نعناکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

فقدان قانون ضد "فيشينگ" در ايران/ عدم آگاهي کاربران عامل کلاهبرداري اينترنتي

يک وکيل دادگستري گفت: جعل و دستکاري پيوندها، لينک‌ها، آدرس يا URL ها، فرار از مراجع پالايش وب، جعل وب‌گاه‌هاي بانکي و مالي و حتي جديدا فيشينگ تلفني از جمله کلاهبرداري‌هاي رايج اينترنتي هستند.

"محمدجعفر نعناکار" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران درباره "کلاهبرداري اينترنتي" اظهار داشت: امروزه جمعيت قابل توجهي از اشخاص حقيقي و حقوقي جهان در فضاهاي مجازي مشغول فعاليت هستند.

وي با بيان اين مطلب که جامعه‌هاي مجازي از جمله فضاهاي موجود در وب هستند که در دو سطح داخلي و بين‌المللي فعاليت مي‌کنند، تصريح کرد: جامعه‌هاي مجازي با توجه به نوع مخاطب و کارکرد و استراتژي خود يکسري خدمات به کاربران ارائه مي‌دهند.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر جمعيت جامعه‌هاي مجازي بيش از 900 ميليون نفر است تصريح کرد: لازمه فعاليت در اين جامعه‌ها (فضاي وب) داشتن يکسري اعتبارات مثل آدرس پست الکترونيکي، عکس‌هاي پرسنلي و اطلاعات بانکي جهت مبادلات مالي بين کاربرها و وب‌گاه‌ها اينترنتي است.

نعناکار در توضيح يکي از آسيب‌هاي جدي در حوزه‌هاي فعاليت تحت وب، گفت: يکي از اين آسيب‌ها به خصوص در جامعه‌هاي مجازي عمليات کلاهبرداري است که با عنوان فيشينگ از آن ياد مي‌شود.

اين حقوقدان ادامه داد: شبکه‌هاي اجتماعي و وب‌سايت‌هاي پرداخت آنلاين از جمله مهمترين اهداف حملات کلاهبرداري فيشينگ هستند که راه‌هاي مختلفي جهت جمع آوري اطلاعات از کاربران براي سوء استفاده در دست دارند.

نعناکار به ذکر مثالي در اين رابطه پرداخت و اظهار داشت: به عنوان نمونه ايميل‌هايي که براي کاربران ارسال مي‌شود حاوي پيوند لينک به سايت‌هاي ديگر است که يا با رجوع به آن پيوند يک بد افزار بر روي سيستم نصب مي‌شود يا در ايميل درخواست‌هاي نامعقول اما شگفت آوري ديده مي‌شود که با وعده منفعت مالي بسيار بالا کاربر را اغوا مي‌کند.

وي با اشاره به روش‌هاي مختلف کلاهبرداري اينترنتي گفت: جعل ودستکاري پيوندها، لينک‌ها، آدرس يا URL ها، فرار از مراجع پالايش وب، جعل وب‌گاه‌هاي بانکي و مالي و حتي جديدا فيشينگ تلفني از جمله کلاهبرداري‌هاي رايج اينترنتي هستند.

اين حقوقدان با بيان اين مطلب که در ايران قوانيني براي مبارزه با فشينگ وجود ندارد گفت: در مواد 12 و 13 قانون جرايم رايانه‌اي به موارد کلاهبرداري اينترنتي پرداخته و مجازات آن تعريف شده، همچنين ماده 25 جرم آموزش کلاهبرداري اينترنتي را مد نظر قرار داده و مجازات آن را تعيين کرده است.

وي با اشاره به اينکه ايران کمترين آسيب را از کلاهبرداري اينترنتي مي‌بينند اظهار داشت: عدم ارتباطات جهاني ايران تحت وب، متصل نبودن حساب‌هاي بانكي داخلي ايران به دستگاه‌هاي وب و فيلترنيگ وسيع دولت موجب شده ايران مقصد هکرها و کساني که فيشينگ انجام مي‌دهند نباشد.

نعناكار با بيان اين مطلب که در حال حاضر کاستي‌هايي در ارتباط با قوانين ضد فيشينگ وجود دارد گفت: در مجموع با توجه به قانون جرايم اينترنتي و قوانيني که حول و حوش اين قانون مي‌توان از آن‌ها استفاده کرد قوانين موجود در حال حاضر پاسخگوي اين جرايم در ايران است.

اين وكيل پايه يك دادگستري با بيان اينکه عدم زير ساخت‌هاي مناسب فني و حقوقي موجب شده است تا در ايران قانون ضد فيشينگ وجود نداشته باشد، خاطرنشان كرد: دادگاه‌ها، وکلا و مشاورين حقوقي که در سازمان‌ها فعاليت مي‌کنند مي‌بايست به صورت تخصصي و آموزش ديده و همگام با جهان فناوري پيش روند و فرآيندهاي فيشينگ را شناسايي کنند چراکه بيشترين مشکل فعلي در ارتباط با فيشينگ و کلاهبرداري اينترنتي در ايران عدم آگاهي مردم و کاربران است.

گفتني است؛ شبکه‌های اجتماعی مرز جدیدی از جنایتکاریهای انفورماتیکی هستند. تازه ترین گزارش شرکت امنیت انفورماتیکی "سوفوس" نشان می‌دهد این نوع حملات در سال 2010 نسبت به سال قبل از آن دو برابر شدند.

این شرکت امنیت انفورماتیکی در نظرسنجی که از کاربران شبکه‌های اجتماعی انجام داد دریافت که 43 درصد از مصاحبه شوندگان مورد حملات فیشینگ جنایتکاران انفورماتیکی قرار گرفته‌اند که این رقم در سال 2009 برابر با 21 درصد بود.

همچنین طي این سال 67 درصد از کاربران هرزنامه دریافت کرده و 40 درصد از کاربران نیز با ویروس‌ها و سایر انواع نرم افزارهای مخرب تهدید شدند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار