ایرج محبی معاون درمان دانشگاه گفت: یکی از اهدافی که میتواند گردشگر را برانگیزد تا عزم سفر کند، مسافرت برای کسب سلامتی است، چیزی که از آن به گردشگری سلامت تعبیر میکنند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه توریسم درمانی را میتوان به عنوان امری بین دستگاهی دانست که به علت داشتن متولیان متعدد نیاز به هماهنگی بیشتر دارد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و وزارت امور خارجه و وزارت رفاه ازجمله دستگاههایی هستند که با توجه به حوزه اختیارات خود هرکدام به نوعی در این موضوع تصمیم گیرنده محسوب میشوند.

هم مرز بودن با چند کشور و قیمت ارزان خدمات پزشکی به نسبت دیگر کشورهای منطقه از جمله مزایای استان برای فعالیت در حوزه توریسم درمانی محسوب شده است اما به دلیل نبود نظام جامع و هماهنگ توریسم درمانی و وجود دلالان در استان از کسانی که به قصد معالجه به استان سفر میکنند آماردقیقی وجود ندارد، اما بااین وجود معمولاً سالانه بیش از ۱۰۰۰ گردشگر از اتباع کشورهای همجوار، به قصد درمان به شهرهای مختلف استان سفر میکنند.

وی افزود: چنانکه دانشگاه بخواهد در راستای اهداف اقتصادی کشور که نهادینه نمودن یک رشد اقتصادی باثبات و افزایش تولید و سرمایه گذاری باشد را محقق کند، لازم است حتماً استراتژی توسعه صادرات خدمات سلامت یا به عبارتی جذب گردشگر سلامت را در دستور کار خود قرار دهد و بر این اساس سیاستهای خود را تنظیم و سعی کند آنها را ارتقا بخشد. منتهی این استراتژی توسعه صادرات به معنی اهم آن در بخش دولتی کم کم به فراموشی سپرده شد و اگر خدماتی در مراکز دانشگاهی ارائه میشود فاقد توجیه اقتصادی است.

استراتژی توسعه صادرات خدمات سلامت صرفاً یک موضوع کلامی نیست که ما گمان کنیم بهره گیری صرف از این واژه که توسعه صادرات در دستور کار ما قراردارد برای آن یک مسیر طبیعی وجود دارد که تحقق آنرا فراهم میسازد.

این استراتژی نیاز به سیاستگذاریهای داخلی در استان و چه بسا بین المللی دارد که با رعایت برنامه های دقیق امکان پذیر میگردد و به مجردی که صحبت از آن میکنیم باید با کمک سیاستگذاران استانی سیاستهای کوتاه مدت و بلند مدت دانشگاه به طور دقیق تعیین گردد.

برای آنکه بازاری به دست آید و بتوان آنرا حفظ کرد باید تمامی مولفه های موثر مورد نظر مرتبا ارزیابی شود. مزیت های نسبی استان شناسایی و بر اساس آن مزایا وارد یک رقابت کشوری و یا بین المللی شویم.

لذا باید خدمات استمرار داشته باشد نه اینکه بی ثباتی های بازار داخلی در بخش دارو و تجهیزات سبب قطع آن گردد و بازار آن به سادگی از دست رود. ثبات در سیاستها و اعتقاد به اجرای صحیح آنها مبانی و زیربنای انگیزه برای حرکت عناصر محیطی به سمت توسعه این خدمات است.

حضور دانشگاه در نقاط مرزی میتواند جذب بیماران را تثبیت کند و بدنبال آن توسعه خدمات را آهسته آهسته گسترش دهد، اگرچه، این استراتژی وقتی جواب میدهد که متولیان به بقیه مبانی همچون رقابت با سایر گزینه های استانی و خارج استانی، ارتقای سیستم ارجاع بین مراکز درمانی، تبیین سیستم مالی ویژه، پایین آوردن هزینه سربار غیرمنطقی و تمام آن ابزارهایی که برای حضور در یک بازار رقابتی با سایر مراکز لازم است را فراهم نمایند.

معاون درمان دانشگاه در مورد آمار مراجعه بیماران خارجی گفت : حدود ۴۸۰ نفر از اتباع خارجی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۱ جهت دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده اند.

دکتر ایرج محبی در راستای گسترش گردشگری سلامت موارد زیر را پیشنهاد نمود:

۱.سامان دهی تعرفه های اتباع خارجی، در این راستا پیشنهاد میشود تعرفه خدمات درمانی اتباع خارجی درمراکز درمانی دولتی همانند مراکز خصوصی برحسب درجه ارزشیابی تعیین و بصورت گلوبال ارائه گردد.

۲.نظام دریافتی کارکنان بر اساس مصوبات طرح نظام نوین ساماندهی گردد.

۳.اختصاص حداقل دو اتاق بستری در بیمارستانهای مرزی و بیمارستانهای شهرهای بزرگ برای توریسم درمانی به شکل VIP

۴.اختصاص قسمتی از سایت بیمارستانها به مقوله توریسم درمانی و هتلینگ

۵.شناسایی قابلیتهای درمانی موجود و قابل ارائه به اتباع خارجی در دانشگاه

۶.معرفی پزشکان متخصص شاخص از طریق بروشور و پمفلت به زبانهای خارجی و همچنین از طریق سایتها و مبادی مرزی

۷.تدابیر ویژه جهت پذیرش بیماران خارجی و ساماندهی اقامت خانواده آنها

۸.تسهیل در پذیرش بیماران با حذف مراحل زائد اداری

۹.بکارگیری نیروی انسانی زبده در ارائه خدمات/س

برچسب ها: دانشگاه ، سلامت ، اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.