لزوم بومی سازی فلسفه آموزش عالی/ راه‌اندازی ۲۴ دانشگاه تک جنسیتی

وزير علوم ،تحقيقات و فناوري در ديدار با بيش از 50 نفر از اعضاي فراكسيون دانشگاهيان مجلس شوراي اسلامي گفت : ما باید فلسفه آموزش عالی و دانشگاه را بومی کرده و از تقلید محض فلسفه آموزش عالی و دانشگاه به سبک غربی پرهیز کنیم.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران ؛ دكتر كامران دانشجو در اين ديدار گفت: اعضاي فراكسيون دانشگاهيان مجلس شوراي اسلامي افرادي كاملا آشنا  با مسايل دانشگاه‌ها و آگاه به امور آموزشي و پژوهشي هستند  لذا استفاده از نظرات كارشناسانه و دلسوزانه آنها به رشد آموزش عالي كشور كمك مي كند.

وي با اشاره به اينكه نيروي انساني متعهد و متخصص مهمترين سرمايه يك كشور است ، سرمايه گذاري براي آموزش عالي كشور را يك سرمايه‌گذاري زيربنايي دانست و خواهان توجه بيشتر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي اختصاص منابع مالي به اين بخش در بودجه كشور شد.

دكتر دانشجو با اشاره به  اينكه در راستاي اسلامي شدن دانشگاهها تاكنون 24دانشگاه تك جنسيتي در كشور راه اندازي شده است گفت : ايجاد يك دانشگاه دخترانه در هراستان امكان انتخاب داوطلبين را بيشتر تسهيل  مي كند.

وي تاكيد كرد : اسلامي شدن داراي ابعاد شكلي ظاهري همانند مناسبات دانشجويان و دانشگاهيان با يكديگر و ابعاد ماهوي همانند محتواي دروس دانشگاهي مي‌باشد كه البته بايد به هر دوي آنها توجه داشت. هر چند كه ماهيت اصل است اما نمي‌شود به اين بهانه به شكل نپرداخت، همانطور كه دستورات ديني و حتي عبادات نيز هم ماهيت دارد و هم شكل آن مشخص است.

دكتر دانشجو اظهار داشت : اسلامي كردن دانشگاه‌ها به معناي ترويج و به كار گيري فرهنگ ديني و جاري و ساري‌شدن احكام الهي در دانشگاه‌ها است، همچنين در رشته هاي مختلف  تحصيلي بويژه در علوم انساني ،محتواي دروس بايد منطبق با تعريف انسان در اسلام و جهان بيني توحيدي باشد.

وی گفت: علم اقتصاد، علم روانشناسي و علوم ديگر با نگرش و بر پايه تعريف كدام انسان است؟ و قرار است كدام انسان را و به كدام سرمنزل مقصود برساند؟! اين موضوع كاملاً مشخص است كه اگر انسان مادي و خوشبختي او مدّنظر باشد حتماً با انسان توحيدي و خوشبختي تعريف شده در اين جهان‌بيني متفاوت است. همانطور كه انسان مادي با انسان توحيدي تعاريف متفاوتي دارند خوشبختي آنها هم مبناي متفاوتي دارد.

وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه در سال جاري 960 هزار نفر متقاضي ورود به  دوره كارشناسي ارشد و 220 هزار نفر متقاضي ورود به دوره دكتري در آزمون‌هاي مربوطه ثبت نام كردند بر وظيفه وزارت علوم براي فراهم كردن امكان تحصيل افراد داوطلب تحصيلات تكميلي تاكيد كرد كه اين مهم با گسترش تحصيلات تكميلي  با شيوه هاي  مختلف و  از جمله ايجاد پرديس هاي دانشگاهي صورت مي گيرد.

وي در پاسخ به سوال يكي از نمايندگان در خصوص تناسب جمعيت فارغ التحصيلان دانشگاهها و نياز بازار كار  گفت: با اجرايي شدن طرح آمايش آموزش عالي تلاش مي‌كنيم ظرفيت پذيرش رشته‌هاي دانشگاهي براساس نياز، استعدادهاي بالقوه و امكانات هر استان تعيين شود و وزارت علوم ضمن اينكه آمار دقيقي از نياز دستگاه‌هاي دولتي و بخش غير دولتي ندارد در هر صورت وظيفه دارد امكان ادامه تحصيل را  براي همگان فراهم كند.

 دكتر دانشجو افزود : حدود هشتاد سال است كه دانشگاه‌هاي ما چه در مناسبات و چه در محتوا براساس الگوي غربي فعاليت مي كنند لذا تغيير روند و رويه موجود امري زمان بر و نيازمند فرصت كافي  است و قدمهاي خوبي كه  در اين راستا برداشته شده  است با همفكري و همكاري همه مسئولين به ويژه نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي  زودتر به نتيجه خواهد رسيد.

وی افزود: ما بايد فلسفه آموزش عالي و دانشگاه را بومي كنيم و از تقليد محض فلسفه آموزش
عالي و دانشگاه به سبك غربي البته با حفظ نكات مثبت آن پرهيز كنيم.

گفتني است :  حدود 30نفر  از  اعضاي فراكسيون دانشگاهيان  مجلس شوراي اسلامي در اين جلسه ، سوالات ،نظرات و ديدگاههاي خود را در خصوص مسايل آموزش عالي كشور مطرح كردند  كه تقد ير از  اقدامات وزارت علوم  و پيشر فت هاي علم و فناوري كشور ، ترويح فرهنگ اسلامي و تسريع در اسلامي شدن دانشگاهها ،  تقويت شركتهاي دانش بنيان ، گسترش فعاليت هاي  مهارتي و فناوري در دانشگاهها ، توجه بيشتر به گسترش مراكز آموزشي  در مناطق محروم ، تقويت وساماندهي زير ساخت هاي  دانشگاه پيام نور، گسترش تحصيلات تكميلي  و تسريع در بازنگري  محتوي رشته هاي علوم انساني از جمله مسايلي است كه در اين نشست مطرح شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار