در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

اجرایی نشدن منشور توان داخلی با گذشت هشت ماه از تدوین آن / تجهیزات نفتی باید مطابق با پژوهش های فناوری تولید شود

تا زمانی که ساختارها و محورهای توسعه ای برای ساخت و تولید تجهیزات در صنعت نفت تقویت نشود با موانع بیشتری روبه رو خواهیم شد با ید یکسری تمهیداتی در این رابطه اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فناوری صنعت نفت، در خصوص ارتقای توان ملی در صنعت نفت گفت: صنعت نفت بعد از انقلاب فراز و نشیب های بسیاری را پشت سرگذاشت و توانسته با رفع موانع موفقیت هایی را کسب کند اما این موفقیت ها در این صنعت کافی نیست.

وی تصریح کرد: از سه سال گذشته کارایی پژوهش در صنعت نفت را ارتقا دادیم تا براساس دانش فنی و بومی سازی کالاهاو تجهیزات نفتی را مطابق با دانش های بنیانی طراحی و تولید کنیم.

مقدم اظهار داشت: نظام پژوهش فناوری نفت تدوین و نظامنامه آن ابلاغ شده و این نظامنامه سیستم مالکیت معنوی و فکری و مدیریت دانش در جهت تسهیل نظام جامع پژوهش و فناوری صنعت نفت بوده است.

معاون پژوهش و فناوری صنعت نفت، گفت: قطب علمی مراکز تحقیقاتی را راه اندازی کردیم تا محصول تولیدی را متناسب با ایده های علمی طراحی کنیم.

وی ادامه داد: نظام اطلاعاتی یکپارچه را طراحی کردیم تا فناوری های جدید را رصد کند.
معاون پژوهش و فناوری صنعت نفت، گفت: همچنین شورای عالی صدور پروانه کیفیت را از طریق ساماندهی مرجع رسیدگی به خط تولید و نیز شورای پژوهش و فناوری در چهار دانشگاه در سطح ملی طراحی کردیم.

مقدم تاکید کرد: شورای انتقال فناوری از طریق دانشگاه طراحی و آیین نامه آن تدوین شده و در هفته جاری ابلاغیه این طرح صادر می شود تا بتوانیم صنایع پایین دست را ارتقا دهیم.

در ادامه سیروس تالاری، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، با بیان این مطلب گفت: هزار و 200 شرکت تولید کننده در کشور دارای شناسنامه هستند که در شرکت ملی نفت شناسایی و حدود 800 شرکت در چهار انجمن تشکل لازم را برای اهداف مشترک در جهت توسعه تجهیزات متمرکز فعالیت می کنند. 

تالاری تصریح کرد: سه شرکت بصورت تخصصی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ، انجمن سازندگان ساخت تجهیزات نفتی در استان خوزستان و اراک  با 650 صنعتگر مشغول بکار هستند.

وی اضافه کرد: انحمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت 80 درصد ظرفیت ساخت تولید را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی  بر عهده دارد و از نیمه سال 65 بصورت وپژه بعد از انقلاب شروع به فعالیت کرده است.

تالاری تصریح کرد: در 25 سال گذشته زمانی که صحبت از تولید می شد بیشتر وابستگی ها به کشورهای غربی بود در چنین شرایطی صنعتگران کشور پا به عرصه وجود گذاشتند و در سه حوزه فعالیت خود را شروع کردند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، اظهار داشت: تمام صنعتگران با استفاده از فارغ اتحصیلان داخلی و اتکا به دانش بومی و تکنولوژی و منابع داخلی در خدمت صنعت نفت بودند.

وی تاکید کرد: در طی 5 سال گذشته انجن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، سیاست خود را در سه محور تلاش در جهت پیام رسانی برای رفع موانع و مشکلات پیمانکاران، سعی بر ایجاد تعامل برای پیاده کردن راه حل های مناسب با همکاری وزارت نفت و رفع موانع و مشکلات بر سر راه تولید کنندگان برنامه ریزی کرده است.

تالاری اظهار داشت: در دو حوزه موفقیت های بزرگی را کسب کردیم بطوریکه با همکاری یکدیگر ادبیات مشترک را در بین ارگانها بوجود آوردیم.

مقدم با بیان اینکه در حال حاضر موانع را در قطعه سازی پشت سر گذاشتیم افزود: اکنون در ساخت و تامین قطعات و تجهیزات صنعت نفت پیشرفت های را کسب کردیم بنابراین باید درصدد کسب فناوری در راستای توسعه دانش در نظام پژوهش و نوآوری باشیم و این حلقه اتصال در دانشگاه و پژوهش شکل گرفته و محصول را با دانش فنی تولید و فضای تجاری و رقابتی را ایجاد کردیم.

معاون پژوهش و فناوری صنعت نفت، تاکید کرد: دانش فنی و طراحی مهندسی اصل اساسی در تولید به شمار می رود و تولید کنندگان باید تولیدات خود را با دانشگاه و مراکز فناوری تطبیق دهند تا بتوانند کالا و تجهیزات  با کیفیت در کشور تولید کنند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نقشه راه تدوین کردیم و 19 قلم کالا هدفگذاری شده تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف را نسبت به توان داخلی ارزیابی و شناسایی کنیم.

مقدم گفت: پژوهش و فناوری یک سرمایه ملی است و بر همین اساس با انجمن سازندگان تجهیزات نفتی هم افزایی بوجود آمده تا مسئولیت بپذیرند و در حال حاضر یک زنجیره بزرگ از مجموعه دانشگاه و تولیدکنندگان در کشور شکل گرفته است.

در ادامه حمیدرضا طیبی سازنده تجهیزات نفتی، گفت:  کار خود را از دهه 60 با ساخت و طراحی حفاظت از کاتودی برای جلوگیری از پوسیدگی خطوط انتقال نفت آغاز کرده همچنین در دهه 70 UPS  را برای تقطیر و کنترل بارهای حساس سیستم کنترلی در صنعت نفت ساختم تا جاییکه 60 درصد نیاز این بخش را در داخل تامین کرده و طراحی سیستم برق و کنترل دکل های حفاری را نیز انجام دادیم.

وی تصریح کرد: ساخت دکل حفاری 200هزار اسب بخار ، بارگیری پروژه های نفتی و سامانه پیشگیری از تشکیل رسوب در مخازن را در کشور، همچنین قرارداد ساخت 14 دکل حفاری خشکی با جهاد دانشگاهی و صنایع دفاع منعقد و توانستیم 56درصد تجهیزات را در داخل بسازیم. 

تالاری در ادامه گفت: بیشتر ساختارهای انجمن سازندگان تجهیزات نفتی بر روی سه محور تولید براساس دانش فنی، تولید برپایه فناوری و تولید فناوری برپایه تجاری سازی شکل گرفته بود تا براساس آن هدف تولیدکنندگان بر محور صادرات شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: ساختار شورای عالی نظام پژوهش و فناوری با صدرو یکپارچه سازی کیفیت و در راس آن شورای عالی توسعه توان ملی شکل گرفت و حداقل ماهی یکبار جلسات آن تشکیل می شود.

تالاری اظهار داشت: همه این ساختارهای بوجود آمده بر مبنای این انجمن بنا شده و 10 گروه کالایی مادر را دسته بندی کردیم از جمله آن تجهیزات فناوری شیشه و ماشین آلات، لوله و اتصالات، تجهیزات برقی، ایمنی و آتش نشانی و مواد شیمیایی و کامپوزیت ها و خدمات عمومی بود که صنعتگران آماده پذیرش مسئولیت سنگین در برابر تحریم ها هستند. 

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، تاکید کرد: سند نقشه راه در حوزه تعمیر و نگه داشت ساخت توربوكمپرسور و صنایع های تک در حوزه ساختاری تدوین شده است اما در مرحله اجرا و عمل متاسفانه به نتیجه نرسیدیم.

تالاری اضافه کرد: مشکلات و موانع اجازه نمی دهد متاسفانه طی سه سال گذشته شورای عالی توسعه و توان ملی در کشور تشکیل شد تا راهکارهایی را برای انجمن سازندگان ارائه دهد و از اول سالجاری منشور توان ساخت داخل صادر شد و این منشور در چهار حوزه زیرساخت قانونی مالی، افزایش تولید جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان تدوین شد الان در برج نهم هستیم که این طرح در کشور اجرا نشده است. 

وی خاطر نشان کرد: تا زمانی که ساختارها و محورهای توسعه ای برای تولید در کشور تقویت نشود با موانع بیشتری روبه رو خواهیم شد با ید یکسری تمهیداتی در این رابطه اندیشیده شود.
تالاری از راه اندازی صندوق برای حمایت از سازندگان داخلی خبر داد و گفت: این صندوق می تواند در تامین نقدینگی و تولید انبوه و رفع مشکلات مالی به صنعتگران و سازندگان کمک کند.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، تصریح کرد: از آنجا که وزیر نفت بر سه محور کیفیت، زمان و قیمت تاکید می کند و ما معتقد هستیم تولیدات ما با بسیاری از تجهیزاتی که به کشور وارد می شود از کیفیت بالایی برخوردار است تنها مشکل سازندگان بحث مالی است و ساختار موجود کشور از نظر نظام اعتباری مالی با چالش مواجه است و قراردادهایی که منعقد می شود در حال حاضر از نظر شرعی هم مشکل دارند.

تالاری خاطر نشان کرد: انجمن سازندگان تجهیزات نفتی سالها به دنبال این است که با اعمال تغییرات در شرایط برگزاری مناقصات موانع را از سرراه برداشته است.

وی افزود: مسئولان باید در جهت ایجاد تعادل بین بانک ها در ارائه تسهیلات به سازندگان و تولیدکنندگان تدابیری را اتخاذ کنند./ر

گزارش: حبیبه رحیمیان
برچسب ها: پژوهش ، تولید ، تجهیزات ، بانک ، حمایت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار