كرسنت آنلاين:

عربستان هم به راه حل ارائه شده از سوی ایران و سوریه ايمان آورده است

عربستان سعودي و تركيه با درك شكست خود در بحران سوريه دست به عقب نشيني‌هاي فاحشي زده‌اند. انتشار خبر تصميم دولت تركيه به مذاكره با رهبران گروه تروريستي پ‌ك‌ك را نيز بايستي در همين جهت ارزيابي نمود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از كرسنت آنلاين، دیداری میان دیپلمات های روسیه و آمریکا برای مشاوره با "اخضر ابراهیمی" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به منظور ارزیابی آینده سیاسی سوریه در ژنو برگزار شد. چند روز پیش نیز دکتر "علی اکبر صالحی" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در قاهره با "اخضر ابراهیمی" و "محمد کامل عمرو" وزیر امور خارجه مصر دیدار نمود و دو طرف در مورد وضعیت بحرانی سوریه با یکدیگر تبادل نظر نمودند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با "محمد مرسی" رئیس جمهور جدید مصر و اسقف‌هاي قبطی مصر نیز دیدارهایی را داشت.  
 
صالحی در کنفرانس خبری ای که با حضور وزیر امور خارجه مصر برگزار شد بار دیگر تاکید کرد که تنها راه حل رفع بحران سوریه از طریق "گفتگو" میان تمام طرفین درگیر در سوریه است. وی تاکید کرد که این گفتگوها پیش از آنکه زمان از دست رود بایستی هر چه زودتر انجام شوند. صالحی همچنین اشاره کرد که این کشورهای منطقه هستند که بایستی در ایجاد بستر لازم برای انجام مذاکرات فعال باشند و به صراحت از مداخله نیروهای خارجی از جمله آمریکائی ها، انگلیسی ها و فرانسوی ها در امور داخلی کشور سوریه انتقاد نمود. وزیر امور خارجه مصر نیز اظهار داشت که آن کشور هنوز هم طرحی به منظور تشکیل گروه تماس 4 نفره متشکل از کشورهای مصر، ایران، ترکیه و عربستان سعودی را در دستور کار خود قرار داده است با این حال اظهار داشت که سعودی ها از پیوستن به این گروه برای انجام مذاکرات بیشتر بر سر مسئله سوریه سرباز زده اند.  
 
 علیرغم آنکه بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه بار دیگر بر لزوم انجام مذاکره میان طرفین درگیر در سوریه با یکدگیر تاکید نمود رهبران معارضین سوری در هتل های پنج ستاره استانبول و پاریس این پیشنهاد را رد کردند و اظهار داشتند که تنها خواهان برکناری بشار اسد از قدرت هستند.  بازیگران عمده ای که آغاز کننده آشوب ها در سوریه بوده اند امروز به این نتیجه رسیده اند که نمی توانند ضربه نهایی را بر دولت سوریه وارد سازند.  
 
 بنابراین، تغییر جهتی آشکار در موضع گیری قدرت های خارجی حامی معارضین سوری بوجود آمده است و بطور خاص می توان این تغییر را در رفتار عربستان سعودی و ترکیه مشاهده نمود. آنکارا متوجه شده که سقوط قریب الوقوع اسد از قدرت امکان پذیر یست. در عوض ترکیه توجه بیشتر خود را به مسئله کردهای آن کشور معطوف نموده است.  
 
 ترکیه متوجه شده که ادامه بحران در سوریه وخیمی را برای امنیت ترکها در پی خواهد داشت. در همین راستا "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه با اعزام فرستادگان مخفی به سوی "عبدالله اوجالان" رهبر زندانی گروه تروریستی پ ک ک از وی خواسته است تا برای پایان دادن به درگیری های سه دهه ای میان دولت و شورشیان پ ک ک پایان دهند. شبکه تلویزیونی خصوصی "ان تی وی" و روزنامه ترکی "رادیکال" مدعی شده بودند که توافقاتی میان شبه نظامیان پ ک ک و دولت آن کشور بر سر خلع سلاح و پایان دادن به درگیری ها با شرط اعطای آزادی عمل بیشتر به کردها از سوی دولت ترکیه بعمل آمده است.  با این حال اردوغان مدعی شده که امتیازی به پ ک ک نخواهد داد و اظهار داشته که شرط آغاز مذاکرات خلع سلاح کامل گروه تروریستی پ ک ک است.  
 
در عربستان سعودی نیز پادشاه آن کشور احساس خطر نموده و می داند که ادامه بحران در سوریه به ضرر خاندان سعودی خواهد بود و به همین خاطر خواستار پیروزی تروریست های مجهز به تجهیزات نظامی در آن کشور است اما می داند که چنین امری غیر ممکن خواهد بود.

این تغییر را می توان در دیدار کنفرانس خبری هفته گذشته در ریاض نیز مشاهده کرد. در آن کنفرانس که با حضور "کامل عمر" وزیر امور خارجه مصر برگزار شد "سعود الفیصل" وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیگر همچون گذشته به لزوم کناره گیری اسد بعنوان پیش شرط پایان یافتن بحران سوریه اشاره ای نکرد بلکه در عقب نشینی ای آشکار اظهار داشت که مردم سوریه خود بایستی راه حل رفع بحران در کشورشان را بیابند. این آن نکته ای که بشار اسد و متحدانش از آغاز درگیری ها در سوریه بارها بر آن تاکید کرده اند. فیصل و سایر سعودی ها متوجه شده اند که ادامه درگیری در سوریه به بحران تفرقه های قومی و مذهبی در منطقه می انجامد و که موجودیت خود آنان نیز خطرناک خواهد بود. 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار