نداشتن مهارت زبانی عاملی موثر در بروز پرخاشگری کودکان است

عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد نداشتن مهارت زبانی را عاملی موثر در بروز پرخاشگری کودکان عنوان کرد.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگران به نقل از  وب دا، دکتر فاطمه محرری با اشاره به اینکه کودکان زیر سه سال برای به دست آوردن آن چه می خواهند گاز می گیرند ، اشیاء را پرت و کتک کاری می کنند، اظهار داشت: آموزش مهارتهای زبانی و توانایی کودک در بیان احساساتش مي تواند در کاهش پرخاشگری وی موثر باشد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه با افزایش سن کودک پرخاشگری فیزیکی وي کاهش و پرخاشگری کلامی افزایش می یابد، اظهار داشت:‌ والدين سعي کنند به کودک روش هاي جايگزين ديگري را ياد بدهند. مثلا به کودک 2 تا 4 ساله خود بگويند وقتي عصباني هستي يک نفس عميق بکش و بيا با من صحبت کن و کودک بزرگتر از 4 سال را به فکر کردن در مورد راه هاي کنترل موقعيت به جز پرخاشگري تشويق کنند.

دکتر فاطمه محرري با اشاره به اينکه پرخاشگري در کارتونها ، فيلم ها و بازي هاي رايانه اي فراوان است، اظهار داشت:‌ والدين بايد تماشاي تلويزيون و بازي با وسايل رايانه اي را که خشونت و پرخاشگري در آن وجود دارد محدود کنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با تاکيد بر اينکه والدين در زمان بروز پرخاشگري کودکان بايد آرامش خود را حفظ کنند، گفت:‌ والدين در زندگي واقعي سعي کنند کودک در معرض پرخاشگري قرار نگيرد مثلا رفت و آمد با کودکان و بزرگسالان پرخاشگر را محدود کنند.

دکتر فاطمه محرري افزود: ‌از محروم سازي موقتي بلافاصله بعد از پرخاشگري استفاده کنيد. در اينجا نياز به هشدار دادن نيست زيرا با هشدار دادن اين پيام را مي دهيد که هميشه يک فرصت قبل از تنبيه مي تواند داشته باشد. احساسات کودک خود را بشناسيد و به او بفهمانيد که پرخاشگري قابل قبول نيست و او را در راه رسيدن به مقصودش کمک نمي کند.

وي در پاسخ به اين سوال که چطور مي توان از پرخاشگري پيشگيري کرد، گفت:‌ تا حد امکان چيزهاي خاصي را که نميخواهيد کودکتان به آنها دست بزند از دسترس او دور کنيد و از گفتن کلمه نه همچنين گفتن زياد جمله دست نزن خودداري کنيد .سعي کنيد زمانهاي غذاخوردن و خوابيدن کودکتان منظم باشد. با فعاليتهاي متنوع کودک خود را مشغول نگه داريد و در جاهايي که ممکن است به دلايلي حوصله اش سربرود و شلوغ و مخرب شود او را سرگرم کنيد.

وي در ادامه افزود: به کودک توجه کنيد و براي رفتار خوبش او را تشويق کنيد .در مورد نيازهاي قابل قبول کودکتان قبل از اينکه بله يا نه بگويد تصميم گيري کنيد و تصميم خود را عملي سازيد. به کودک کمک کنيد با گفتن کلمات احساسات خود را ابراز کند. به تدريج که کودکان از مهارتهاي زباني بهتر استفاده مي کنند حملات کج خلقي کمتر مي شود./ع2

برچسب ها: کودک ، مهارت ، پرخاشگر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار