همراهی دو استاد سینما در کارگاه "تکنیک های فیلمسازی و عکاسی خلاق با تلفن همراه"

مهرداد اسکویی و محمدرضا دلپاک کارگاه "تکنیک های فیلمسازی و عکاسی خلاق با تلفن همراه" را در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ستاد خبری اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران، در این کارگاه که  با حضور فرجاد خوشبین دبیر جشنواره، حمید خانی دبیراجرایی و جمعی از مسئولان فرهنگی دانشگاه برگزار شد، مهرداد اسکویی با تشریح 10 نکته کلیدی برای ساخت یک فیلم به تکنیک های اجرایی فیلمسازی و عکاسی با دوربین های کوچک و به ویژه دوربین های تلفن همراه پرداخت.  
بخش دوم کارگاه با حضور دلپاک به صورت تخصصی تر حوزه فیلم و نقش صدا در آن را  مورد بررسی قرار داد. این مدرس سینما در ابتدای صحبت هایش دقایقی سکوت کرد که  با صدای تشویق شرکت کنندگان در کارگاه شکسته شد. دلپاک به این بهانه نقش سکوت  در کنار صدا را مطرح کرده و سپس به تاثیر فیزیکی و روانی صدا در موقعیت و محیط  یک فیلم پرداخت.  
وی گفت: صداهای اصلی یک فیلم در سه دسته قرار می گیرند که شامل موسیقی ، صدای زمینه یا ساندافکت و دیالوگ می شود. هر کدام از این اصوات کارکردهای خودشان را در یک فیلم دارند. صدا، بازی و تصویر نیازمند ریتم هستند. در هر صحنه فیلم خوب باید ریتم مناسب همان فیلم را پیدا کنید و صدا و بازی و تصاویر متناسب با ریتم  ایجاد کنید.  
دلپاک ضمن تاکید بر نقش صدا و بیان در نشان دادن روح و درون انسانها گفت: موبایل وسیله ای در دسترس است و استفاده از دوربین این دستگاه چنان متداول شده  که حس زیبایی شناسی افراد بسیاری از جامعه را ارتقا داده است. آنها به دیدن تصویر از یک قاب عادت می کنند و آرام آرام با مقولات زیبایی شناسانه آشنا می شوند.  
این استاد دانشگاه در بخش دیگر صحبت هایش به بیان برخی از تجربیات شخصی اش پرداخته و حتی به فیلم کوتاهی که حین صدابرداری یکی از پروژه های تصویری با این ابزار ساخته اشاره کرد و گفت: این فیلم روایت نابینایی است که نابینای دیگری را ملاقات می کند.  
دلپاک تاکید کرد: برای ساختن فیلم با موبایل شما باید در لحظه باشید و با دلتان ببینید و فیلم بسازید. 
در این جلسه فرجاد خوشبین دبیر جشنواره فیلم و عکس همراه تهران ضمن تشریح بخش های مختلف جشنواره  به افزوده شدن بخش رقابتی "ایده ها منتظر نمی مانند "پرداخته و درباره ویژگی های تخصصی این بخش برای دانشجویان توضیح داد.  
وی اسستقبال دانشجویان و شرکت کنندگان در کارگاه های آموزشی از جشنواره را دلیل افزایش مهلت ارسال آثار تا 30 دی ماه عنوان کرده و ابراز امیدواری کرد که مجموعه ای از بهترین فیلم ها و عکس های موبایلی را در این جشنواره گرد آورده شوند.
جشنواره فیلم و عکس همراه تهران از اول تا چهارم اسفند 91 برگزار می شود. 
ارسال آثار برای این جشنواره از طریق سایت به آدرس www.tfpf.mobi صورت می گیرد./ي2

برچسب ها: جشنواره ، فیلمسازی ، عکس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.