خوزستان در مرحله پیش حذف بيماري مالاریا قرار دارد

با تلاش‌های انجام شده در زمینه حذف مالاریا، خوزستان در مرحله پیش حذف اين بيماري قرار دارد و از چند مورد بیماری مالاریای شناسایی شده در سال جاری، هیچکدام در خوزستان به این بیماری مبتلا نشده بودند.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  وب دا، کارشناس برنامه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: از اين موارد، تعدادی از اتباع افغانستان و تعدادی نیز از افرادی بوده که جهت کار در استان‌های همجوار ساکن بودند. بیماری مالاریا یک بیماری انگلی است که توسط انگلی بنام "پلاسمودیوم" در انسان ایجاد می شود و ناقل بیماری پشه‌ای بنام آنوفل بوده که در آب‌های راکد تخم گذاری می کند. آنوفل ماده با خون‌خواری از انسان آلوده موجب انتقال انگل می‌شود.

شهلا بیگدلی افزود: انگل بیماری همراه با خون‌خواری پشه آنوفل از انسان آلوده وارد بدن حشره می‌شود و پس از طی سیکل تکاملی در بدن، پشه به درون غدد بزاقی رفته و موقع نیش زدن پشه به فرد دیگر، وارد بدن او شده و موجب ابتلا آن شخص مي‌شود و علايم بیماری ظهور مي‌يابد.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت خوزستان تصريح كرد: تب، لرز و تعریق بیش از اندازه، شایع‌ترین علايم بیماری مالاریا است و خستگی، رنگ پریدگی و بزرگی طحال نیز از دیگر علايم ابتلا به مالاریا هستند. تب و لرز مالاریا تب و لرز نوبه است که مکررا تکرار می شود.

وی گفت: چهار نوع مالاریا در جهان وجود دارد که تنها دو نوع آنها در ايران ديده مي‌شود. مالاریای ویواکس كه منجر به مرگ نمی‌شود ولي مالاریای فالسیپاروم در صورت درمان نشدن می‌تواند منجر به فوت شخص بیمار شود.

بیگدلی عنوان کرد: با توجه به تبعات اجتماعی و اقتصادی مالاریا، برنامه ریشه‌کنی اين بیماری از سال‌های بسیار دور در کشور وجود داشته است و در حال حاضر با عنوان "برنامه کشوری حذف مالاریا" مطرح است كه هدف این برنامه بايد تا سال 1404 تحقق یابد. در همین راستا از سال گذشته پروژه "گلوبال فواند مالاریا" در استان به اجرا در آمده و بر اساس آن، نظام مراقبت‌های بیماری و مبارزه تلفیقی با ناقلین با جدیت در حال اجرا است.

وی ادامه داد: افرادی که به مناطق مالاریاخیز کشور و یا کشورهای مالاریاخیز تردد مي‌كنند و همچنین عشایر به دلیل احتمال برخورد با آب‌های راکد حاوی پشه مالاریا، بيشتر در خطر ابتلا به مالاریا قرار دارند.

کارشناس برنامه بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان با بیان راه‌های مبارزه با این بیماری گفت: از بین بردن آب‌های راکد در مناطقی که بیماری وجود دارد و مبارزه با پشه‌های آنوفل بالغ از طریق سم‌پاشی و استفاده از مواد بیولوژیک بهترین راه مبارزه با این بیماری است.

وی اضافه کرد: کشف و شناسایی بیماران و درمان سریع آنها و همچنین استفاده از وسایل حفاظتی مانند نصب توری به درب و پنجره و استفاده از پشه‌بند آغشته به سم نیز از دیگر راه‌های مبارزه با ا ین بیماری هستند.

بیگدلی با تصریح بر رایگان بودن درمان این بیماری گفت: درمان بیماری مالاریا در مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان‌ها به صورت رایگان و طبق دستورالعمل های کشوری انجام می‌شود. معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در راستای توانمندسازی کارشناسان شاغل در برنامه حذف مالاریا و همچنین سایر کارشناسان شهرستانهای استان و ارتقا سطح علمی و اجرایی آنها از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 130 ساعت کارگاه آموزشی برگزار كرده است که در این کارگاه‌ها، کارشناسان حشره‌شناسی پزشکی، مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت محیط ، بهداشت خانواده و آموزش سلامت در مورد برنامه حذف مالاریا مورد آموزش و بازآموزی قرار گرفتند./ع2

برچسب ها: مالاریا ، بیماری ، تب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار