آغاز رسانس در پرسپولیس؛

هر 2 سرخ اند اما این کجا و آن کجا!

پیروزی تیم فوتبال پرسپولیس در ورزشگاه حافظیه شیراز مقابل فجر شهید سپاسی باعث شد زمزمه های خروج از بحران سرخپوشان تهرانی شنیده شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، پرسپولیس که نیم فصل دوم را با تساوی خانگی مقابل صنعت نفت آبادان شروع کرده بود در شیراز موفق شد در یک بازی زیبا و روان اقتدارش را به رخ میزبان بکشد و فجر شهید سپاسی را با 2 گل شکست دهد تیم یحیی گل محمدی تفاوت های آشکاری با مجموعه ای که مانوئل ژوزه هدایت می کرده دارد که در ذیل به این تفاوت های آشکار می پردازیم.

*گلهای سریع

یحیی گل محمدی تاکنون 3 بار به صورت رسمی هدایت پرسپولیس را در اختیار داشته و وجه اشتراک تیم یحیی در این 3 دیدار به ثمر رساندن گلهای سریع است.


پرسپولیس با هدایت گل محمدی مقابل ملوان در جام حذفی در دقایق ابتدایی به گل رسید و همان گل دقیقه 2 بازی باعث شد تا شیرازه حریف شمالی از هم بپاشد و سرخپوشان تهرانی شروعی طوفانی در رقابت های جام حذفی داشته باشند چرا که در آن دیدار یک طرفه 6 گل زدند و به مرحله بعدی مسابقات صعود کردند حکایت لیگ اما برای یحیی و شالگردانش متفاوت بود چرا که در اولین بازی نیم فصل دوم در خانه مقابل صنعت نفت آبادان در لحظات اولیه به گل رسیدند تا هواداران تیم سرخپوش تهرانی منتظر یک برد پر گل دیگر باشند.

اما آبادانی ها که برای فرار از قعر جدول به امتیاز نیاز داشتند، 2 گل نیمه اول پرسپولییس را در نیمه دوم پاسخ دادند تا بازی مساوی به اتمام برسد پرسپولیس گل محمدی مقابل فجر سپاسی هم ترک عادت نکرد و غلامرضا رضایی در ثانیه 12 بازی سریع ترین گل تاریخ لیگ را در حافظیه شیراز به ثمر رساند تا در نهایت پرسپولیس با 3 امتیاز کامل به تهران برگردد و امیدها به آینده این مجموعه پر ستاره زنده شود.

تیم یحیی گل محمدی آرام آرام در لیگ ایران صاحب سبک خاصی می شود چرا که بازی هایش را با گلهای زود هنگام شروع می کند و به اصطلاح چک اول را محکم می زند و از سرگیجه حریفانش در ایتدای بازی استفاده می کند تابه هدفش برسد.


*انگیزه بالا

یکی از بزرگ ترین مشکلات پرسپولیس در نیم فصل اول بی انگیزه گر بازیکنان این تیم بود پرسپولیس تحت هدایت مانوئل ژوزه مریض بود و روحیه نداشت و بازیکنانش در زمین راه می رفتند همین بی انگیزگی باعث شده بود تا بازیکنان ژوزه کاملا بی تفاوت باشند و به باخت عادت کنند این رویه باعث شد تا پرسپولیس در نیم فصل اول مدام در بین تیم های پایین جدول دست و پا بزند و نتواند انتظارات را برآورده کند اما تیمی که گل محمدی به میدان می فرستد کاملا با انگیزه است و تا لحظه ای که داور سوت پایان بازی را به صدا در نیاورده، برای کسب پیروزی تلاش می کند و می جنگد این انگیزه بالای بازیکنان پرسپولیس باعث شد تا مقابل فجر سپاسی به پیروزی برسند و شیراز را دست پر ترک کنند اما تیم مانوئل ژوزه چنین خصوصیتی نداشت و پس از دقیقه 70 هیچ حرفی برای گفتن نداشت و به یک تیم روحیه بی هدف تبدیل می شد اما پرسپولیس در نیم فصل دوم انگار دوپینگ کرده و کاملا متفاوت ظاهر می شود و حریفانش را تا لحظه آخر تحت فشار قرار می دهد.


*راز موفقیت

راز موفقیت تیم یحیی گل محمدی دوندگی زیاد است بازیکنان پرسپولیس دیگر مثل نیم فصل اول در زمین راه نمی روند بلکه با قدرت زیاد در زمین می دوند و برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند در فوتبال قانونی وجود  دارد که می گوید هر تیمی که توپ را  در اختیار داشته باشد، ضریب موفقیت خودش را بالا می برد لازمه در اختیار داشتن توپ دوندگی است و تیم یحیی چون خوب می دود، توپ و میدان را در اختیار دارد و می تواند به اهدافی که مدنظر دارد برسد.

تیم مانوئل ژوزه یک ایراد کلی داشت و آن هم راه رفتن بازیکنان در زمین بود که باعث می شد حریفان به پرسپولیس برتری داشته باشند و نتیجه بگیرند.


*همان بازیکنان هميشگي

بازیکنان پرسپولیس اکثرا همان بازیکنان نیم فصل اول هستند با این تفاوت که حالا روحیه و انگیزه به آنها تزریق شده است و کاملا متفاوت نسبت به نیم فصل اول ظاهر می شوند. یحیی گل محمدی در این مدت فرصت چندانی نداشته تا روی مسائل فنی کار کند و تنها روی روحیه شاگردانش کار کرده و آنها را به خود باوری رسانده است اعتماد به نفس بالای تیم گل محمدی باعث شده که همان تیم بی هدف نیم فصل اول حالا با انگیزه و با روحیه ای بالا در زمین ظاهر شود و هوادارانش را امیدوار کند.

در واقع پرسپولیس همان بازیکنان نیم فصل اول را در اختیار دارد با این تفاوت که حالا این بازیکنان توانایی های خودشان را شناخته اند و برای رسیدن به موفقیت تلاش می کنند.

*گل محمدی را دوست دارند

بازیکنان پرسپولیس در صحبت های خصوص خود در نیم فصل اول اعتراف می کردند که علاقه چندانی به مانوئل ژوزه ندارند پیشکسوتان پرسپولیس هم در نيم فصل اول در مصاحبه هاي خود اعلام مي کردند که اصل اول براي موفقيت يک مربي علاقه بازيکنان به او است و چون بازيکنان پرسپوليس مرد پرتغالي را دوست ندارند، به همين دليل با جان و دل برايش بازي نمي کنند اما حکايت يحيي گل محمدي کاملا متفاوت است چرا که او ارتباط بسيار خوبي با شاکردانش برقرار کرده و بازيکنان پرسپوليس هم به او علاقه زيادي دارند. 


بزرگترين نشانه اين علاقه هم علي کريمي است، کاپيتان سرخپوشان تهراني هرگز طاقت تعويض شدن را نداشته اما در هر سه بازي گذشته تعويض شده و جالب اين که هيچ اعتراضي هم نداشته و بدون کوچک ترين حاشيه‌اي به کارش در پرسپوليس ادامه مي دهد.

علاقه بازيکنان پرسپوليس به يحيي گل محمدي باعث شده تا صميميت و رفاقت خاصي در اين مجموعه ايجاد شده و با همدلي به موفقيت هاي جديد فکر کنند.


*کارهاي ترکيبي و تاکتيکي

پرسپوليس يحيي گل محمدي به لحاظ فني هم تفاوت هاي زيادي با تيم مانوئل ژوزه دارد چرا که سرخپوشان تهراني در بازي با فجرسپاسي کارهاي ترکيبي و تاکتيکي را به خوبي انجام دادند و موفق شدند حريف را به راحتي تحت فشار قرار بدهند و پيروز شوند.

البته پرسپوليس در ورزشگاه حافظيه شيراز موقعيت هاي ديگري هم داشت و اگر مهاجمانش قدر اين فرصت ها را مي دانستند، به قول گل محمدي مي توانستند 5 يا 6 گل به ثمر برسانند اما سرمربي پرسپوليس معتقد است در بازي با فجر سپاسي روز، روز مهاجمان تيمش نبوده تا گلهاي بيشتري به ثمر برسانند.


*عدم تاکيد بر کارهاي گروهي

پرسپوليس در سه بازي گذشته خود بيشتر به کارهاي گروهي تاکيد داشته و بازيکنان اين تيم به دنبال کارهاي انفرادي و تک روي نبوده اند البته در بازي با فجرسپاسي شاگردان گل محمدي يکي 2 مورد تک روي داشتند که در هر تيمي طبيعي است اما آن چه که مسلم بود اين که پرسپوليس ديگر تمايلي به کارهاي فردي ندارد و همه در خدمت تيم هستند و در غالب کارهاي گروهي سعي دارند به نتيجه دلخواهشان برسند که اين شيوه در ديدار با فجرسپاسي نتيجه داد و پرسپوليس با 3 امتياز از حافظيه خارج شد.


*مشکل خط هافبک برطرف شد

بزرگترين ايراد پرسپوليس در نيم فصل اول خط هافبک اين تيم بود. مسئله اي که پيشکسوتان پرسپوليس به خصوص ناصر ابراهيمي تاکيد خاصي روي آن داشتند چرا که هافبک هاي پرسپوليس در دوران مانوئل ژوزه نه در پرس حريف خوب کار مي کردند و نه توپ گيري مناسبي داشتند و نه مي توانستند براي مهاجمان موقعيت ايجاد کنند اما خط هافبک پرسپوليس در حال حاضر بسيار خوب ميانه ميدان را در اختيار مي گيرد و با پرس حريف‌، توپ گيري و فضا سازي با ارسال توپ هاي عمق کوتاه و بلند و ارسال از جناحين به خوبي مهاجمان را در موقعيت گل قرار مي دهند.

بزرگترين ايراد فني نيم فصل اول پرسپوليس حل شده و تيم گل محمدي با در اختيار گرفتن ميانه ميدان حريف را به راحتي تحت فشار قرار داده و خودش را به تيم مقابل ديکته مي کند و نتيجه مورد نظرش را مي گيرد.


*حقيقي براي پرسپوليس مفيد است

بازي رضا حقيقي هر چند زياد به چشم نمي آيد اما اين هافبک جوان و آينده دار مهره تعيين کننده و تاثيرگذاري در خط هافبک پرسپوليس محسوب مي شود. حقيقي در نقش يک هافبک دفاعي وظايف خود را به خوبي انجام مي دهد تا کمربند مياني پرسپوليس محکم شود و هافبک هاي نفوذي تيم مثل محمد نوري و علي کريمي به راحتي در زمين کار کرده و براي مهاجمان تيم فرصت ايجاد مي کنند .

کريمي و نوري که بازيکنان خلاقي هستند، با حضور رضا حقيقي ديگر دغدغه اي ندارند و با خيالي راحت به خط حمله تيم اضافه مي شوند تا بار هجومي تيم اضافه شود و به دروازه حريف فشار بيشتري وارد کنند.


*نقش گلر برزیلی

نیلسون گلر برزیلی پرسپولیس هم در روند رو به رشد سرخپوشان تهرانی نقش مهم و موثری داشته است. این گلر 37 برزیلی از روحیه و تجربه کافی برخوردار است و به دروازه بان مطمئنی در جمع سرخپوشان تهرانی تبدیل شده است. پرسپولیس که در سال های اخیر همواره از داشتن یک گلر شش دانگ و تمام عیار محروم بوده، حالا با نیلسون برزیلی که در اوج پختگی و تجربه قرار دارد، خیالش ازبابت دروازه راحت است . بزرگترین فاکتور این گلر برزیلی روحیه بالا و انگیزه زیاد او است که باعث شده خط هافبک و دفاع پرسپولیس با آرامش و تمرکز بیشتری در میادین حاضر شوند.

*اعتبار بازیکنان

تمام عواملی که ذکر شده باعث تغییر روند پرسپولیس نسبت به نیم فصل اول بوده اما آن چه که اهمیت زیادی دارد، اعتبار بازیکنان است که حداقل برای خودشان ارزش زیادی دارد. پرسپولیس ستاره ها و ملی پوشان زیادی دارد و حضور آن ها در قعر جدول به اعتبار بازیکنان این تیم لطمه زده بود اما شاگردان یحیی گل محمدي با درک درست از شرایط به فکربازگرداندن اعتبار ازدست رفته شان هستند و به همین دلیل تلاش مضاعفی نسبت به گذشته دارند.


*اثبات حقانیت

موضوعی که در نیم فصل اول وجود داشت درگیری مانوئل ژوزه با شاگردانش بود. پیرمرد پرتغالی هر گاه نتیجه نمی گرفت، تقصیر را گردن شاگردانش می انداخت و حالا بازیکنان پرسپولیس می خواهند ثابت کنند که ایراد ازآن ها نبوده بلکه اشکال از سرمربی پرتغالی تیم بوده که نتوانسته از توانایی های آنها درست استفاده کند و با پرسپولیس موفق شود.


*نوسان برطرف شود

یکی از مشکلات تیم سرخپوش تهرانی در نیم فصل اول نوسان بیش از حد شاگردان مانوئل ژوزه بود. پرسپولیس در نیم فصل اول ثبات لازم را نداشت و به همین دلیل مدام در قعر جدول دست و پا می زد. یحیی گل محمدی اگر می خواهد با این مجموعه موفق شود، باید نوسان تیمش را از بین ببرد و سعی کند پرسپولیس را در بعد فنی و مسائل روحی به ثبات برساند. اگر روند نتیجه گیری پرسپولیس تا قبل از دربی تهران ثابت باشد، یحیی گل محمدی میتواند به حضور در جمع مدعیان قهرمانی هم امیدوار باشد چرا که هم تیمش پتانسیل لازم را دارد و هم صدرنشینان لیگ امتیاز از دست خواهند داد هم چنان که سپاهان در دو بازی گذشته مقابل مس کرمان و فولاد خوزستان 6 امتیاز بسیار مهم و ارزشمند را از دست داده است./مح

 

برچسب ها: ورزشگاه ، شنیده ، فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار