به بهانه سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر؛

داريوش مهرجويي ساخت فيلم اجتماعي را مهمترين دغدغه اش مي‌داند +تصاوير

داريوش مهرجويي كارگردان صاحب نام سينماي ايران ، هم اكنون بيست و ششمين فيلم خود را در گونه طنز اجتماعي را با نام "چه خوبه كه برگشتي" براي سي و يكمين جشنواره فيلم فجر در حال توليد دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران؛ در حالي كه چيزي حدود 40 روز بيشتر به آغاز برگزاري سي و يكمين دوره جشنواره بين المللي فيلم فجر نمانده است، كارگردانان نامي و مطرح سينماي ايران نيز هر كدام در گوشه اي دست به كار شده تا حرفي براي گفتن در اين جشنواره داشته باشند.
داريوش مهرجويي كارگردان صاحب نام ايران نيز يكي از اين نام آوران است. مهرجويي با ساخت فيلم "گلو" در سال 1348 نگاه ها را متوجه سينماي ايران كرد و موج نوي سينماي ايران را شكل داد.
هر چند از آغاز فعاليت فيلم سازي اش تاكنون تعدادي از فيلم هايش توقيف شده اند اما همچنان به ساختن فيلم هاي متفاوت ادامه مي‌دهد.
مهرجويي خود گفته است در 17 سالگي عاشق سينما مي شود و براي درك بهتر فيلم هاي روز به آموختن زبان انگليسي مي‌پردازد.
او در سال 1346 نخستين فيلم خود را به نام "الماس 33" را به عهده گرفت كه فيلمي بسيار پرهزينه بود. اين فيلم در 5 بهمن 1346 در تهران روي پرده رفت و فروش متوسطي داشت و با توجه به هزينه بالاي ساخت آن شكستي تجاري محسوب مي شد.



مهرجويي در سال 1348 با همكاري "غلامحسين ساعدي"، فيلمنامه "گاو" را از روي يكي از داستان هاي كوتاه  "عزاداران بيل" ساعدي نوشت و كارگرداني كرد.
لازم به ذكر است؛ گاو مهرجويي توانست اين كارگردان را بر سر زبانها بيندازد.
او در سال 1349 جايزه دوم بهترين فيلم را در جشنواره بين المللي فيلم تهران  بدست آورد.



در سال 1350 جايزه بهترين كارگرداني، بهترين فيلم نامه و جايزه اول به عنوان بهترين فيلم را از جشنواره فيلم براي فيلم "آقاي هالو "دريافت كرد.
مهرجويي همچنين در سال 1368 با فيلم "هامون" دوباره بر سر زبانها افتاد او سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني و فيلم نامه جشنواره فيلم فجر را در آن سال بدست آورد.



او در سال 1370 نيز توانست "ليلا" را جاودانه به تصوير بكشد و براي فيلمنامه اين كار سيمرغ بلورين را از جشنواره سينمايي فيلم فجر دريافت كند.
اين بار نوبت به ساخت فيلم سينمايي" پري" رسيد، او پس از دو سال كه از ساخت ليلا گذشت پري را ساخت و در همان سال توانست سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني جشنواره سينمايي فيلم فجر را دريافت كند.
اين فيلم در همان موقع نيز كسب  عنوان موفق ترين فيلم ايراني با 29 حضور بين المللي در سال 1377  را دريافت كرد.



مهرجويي پس از وقفه 9 ساله با ساخت "مهمان مامان" و فيلم جنجالي اش در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر شركت كرد و براي همين فيلم برنده جايزه بهترين فيلم در بيست و دومين جشنواره بين المللي فيلم فجر شد.
اين فيلمساز پركار با  تمامي مشكلاتي كه در عرصه فيلمسازي برايش پيش آمد هيچ گاه دست از ادامه فعاليت خود برنداشت.



فيلم سينمايي "سنتوري" فيلمي ديگر از مهرجويي است كه در سال 1385 ساخته شد و" بهرام رادان" سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را از  بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر در بخش مسابقه سينماي ايران را دريافت كرد.



مهرجويي سال گذشته نيز با فيلم سينمايي "نارنجي پوش" و اثري متفاوت در جشنواره فيلم فجر شركت كرد.
اين فيلم توانست جايزه ويژه هيئت داوران را در بخش "بين الاديان" سي و يكمين جشنواره فيلم فجر بدست آورد.
همچنين سيمرغ بهترين تدوين نيز به "هايده صفي ياري" براي تدوين جاودانه اين كار تعلق گرفت.
تاكنون بازيگران صاحب نامي چون عزت الله انتظامي، علي نصيريان، جمشيد مشايخي، خسرو شكيبايي، فردوس كاوياني، نيكي كريمي، ليلا حاتمي، علي مصفا، محمدرضا شريفي نيا، حسن پورشيرازي و بهرام رادان جلوي دوربين داريوش مهرجويي رفته اند و اين بار نيز مهرجويي كار جديد خود را براي شركت در سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر مي سازد.


فيلم سينمايي "چه خوبه كه برگشتي" جديدترين اثر اين كارگردان صاحب نام است در اين فيلم بازيگراني چون حامد بهداد، رضا عطاران، رويا تيموريان، عليرضا جعفري، حسن پورشيراري به ايفاي نقش پرداخته اند.
"چه خوبه كه برگشتي" يك فيلم طنز اجتماعي است كه با حال و  هواي"اجاره نشين ها" و "مهمان مامان" ساخته مي شود و هم اكنون فيلمبرداري آن در تهران و شمال كشور در حال انجام است.
گفتني است؛ بيست و ششمين اثر اين كارگردان صاحب نام بار ديگر در كنار ساير رقيبان خود در جشنواره بين المللي فيلم فجر حضور مي يابد، بايد منتظر ماند و ديد كه اين فيلم چه سيمرغي را براي او به ارمغان مي آورد.
 گزارش از: مهديس مستعد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.