گزارش ویژه/

وزارت خزانه‌داری آمریکا: ابتکارات جدید ایران کارایی تحریم‌ها را به خطر انداخته است

وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان مجری تحریم‌های این کشور عليه ایران، از این‌که ایران با انجام ابتکاراتی جدید، کارایی نظام تحریم‌ها را به خطر انداخته است ابراز نگراني کرد.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي؛ وزارت خزانه‌داری آمریکا به عنوان مجری تحریم های این کشور بر ضد ایران، از اینکه ایران با انجام ابتکاراتی جدید کارایی نظام تحریم ها را به خطر انداخته است، ابراز نگراني کرد.

"آدام ژوبین"، مدیر بخش کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC) در وزارت خزانه‌داری آمریکا که مسئول کنترل تحریم‌ها است در توصیه‌نامه‌ای خطاب به بانک‌ها و مؤسسات مالی آمریکا که روز جمعه 22 دی 1391 (11 ژانویه 2012) صادر شده، روش‌های جدید ایران را تهدیدی در حال ظهور برای کارآیی تحریم‌ها نامیده است.

در این توصیه نامه آمده است: «ایرانیان با استفاده از صرافی‌های خصوصی و شرکت‌های تجاری در دیگر کشورها برای مبادلات خود پوشش فراهم می‌کنند و عمدتا بر روش استفاده از حواله تکیه دارند. این روش در بخش‌هایی از خاورمیانه و آسیا متداول است و در آن پول به صورت غیر رسمی و عمدتا غیر قانونی از طریق رابط‌های مورد اعتماد منتقل می‌شود».

این بیانیه به تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران از ماه فوریه اشاره کرده و اضافه می‌کند: «اما ایران خود را با این شرایط تطبیق می‌دهد».

ژوبین می‌گوید: «ما شاهد آن هستیم که ایران برای تسهیل جابه‌جایی پول که باید در شرایط عادی از طریق بانک‌ها انجام شود، به صرافی‌های کشورهای ثالث روی آورده است.‌ کنترل کردن حواله و ایجاد اختلال در روند آن به مراتب دشوارتر از سیستم بانکی است. البته استفاده از حواله، جایگزین کاملی برای نظام بانکی نیست. این روش فقط زمانی کارآیی دارد که شما به افراد درگیر در این روند اعتماد کامل داشته باشید».

وی در نهایت این مسئله را تهدیدی در حال ظهور و رو به رشد توصیف کرد.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار