تغيير قيمت ها در بازار مسکن؛

باز هم هواي مسکن بهاري مي شود

مالکان به خاطر اميد به افزايش قيمت زمين هيچ تمايلي به فروش ملک خود ندارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بسياري از بنگاه داران از افزايش بيش از 20 درصدي قيمت مسكن طي چند ماه اخير خبر داده و همچنان اين بازار را پر نوسان ارزيابي كرده اند.

سيد علي لطفي زاده معاون برنامه ریزی اقتصادی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران از عدم وجود واسطه گري در بازار مسكن خبر داد و گفت : تغییر قیمت در بازار مسکن کمتر از نرخ تورم و افزایش قیمت در سایر کالاها است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت در تمامی کالاها موجب تغییر قیمت در بخش مسکن نیز شده است.

معاون برنامه ریزی اقتصادی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از بخش هایی که موجب افزایش قیمت در کالاها شده اند گله مند هستیم، افزود: مسئولان می توانستند با برنامه ریزی مناسب دستخوش تغییر قیمت ها نشوند.

لطفي زاده در ادامه یادآور شد: به دلیل عرضه مناسب مسکن، قیمت ها در این بخش کاذب نیستند اما متاثراز نرخ تورم و افزایش قیمت در سایر بخش ها خارج از کنترل مسئولان در بخش مسکن است.

وی با بیان اینکه تاثیرپذیری بخش مسکن از افزایش سایر بخش ها بسیار کمتر بوده است، افزود: مقایسه قیمت مسکن با خودرو نشان دهنده آن است که قیمت های مسکن بسیار کنترل شده است.

لطفی زاده با اشاره به اینکه وضعیت بازار مسکن در آستانه عید متعادل خواهد شد گفت: به دلیل تعادل در عرضه و تقاضا مسکن تغییرات قیمتی در این بخش ایجاد نخواهد شد.

**افزايش 20 درصدي قيمت مسكن

همچنين گزارش ميداني خبرنگار ما حاکي از آن است که افزاش قيمت مسکن طي 5 ماه گذشته 20 تا 50 درصد افزايش داشته است.

براساس اين گزارش ؛ يکي از مشاوران املاک واقع در منطقه آذربايجان با بيان اينکه آپارتمان متري يک ميليون تا يک ميليون و 500 هزار تومان تنها در اطراف تهران وجود دارد گفت: در شهر تهران کمترين قيمت مسکن متري 2 ميليون تومان است.

وي ادامه داد: بازار خريد و فروش در طي چند ماه گذشته با رکود مواجه بوده است.

اين بنگاه دار دليل رکود خريد و فروش مسکن را در چند ماه گذشته تنها نوسانات ارزي دانست و گفت: مالکان در حال حاضر به خاطر اميد به افزايش قيمت زمين هيچ تمايلي به فروش ملک خود ندارند.

 همچنين مشاور املاک ديگري در منطقه کارگر شمالي با اشاره به اينکه قيمت آپارتمان در اين منطقه متري بين 4 تا 5 ميليون و 500 هزارتومان به فروش مي‌رسد، گفت: خريد و فروش ملک در اين منطقه بسيار راکد بوده است.
وي در ادامه تصريح کرد: نوسانات ارزي در طي چند ماه گذشته اثرات بسياري در افزايش قيمت مسکن گذاشته است.

اين در حالي در است كه مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاک کشور با بيان اينکه قيمت ملک از يک ميليون و 800 هزار تومان تا 15 ميليون تومان است، افزود: بسياري از رسانه‌ها و مشاوران املاک با انتشار اخباري مبني بر افزايش و تعيين قيمت ملک آرامش بازار مسکن را بر هم مي‌زنند.
وي در ادامه تصريح کرد: خريد و فروش ملک و با ورود فصل زمستان به خواب زمستاني فرو رفته است.

خسروي کاهش خريد و فروش و رکود در اين بازار را در فصل زمستان طبيعي مي‌داند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک کشوري خاطر نشان  کرد: در صورتي که قيمت دلار در بودجه سال 92 با نرخ 1500 تومان تعيين شود ثبات و آرامش به بازار مسکن باز مي‌گردد.

وي  با بيان اينكه 80 درصد از مصالح ساختماني كشور توليدداخل هستند ،گفت: اثرات رواني ناشي از نوسانات ارزي بر اين بازار نيز تاثير گذار بوده است.

مرکز آمار ایران گزارش داد که متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان‌های مسکونی کلنگی در تهران در تابستان سال جاری به «۲۶ میلیون و ۲۹۰ هزار ریال» افزایش یافته است.

**گزارش گراني مسكن در مركز آمار

قیمت اعلام شده حاکی از افزایش «۱۷.۱ درصدی» مبلغ مزبور نسبت به فصل بهار سال جاری و افزایش «۳۳.۶ درصدی» آن نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بر اساس این گزارش، همچنین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در شهر تهران در تابستان سال جاری «۲۷ میلیون و ۵۷۶ هزار ریال» بوده است که نسبت به بهار سال جاری «۹ درصد» و نسبت به فصل مشابه سال گذشته «۳۲.۳ درصد» افزایش را نشان می‌دهد.

این داده‌ها از سوی سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور جمع‌آوری شده و در اختیار مرکز آمار ایران قرار گرفته است.
طبق آمار این سامانه، طی تابستان سال جاری، بیشترین قیمت زمین ساختمان‌های مسکونی در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران مربوط به
منطقه سه و کمترین آن مربوط به منطقه ۲۰ بوده است.

 همچنین بیشترین قیمت زیربنای مسکونی معامله شده نیز به منطقه یک و کمترین آن به منطقه ۱۸ مربوط بوده است.

در کنار افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت زمین و زیربنای مسکونی در تهران، مرکز آمار ایران شهریورماه سال جاری نیز اعلام کرده بود که اجاره مسکن در نیمه دوم سال ۹۰ نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن «نزدیک به ۶۰ درصد» و نسبت به نیمه اول سال ۹۰ «حدود ۳۰ درصد» افزایش یافته است./س
گزارش از محبوبه کباري
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار