وزير علوم از تاسيس دانشگاه ايران و افغانستان در آينده نزديك خبر داد

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در ديدار با دكتر عبيد اله عبيد ، وزير تحصيلات عالي افغانستان،از تاسيس دانشگاه ايران و افغانستان در آينده نزديك خبر داد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي وزارت علوم ، در اين ديدار دكتر دانشجو با اشاره به مشتركات تاريخي ،مذهبي و فرهنگي دو كشور ايران و افغانستان اظهار داشت : ما خواهان گسترش روابط علمي و پژوهشي في مابين هستيم و آمادگي داريم به هر ميزان كه مسئولان آموزش عالي افغانستان در نظر داشته باشند ، تجربيات علمي مان را در اختيارشان قرار دهيم .

وی با اشاره به رتبه اول ایران در تولید علم در منطقه و رتبه شانزدهم در جهان گفت : نرخ رشد علمی ایران حدود یازده تا سیزده برابر نرخ متوسط رشد علمی جهان است و ما توانسته ایم در رشته هایی همچون هوافضا ، نانو و بایو تکنولوژی و علوم هسته ای کاملا خود کفا باشیم و این علوم هم اکنون در ایران به علومی بومی تبدیل شده اند .

دکتردانشجو در ادامه مشکل اصلی غرب و استکبار با ملت ایران را همین پیشرفت های علمی دانست وگفت : آن ها به علت نوع جهان بینی که دارند ، نمی توانند این پیشرفت های علمی ایران را تحمل کنند زیرا براساس جهان بینی و دیدگاهی که ما وشما به آن معتقد هستیم ، علم برای پیشرفت بشریت باید به کار گرفته شود ولی استکبار جهانی و جوامع غربی ، علم را ابزاری برای سلطه بر دیگران قلمداد می کنند .

وزير علوم در ادامه گفت : در راستاي همكاري هاي مشترك علمي و پژوهشي مشترك ، ما آمادگي داريم پروژه هاي فني و مهندسي را به صورت مشترك و با حضور اعضاي هيات علمي دو كشور انجام دهيم كه اين امر از بعد علمي و كاربردي براي دو ملت مفيد خواهد بود .
وي افزود : همچنين ما پذيراي دانشجويان بورسيه افغاني براي تحصيل در دانشگاه هاي ايران هستيم و پيشنهاد مي كنيم به همراه دانشجويان بورسيه ، مربيان دانشگاه هاي افغانستان نيز براي تحصيل در مقطع دكترا به ايران بيايند .

دكتر دانشجو در ادامه از آمادگي كشورمان براي ايجاد شعبه اي از دانشگاه هاي ايران در افغانستان و همچنين تقويت كرسي هاي زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه هاي افغانستان خبر داد و گفت : در اين راستا اساتيد دانشگاه‌هاي افغانستان هم مي توانند فرصت هاي مطالعاتي خود را در دانشگاه ها و مراكز پژوهشي ايران بگذرانند .

وي افزود : در راستاي همكاري هاي مشترك علمي بين دو كشور ، مي توان مركز مطالعات زبان و ادبيات فارسي و همچنين مركز مطالعات اسلامي را با كمك اساتيد ايراني در دانشگاه هاي افغانستان ايجاد كرد .

وزير علوم در بخش پاياني سخنان خود خواستار ايجاد تسهيلات ويژه براي رفت و آمد اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي ايراني كه در افغانستان شعبه دارند، شد.

همچنين در اين ديدار دكتر عبيد وزير تحصيلات عالي افغانستان با تشكر از حمايت هاي دكتر دانشجو از گسترش مراودات علمي و پژوهشي بين دو كشور گفت : برادران ايراني ما هيچگاه مردم افغانستان را تنها نگذاشته اند و اميدوارم ارتباطات ما در همه موارد و بخصوص در بخش آموزش عالي بيش از پيش گسترش يابد .

وي با استقبال از پيشنهاد وزير علوم كشورمان در خصوص بورسيه دانشجويان افغان و همكاري مشترك اساتيد دانشگاه هاي دو كشور در انجام پروژه هاي تحقيقاتي مشترك گفت : ما معتقديم نيروي انساني در افغانستان بايد آموزش ببيند و ساخته شود و با توجه به امكانات مناسب علمي وشرايط اخلاقي در ايران ، دانشجويان افغاني به تحصيل در دانشگاه هاي ايران رغبت بيشتري دارند .

دكتر عبيد اله در ادامه گزارشي از بازديد هاي صورت گرفته  از دانشگاه ها و مراكز پژوهشي كشورمان  در چند روز گذشته ارائه داد و گفت : در اين بازديد ها من و همكارانم با پيشرفت هاي چشمگير ايران در امور علمي و پژوهشي آشنا شديم و با ملاقات هاي صورت گرفته با مسئولان اين مراكز اميدواريم در زمينه هاي مختلفي از جمله در بخش هاي فني و مهندسي ، پزشكي و تجهيزات آزمايشگاهي و كتابخانه اي به تفاهم برسيم .

وزير تحصيلات عالي افغانستان در پايان سخنان خود با اشاره به تحصيل حدود 5/4 ميليون دانشجو در ايران و پيشرفت هاي كمي و كيفي آموزش عالي در بخش هاي مختلف در كشورمان ، هدف كلي سفر خود و هيات همراه به كشورمان را بهره گيري از پيشرفت هاي علمي كشورمان و همچنين انتقال تجربيات علمي ايران به بخش آموزش عالي  و دانشگاه هاي افغانستان عنوان كرد .همچنين در اين ديدار دكتر حسين نادري منش معاون آموزشي وزير علوم گزارشي از نشست خود با وزير آموزش عالي افغانستان و مسائل مطرح شده در اين نشست را ارائه نمود .

گفتني است در اين ديدار معاونان آموزشي ، پژوهش و فناوري  ، اداري مالي ، رئيس سازمان سمت ، قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل ، معاون سازمان امور دانشجويان و همچنين سفير افغانستان در ايران نيز حضور داشتند ./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار