صبح امروز در بوستان گفتگو ؛

پنجمین نمایشگاه محصولات ارگانیک افتتاح شد

پنجمین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک با حضور شهردار تهران و جمعی از مسولان آغاز به کار کرد.

 
به گزارش گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ؛ مهندس حسین صفایی ، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه محصولات سالم و ارگانیک که صبح امروز در محل نمایشگاه های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار شد اظهار کرد : کیفیت و سلامت از چالش های اصلی امنیت غذایی است اما در دهه های گذشته که به استفاده بیش از حد نهاده های تولیدی روی آورده شده و نظارت و پایش باقی مانده سموم به انجام نرسیده ، ریسک برای مصرف کننده فراهم کرده است.
 
وی با اشاره به حضور فعالان و تولیدات کنندگان محصولات ارگانیک در پنجمین نمایشگاه گفت : اولین نمایشگاه در سال 88 برگزار شد که در همان سال نیز شورایعالی استاندارد کشور ، مصوبه ای برای تحت کنترل درآوردن باقی مانده سموم گذراند و کشور موظف شد در دوره 5 ساله برنامه اجرایی اش را کامل کند.
 
مدیرعامل سازمان میادین افزود : شورای شهر تهران نیز در اسفند همان سال مصوبه ای در این خصوص گذراند و سازمان میادین در حوزه تضمین سلامت محصولات وارد عمل شد.
 
صفایی به اقدامات این سازمان در حوزه تضمین سلامت و اجرای مصوبه مذکور اشاره کرد و گفت : از ابتدای فروردین سال 90، پایش به صورت سازمان یافته بر روی مواد غذایی که وارد تهران می شوند انجام شد. تهران یک پایلوت 20 درصدی است و نتایجچ آن قابل استناد به همه کشور است.
 
وی در ادامه گفت : تا امروز بیش از 3 هزار نمونه برای وجود باقی مانده سموم آفت کش پایش شده اند که اسناد این بررسی ها در اختیار دستگاه های تخصصی همچون وزارت بهداشت ، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حیط زیست قرار گرفته است.
 
مدیرعامل سازمان میادین با بیان اینکه کار پژوهشی بر روی محصولات تراریخته و دارای دستکاری ژنتیکی واراداتی نیز انجام شده است افزود : این اقدامات تحت نظارت دستگاه های تخصصی و کمیته راهبردی مصوبه شورا با حضور 11 دستگاه متولی انجام می شود که غالب آنها بدون غیبت در کمیته حضور داشته اند.
 
وی برگزاری نمایشگاه محصولات ارگانیک را قدم بعدی سازمان در اجرایی کردن مصوبه خواند و افزود : امروز پنجمین دوره نمایشگاه برگزار می شود. این نمایشگاه توسط شهرداری تهران در سال 88 آغاز شد و سابقه قبلی ندارد. البته این اقدام در قالب کاری جمعی رخ داد که حتما شهرداری به تنهایی نمی توانست انجام دهد و دیگر دستگاه ها تمام قد حضور داشتند.
 
صفایی به برگزاری نمایشگاه محصولات ارگانیک که 3 هفته پیش در دبی برگزار شد اشاره کرد و گفت : نمایشگاهی که امروز شاهد افتتاح پنجمین دوره آن هستیم ، می تواند شانه به شانه نمایشگاه دبی ، که نمایشگاهی منطقه ای است رقابت کند.
 
 
وی در ادامه خاطرنشان ساخت : امروز همزمان با برگزاری نمایشگاه ، سایت www.safefood.ir نیز رونمایی می شود.تولیدکنندگان محصولات ارگانیک اطلاعات خود را وارد این سایت کرده و امکان بازاریابی برای آنها فراهم می شود. همچنین شبکه تامین تا توزیع نحصولات دارای گواهی نیز رونمایی خواهد شد.
 
همچنین در حاشیه این نمایشگاه معاون خدمات شهری شهرداری ، هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج محصولات سالم، طبیعی و ارگانیک عنوان کرد و گفت: ضمن تشویق شهروندان به استفاده از این محصولات هدف دیگر برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولید کنندگان محصولات ارگانیک و طبیعی است.
 
وی افزود: در تلاش هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و مواد پروتئینی بتوانند در این گونه نمایشگاه‌ها محصولات خود را عرضه کرده و استفاده از این محصولات نیز در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود.
 
معاون خدمات شهری شهردار تهران تصریح کرد: نتیجه استفاده از این محصولات قطعا در سلامت افراد جامعه موثر است.
 
وی افزود: در حال حاضر 35 درصد از محصولات تولید کنندگان این محصولات در میادین میوه و تره‌بار تهران توزیع می‌شود. همچنین با در اختیار گذاشتن فضا و امکانات به طور مستقیم از این تولید کنندگان حمایت می‌کنیم.
 
عبدالهی عنوان کرد: در پنجمین نمایشگاه محصولات کشاورزی ارگانیک، سالم و طبیعی بیش از 100 شرکت تولید کننده حضور دارند. ضمن آنکه شهروندان نیز استقبال خوبی از این گونه نمایشگاه‌ها دارند و درصدد هستیم تا با معرفی بهتر و بیشتر این محصولات به شهروندان تهرانی فرهنگ استفاده از محصولات سالم را بیش از گذشته ترویج کنیم.
 
وی گفت: کیفیت بالای محصول و سلامت مواد غذایی مهمترین مولفه‌های سلامت شهروندان است و در صورتی که اطلاع رسانی مناسبی صورت بگیرد نه تنها تولید کنندگان بلکه مردم نیز استقبال خوبی از این گونه محصولات خواهند داشت.
 
معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره قیمت محصولات ارائه شده در پنجمین نمایشگاه محصولات کشاورزی ارگانیک، سالم و طبیعی گفت: با توجه به اینکه این تولیدات هزینه‌های ویژه‌ای دارد محصولات کشاورزی ارگانیک 15 تا 20 درصد نسبت به محصولات عادی افزایش قیمت دارد.
 
وی درباره راه‌اندازی دهکده سلامت در شرق تهران نیز به یکی از خبرنگاران گفت: شهرداری در حال پیگیری این طرح است اما به نتیجه خاصی نرسیده است.
 
به گفته عبداللهی در حال حاضر در 14 بازار میادین میوه و تره بار محصولات ارگانیک، سالم و طبیعی عرضه می‌شود و هرچه تولید این گونه محصولات افزایش یابد تقاضا نیز افزایش یابد شهرداری نیز به همان میزان به دنبال توسعه بیشتر توزیع این مواد ارگانیک در میادین خواهد بود.
 
همچنین در بخش دیگری از مراسم ، آیت ا.. عالمی ، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی اظهار کرد : سلامت غذا در باورهای مذهبی ما ریشه دارد  . چراکه طبق آیات قرآن ، خداوند زارع اصلی است و آنچه به عنوان محصول برمی خیزد باید سلامتی بخش و ممد حیات باشد نه قاطع حیات.
 
 وی همچنین با اشاره به وجود روایات و احادیث متعدد در خصوص زراعت گفت : دائره المعارف اسلامی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست با توجه به آیات و روایات موجود در حال انتشار است./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار