"نه" به مداخله نظامي خارجي: بيانيه اي براي حل مسالمت آميز بحران سوريه

گروهي از انديشمندان و چهره هاي دانشگاهي اروپائي در اقدامي مبتكرانه بيانيه اي را منتشر كرده اند و از مردم سراسر جهان خواسته اند با امضاي آن امكان "اعزام چهره هاي برجسته دانشگاهي به سوريه" امكان حل "مسالمت آميز بحران سوريه" را فراهم آورند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صلح در سوريه، طرح پیش رو ابتکاری است برای آغاز گفتگوی ملی در سوریه میان نیروهای اصلی سیاسی و نیروهای سیاسی دخیل در بحران کنونی سوریه تا از طریق آن مسیر راه حل سیاسی برای رفع منازعه مسلحانه کنونی سوریه هموار شود. 

ابتکار عمل بین المللی برای توقف جنگ در سوریه  
آری به دموکراسی، نه به مداخله خارجی  

ما امضا کنندگان این بیانیه، بخشی از جامعه مدنی بین المللی هستیم که در مورد گسترش موج خونریزی ها در سوریه و مرگ و میر مردم آن کشور نگرانیم و از ابتکار عملی سیاسی مبتنی بر واقعیاتی که همکاران ما در بیروت و دمشق در سپتامبر سال گذشته میلادی به آن دست یافته اند حمایت می کنیم. ما در طرح پيشنهادی خود خواهان سفر نمایندگان و اشخاص بالارده و چهره های بین المللی به سوریه هستیم تا از طریق آنان بحث و تبادل نظر در مورد وضعیت کنونی سوریه میان بازیگران سیاسی اصلی آن کشور آغاز گردد تا بدان وسیله راه برای مذاکره و پیدا کردن راه حلی سیاسی به منظور رفع منازعه مسلحانه در سوریه همواره  گردد زیرا ادامه بحران در آن کشور تهدیدی علیه صلح بین المللی و موجودیت سوریه بعنوان یک کشور مستقل و دارای حاکمیت ملی خواهد بود. 

با طرح چنین چشم اندازی ما کاملا از بیانیه حاضر حمایت می کنیم:  
امروز تمام چشم ها بر خونریزی و جان باختن مردم سوریه باز شده است. ما شدیدا نگران این موضوع هستیم زیرا این بحران می تواند ابعاد خطرناک جغرافیایی – سیاسی را نیز در بر گیرد. اکنون تحولات سوريه ماهیتی خطرناک به خود گرفته و به جنگ داخلی فرقه ای با ابعاد پیچیده منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.

ما می دانیم که هیچ طرفی در این جنگ پیروز نخواهد بود بلکه در آینده ای نزدیک ادامه این بحران به ضرر جنبش مردم در مقابل سلطه گری غرب و اسرائیل و همین طور دیکتاتورهای منطقه ای خواهد بود.

بنابراین، راه حلی سیاسی برای رفع منازعه کنونی و مذاکره برای حل آن امری اجتناب ناپذیر و ضروری است. تنها در این صورت خواهد بود که جلوی فرقه گرایی مذهبی و مداخله خارجی گرفته خواهد شد. 

بنابراین ما از اقدامی در جهت یافتن راه حل سیاسی برای پایان خونریزی ها در سوریه با رعایت موازین ذیل حمایت می کنیم:  
1-ما از آغاز روندی سیاسی حمایت می کنیم، روندی که در آن مذاکره طرفین و اعلام آتش بس امری ضروری است. این روند می بایستی همزمان با خلع سلاح طرفین و غیر نظامی شدن شرایط باشد و اجازه دهد تا مردم سوریه خواسته های خود را بصورت مسالمت آمیز و از طریق شرکت در انتخابات بیان نمایند. 

2- از آنجائیکه که هر گونه راه حلی بایستی مبتنی بر حاکمیت و اراده مردم سوریه باشد ما هرگونه مداخله نظامی در هر شکل آن را رد می کنیم.

3- برای رفع این منازعه می بایستی راه حلی مسالمت آمیز مبتنی بر روندی قانونی درنظر گرفته شود تا از طریق آن امکان برگزاری انتخابات فراهم شود و انتقال قدرت از طریق مذاکره انجام پذیرد.  
4- تداوم منازعه کنونی باعث رشد فرقه گرایی در سوریه می شود. ما از گرایش های تمامی نیروهای سیاسی و نظامی که در جهت تقویت تساهل میان طرفین که مبتنی بر حقوق برابر تمامی شهروندان سوریه باشد حمایت می کنیم.  
با امضای این بیانیه حمایت خود از اعزام نمایندگان بالارده بین المللی برای حل بحران سوریه در آغاز سال 2013 میلادی را اعلام می کنید و همچنین تمایل خود به برقراری صلح در آن منطقه را ابراز می دارید.

لينک بيانيه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار