حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

از اشهد خواندن علي روئين تن تا خاطره احمد نجفي با رئيس جمهور

علي رويين تن در ابتداي برنامه به خواندن اشهد خود و احمد نجفي بر تعريف خاطره خود با رئيس جمهور پرداخت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، شب گذشته در برنامه "هفت" علي رويين تن كارگردان سينما در ميزگرد هفته با موضوع ارزيابي نقش شوراي عالي سينما در عرصه  سينما گفت: شوراي عالي سينما در كنار وفاق و همدلي سينماگران با وجود تمام اختلاف نظرها توانايي متحول كردن سينما را دارد اين شورا در حد بالايي قوانين بسيار خوبي را براي سينما از جمله تخصيص 26 ميليون دلار ارز دولتي به سازمنا سينمايي و صاحب خانه كردن 3500 نفر از اهالي سينما را تصويب كرده اما تاكنون اجرايي شدن اين قوانين براي همه قابل توجه نبوده است.
وي ادامه داد: ضمانت اجرايي مصوبات شوراي عالي سينما را چه كسي برعهده دارد و در واقع دبيرخانه اين شورا براي اجرايي كردن قانون هاي تصويب شده كجا تشكيل شده و در حال حاضر اجرايي شدن برخي از مصوبات محدود به افراد خاص و برخي از ضعف هاست و در راستاي همين معافيت مالياتي براي سينماگران فرد مسئول به اشتباه به جاي رجوع به ماده 139، به اصل 96 پرداخته و همين چالش هايي راحتي براي خود رئيس جمهور به وجود آورده است.
اين كارگردان عنوان كرد: هر زماني كه بچه هاي سينمايي با دور هم جمع شدن تشكلي را به وجود آورده اند همانند شوراي عالي سينما، كار بزرگي را در اين عرصه انجام داده اند اين زحمات و حضور رئيس جمهور نتيجه اش در اجرايي شدن قوانين تصويب شده است.
وي افزود: زماني كه همه قوانين براي همه اهالي سينما اجرايي شود و اين دغدغه مند بودن جواد شمقدري به عنوان رئيس سازمان سينمايي براي همه اهالي سينما چه موافق و چه مخالف حس شود همه سينماگران به طور قطع پشت اين سازمان و شوراي عالي سينما مي‌ايستند.
روئين تن اظهار داشت: در حال حاضر در سينما عده اي تنها در آب گل آلود توانايي ادامه فعاليت دارند و گروهي هم اكنون به اسم ارزش ها شرافت خود را به حراج گذاشته اند و در اين شرايط جواد شمقدري به عنوان رئيس سازمان سينماي بايد اين هوشمندي را به كار گيرد و اهالي سينما را با همه اختلاف نظرها كنار هم جمع كند در صورتي كه به صحبت هاي رئيس جمهور مبني بر باز شدن مجدد خانه هاي سينما جامه عمل نپوشيده شد.
اين كارگردان تصريح كرد: رئيس جمهور اين كشور با نگاه رافت آميز به سينماگران، با راه اندازي شوراي عالي سينما و حضور در آن به دنبال يك اختلاف خوب و سازنده براي سينماست بنابراين فرد مسئول به عنوان پدر سينماي ايران يعني جواد شمقدري بايد براي تداوم اين راه سينماگران را به دور هم جمع كند.
وي عنوان كرد: به نظر من در هيچ دوره اي كار مديران سينمايي با وجود مشكلات به وجود ‌آمده بسيار و حملات متعدد از هر سويي به سختي امروز نبوده و در شرايط كنوني تنها راه نجات سينماي ايران و فهميدن شوراي عالي سينما، اجماع هنرمندان سينماي ايران است و جواد شمقدري براي اين حركت بايد وارد عمل شود در صورت عملي شدني مصوبات شورا كه مشروط به جذب باور اهالي سينما براساس سياسي نبودن شوراست حال همه ما و سينماگران خوب خواهد شد.
احمد نجفي عضو شوراي عالي سينما در ادامه اين بحث اظهار داشت: اولين گام شورا تشكيل يك سازمان و تبديل معاونت به يك تشكيلات بزرگتر براي سينما بود و در اين چند مدت گذشته درگيري ها و شرايط سختي بر سينما حاكم شد كه البته برخي از اين تضارب آرا به نفع سينما و مردم بود اما بخشي از آن نيز به سينماي محدود، متمايز و خاص ما صدمه وارد كرد و اين صدمه وارد شده به سينما در طول اين مدت به ذات اين عرصه نيز لطمه زد.
وي افزود: سينما به عنوان يك عرصه خطير از جانب دولت مردان محسوب مي شود زيرا در شرايط بحراني امروز و با وجود تحريم ها و فشارهاي خارجي از ساعت 8 تا 12 شب به مدت 4 ساعت براي اين مسئله با وجود اين شرايط وقت گذاشته مي شد و در واقع در شورا بحث هاي كيفيتي و كميتي در مورد اين عرصه صورت گرفته است.
عضو شوراي عالي سينما در خصوص ضمانت اجرايي اين شورا تصريح كرد: ضمانت اجرايي اين شورا برعهده دولت و سازمان سينمايي است اما مشروط به اينكه همه اهالي سينما براي توسعه اين عرصه و ارائه يك كار خوب نهايت تلاش خود را به كار گيرند.
وي افزود: ما بايد از سينماي خود به عنوان اهالي سينما حفاظت كنيم شوراي عالي سينما در طول 70 سال تاريخ سينماي ايران بستري بي نظيري را فراهم كرده است اما مشكلات بسياري نه از جانب ما بلكه از مكان هاي ديگر بر سر راه اجرايي شدن اين مصوبات قرار گرفته و همچنين اطلاع رساني تاحدودي ضعيف است.
نجفي عنوان كرد: در شرايط كنوني مسئول دبيرخانه شورا خود سازمان سينمايي است و مشاور سازمان سينمايي در حال حاضر مسئول اجرايي كردن و پيگيري مصوبات شوراست اما مشكل ما درست پس از ابلاغ شدن ها و پيگيري ها شروع مي شود.
عضو شوراي عالي سينما در خصوص صحبت هاي رئيس جمهور براي بازگشايي مجدد خانه سينما گفت: رئيس جمهور طي يك جلسه اي مسائلي را پيرامون دور هم جمع شدن سينماگران و مانع از سياسي شدن بحث ها عنوان كرد و اين پيغام رئيس جمهور پس از رسيدن به دست طرف مقابل رد شد.
وي ادامه داد: ما بايد اول از همه ياد بگيريم كه قدرت واقعي، فرهنگ واقعي فيلم واقعي از ما بيرون مي آيد و به همين دليل هم خودمان بايد به صورت دروني مسائل و مشكلات را حل كنيم و تا كي به خاطر اختلافات شخصي سينما را با قراردادن در شرايط بحراني از بين ببريم و در رسيدن شرايط سينما به اين وضعيت كنوني همه ما مقصريم.
نجفي افزود: اما موفقيت سينما بدون حضور تدبير وصفات و نقاط مشترك ما بدست نمي‌آيد و در صورت رخ دادن چنين امري شوراي عالي سينما به مراتب قدم هاي بسيار بزرگتري را برمي داشت هم اكنون نيز براي اجرايي شدن مصوبات، شورا به وقت و سرمايه بسيار نياز دارد و در شرايط فعليب دست دولت براي رسيدن به توسعه اقتصادي در سينما بسته است.
عضو شوراي عالي سينما عنوان كرد: به اعتقاد من براي يك فيلم نبايد جامعه را وحشت زده و نگران كرد و به دنبال آن نيز همه مسائل را در سينما به سطح جامعه و مردم نكشاييم و انتقادات و اختلافات خود را در محيط هاي محفوظ با يكديگر در ميان بگذاريم.
وي در ادامه خطاب به مجلس اظهار داشت: من از همه اعضاي كميسيون فرهنگي در خواست دارم كه پس از آماده كردن بستر به بحث فيلمنامه و اشكالات در آن بپردازيد و در واقع با وضع قوانين درست به طور مثال تبيين اهداف فيلمسازي به اين عرصه كمك كنيد زيرا با دستور دولتي و صدور بخشنامه ساختن فيلم امري تا حد بسيار زيادي ناممكن است.
نجفي تصريح كرد: از تمام مسئولان فرهنگي به خصوص مجلس شوراي اسلامي در خواست مي كنم كه با برگزاري جلسات بيش تر از مشاوره ما براي تصميم گيري هاي بهتر براي سينما نيز استفاده كنندو با باور كردن زمينه اصلي شورا، اين حركت دردوره هاي بعد نيز تداوم دهند.
در پيرامون اين ميزگرد نيز اتفاقاتي افتاد كه بيان آن ها خالي از لطف نيست در ابتداي جلسه علي رويين با لحن طنز آميزي كه شايد كنايه هاي بسياري را نيز درخود داشت شروع به خواندن اشهد خود كرد و در ادامه نيز با بيان حديثي از امام حسين (ع) كه مي‌فرمايند در سختي و گرفتاري ها جوانمرد و با فتوت باشيد به همدلي و وفاق اهالي سينما را دعوت كرد.
در ادامه نيز احمد نجفي به خاطر اولين ديدار خود با رئيس جمهور اشاره كرد و بعد ازآن نيز روئيين تن به شوخي گفت كه آمدن به اين جلسه خيلي از دوستان به متذكر شدند كه به دليل طرف شدن با احمد نجفي به عنوان يك فرد خوش تيپ، نويسنده و بازيگر، مجري و دوست صميمي رئيس جمهور بدبخت شده اي.
در آخر هم علي رويين تن دو بيت شعر هر كس بد ما به خلق گويد ما سينه او نمي خراشيم/ ما خوبي او به خلق گوييم تا هر دو دروغ گفته باشيم را خواند و معتقد بود كه در شرايط فعلي به نظر مي رسد كه همه مسئولان و مديران سينمايي براي به زمين زدن سينما تلاش مي كنند و گويي فقط اين مردم در برابر اين  حركت ها مي ايستند و در خصوص صحبت هاي احمد نجفي كه بيان كرد به كسي اجازه ورود به اختلافات خانواده سينما را ندهيم نيز معتقد بود كه هر كسي هم كه پاي اين افراد را به اين مسائل باز ميكند بي شك خائن  است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار