلا به طاعون است. انتقال طاعون از انسان به انسان از طریق تماس و تنفس (در صورتی که فرد بیمار به طاعون ریوی مبتلا باشد) انجام می‌گیرد. باید توجه داشت که تا قرن نوزدهم، درمانی حقیقی برای طاعون وجود نداشت و تنها با کشف باسیل یرسینیا پستیس در سال ۱۸۹۴، دانشمندان در سدد درمان طاعون بر آمدند. 

۲۸ آذر در هشت سال دفاع مقدس
عملیات محدود خودی در سر پل ذهاب و تحرک متقابل جزیی خودی و دشمن در مریوان.۵۹
حمله ضد انقلاب به مراکز ارتش در سردشت.
حمله موشکی دشمن به شهر قهرمان پرور دزفول ۶۱
استفاده عراق از... و جنگنده می‌راژ فرانسوی مجهز به بمبهای هدایت شونده در حمله به ایران. ۶۵

برخی از رویدادهای ۱۸ دسامبر
۱۸۶۵: مراحل تصویب اصلاحیه ۱۳ قانون اساسی آمریکا که ضمن آن بردگی در این کشور غیر قانونی و منع شده است تکمیل شد و از این روز قدرت اجرایی یافت.
۱۹۴۰: اسنادی که پس از جنگ جهانی دوم به دست آمد نشان می‌دهد که هیتلر در این روز (حدود شش ماه پیش از آغاز تعرض و در زمانی که دم از دوستی با دولت مسکو می‌زد) دستور محرمانه آماده شدن برای یک حمله گسترده نظامی به قلمرو شوروی تا رسیدن به منابع نفت قفقاز و خاورمیانه را به ستاد ارتش آلمان داده بود.
۱۹۵۶: ژاپن به عضویت سازمان ملل پذیرفته شد. این کشور پس از جنگ جهانی دوم سال‌ها تحت اشغال نظامی آمریکا بود و سپس با آمریکا پیمان امنیت مشترک امضاء کرد.
۱۹۵۷: نخستین مرکز اتمی غیر دولتی تولید نیروی برق در «شیپینگ پورت» واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا آعاز بکار کرد.
۱۹۶۹: مجازات اعدام در انگلستان غیر قانونی اعلام شد.
۱۹۷۲: مرحله شدید بمباران هوایی قسمت شمالی ویتنام از سوی آمریکا آغاز شد.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار