مراقب تماس و پیامک چوپان‌های دروغگو باشید

اين مقام ارشد انتظامي به پيامک چوپان دروغ گو نيز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰، ۳۳۴ نفر فريب پيامک هاي دروغي را خوردند که در آن فرد ترغيب به خريد سکه هاي تقلبي مي شود که در اين رابطه افراد ۲۰۰ ميليارد ريال پول به کلاهبرداران تحويل داده اند.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

-«آقاي محترم، ست کامل درمان ناتواني جنسي که سفارش داده بوديد درراه است. ۱۲۰ هزار تومان به پيک بدهيد و بسته را تحويل بگيريد».

جا مي خورد. خانم آن سوي خط آن قدر مطمئن صحبت مي کند که به خودش شک مي کند. با تعجب مي پرسد: «دستگاه کامل درمان ناتواني جنسي؟ من سفارش داده بودم؟»

همسرش از آشپزخانه بيرون مي آيد. مشکل دوتا مي شود. اکنون بايد نگاه هاي معني دار همسرش را نيز تحمل کند. خودش را جمع و جور مي کند و مي گويد:« اشتباه گرفته ايد خانم. من چنين چيزي سفارش نداده ام.

مي خواهد قطع کند که خانم آن سوي خط مي پرسد:«مگر شما آقاي... به آدرس پستي... نيستيد؟»

تعجبش دو چندان مي شود. هم اسم درست است و هم آدرس ولي او مطمئن است چنين چيزي سفارش نداده. نيم ساعت بعد پيک شرکت به مقصد مي رسد و از اواصرار و از مرد انکار. درنهايت همين که خانمش دست به تلفن مي شود تا به ۱۱۰ زنگ بزند، پيک با دلخوري راهش را مي گيرد و مي رود. مرد نفس راحتي مي کشد. بخش کوچک مشکل رفع شد ولي تازه به جاي دشوار رسيده است. وارد خانه مي شود تا در جهت شفاف سازي قضيه، پاسخگوي همسر عصبانيش باشد. در حالي که کسي نيست به او بگويد چگونه ممکن است نام و آدرسش در اختيار شرکتي قرارگرفته باشد که او هيچ ارتباطي با آن ندارد.

۴ ميليون کلاهي که برداشته شد

اين قانون پذيرفته شده است که تا وقتي افراد ناآگاه و ساده لوح وجود داشته باشند، عده اي هم هستند که از سادگي آن ها سوء استفاده مي کنند. هرچند نبايد اين حقيقت را ناديده گرفت که کلاهبرداران نيز در سايه نظارت و کنترل ضعيف، وقاحت و گستاخي را از حد گذرانده اند و آن چنان گستاخانه و با اعتماد به نفس با افراد تماس مي گيرند و طلبکارانه صحبت مي کنند گويي اين شما هستيد که حق آن ها را خورده ايد.

همين چند روز پيش بود که خانمي با خود من تماس گرفت و از آن سوي خط گفت:« جناب آقا دستگاه کاهنده مصرف سوخت شما آماده است. مامور ما چه زماني براي نصب خدمت برسد؟»

-«ولي من چنين دستگاهي نخواسته ام».

- «مهم نيست که شما خواسته ايد يانه. مگر شما مالک خودروي... به شماره پلاک... نيستيد؟ نصب اين دستگاه ها اجباري شده واگر الان اين کار را نکنيد بعداً بايد ۳۰ هزار تومان گرانتر آن را بخريد.»

-«ببخشيد، طبق کدام قانون و از طرف کدام نهاد؟»

- «وقت ما را نگيريد آقا. مجلس اخيراً اين قانون را تصويب و ابلاغ کرده ما هم زيرمجموعه شرکت پخش فرآورده هاي نفتي هستيم نه کاسب».

- «من روزنامه نگار هستم و در جريان تصويب همه قوانين هستم. تاکنون چنين چيزي نشنيده ام. لطفاً آدرس شرکت و نام مديرتان را بدهيد تا پيگيري کنم».

ولي ناگهان تماس قطع شد و تلفن مورد نظر همواره مشغول بود. گويا مشغول کلاهبرداري از ديگران بودند.

با وجود چنين جسارت و گستاخي زياد هم غيرمنتظره نبود وقتي چند روز پيش رئيس پليس فتاي استان زنجان جزئيات بزرگ ترين کلاهبرداري پيامکي کشور را تشريح کرد.

سرگرد «نصرت ا... اميري» در گفت وگو با مهر اظهار داشت: چندي قبل ماموران پليس فتا اقدام به رصد سايت ها و شبکه هاي اجتماعي به منظور جرم يابي کردند که در يک سايت با ارائه يک شماره حساب براي واريز وجه به منظور دريافت جايزه مسابقه پيامکي روبه رو شدند. با بررسي بيشتر کارشناسان پليس فتا مشخص شد اين سايت جعلي بوده و فعاليت اين افراد کلاهبرداري است.

وي افزود: اين افراد در شبکه هاي ماهواره اي اقدام به تبليغات کرده و با استفاده از ارائه زيرنويس در شبکه هاي ماهواره اي فارسي زبان طعمه هاي خود را شناسايي مي کردند ضمن اينکه آن ها افراد مختلف را شناسايي کرده و با ارسال پيامک هاي دسته جمعي مدعي برنده شدن اين افراد در مسابقات پيامکي مي شدند.

اميري ادامه داد: در بررسي هاي بيشتر مشخص شد اين افراد تحت عنوان برنده شدن در مسابقه پيامکي با افراد تماس گرفته و براي دريافت بسته هديه بايد ۳۰ هزار تومان هزينه پست به حساب اين افراد واريز شود. اين کلاهبرداران براي جلب اعتماد مخاطبان پس از مدتي اقدام به ارسال بسته هاي هديه به مالباختگان مي کردند که ۴ هزار تومان بيشتر ارزش نداشت.

وي افزود: سرانجام ماموران پليس فتاي زنجان توانستند اين دو کلاهبردار را در استان البرز شناسايي و دستگير کنند.

از کلاهبرداران تاکنون ۱۵ شماره حساب شناسايي شده است که آن ها پس از واريز وجه اقدام به انتقال پول به حساب هاي ديگر مي کردند تا رديابي نشوند. ضمن اين که هيچ کدام از شماره حساب ها و شماره تلفن ها به نام افراد نبوده و آن ها فرد ديگري را قرباني کرده و با پرداخت مبالغ اندکي به نام آن ها حساب باز کرده و يا با استفاده از مدارک مفقود شده افراد اقدام به افتتاح حساب مي کردند.

رئيس پليس فتاي استان زنجان با بيان اين که تاکنون ۱۲۱ ميليارد تومان از حساب هاي اين کلاهبرداران کشف شده است گفت: اين افراد از ۴ ميليون نفر کلاهبرداري کرده اند.

مشت نمونه خروار

البته حتماً با شما نيز چنين تماس هايي گرفته شده است ولي براي آن که بيشتر با رايج ترين ترفندهاي آن ها آگاه شويد پاي صحبت چند تن از شهروندان مي نشينم که هر يک از آن ها ممکن است شما باشيد.

«م-ب» از تماسي مي گويد که خيلي شبيه همان تماسي بوده که با من گرفتند:« ارائه دستگاه کاهنده مصرف سوخت» او مي گويد: وقتي براي عرضه دستگاه کاهنده سوخت که به ادعاي آن ها مصرف سوخت را تا ۳۰ درصد کاهش مي دهد با من تماس گرفتند، پرسيدم: آيا اين دستگاه تاييديه وزارت صنعت و معدن را هم دارد؟

فرد آن سوي خط در پاسخم گفت: تاييديه وزارت صنعت را نداريم ولي از قوه قضاييه داريم.ضمن اين که يک دستگاه جاروي شارژي هم به شما اشانتيون مي دهيم.

اين شهروند مي گويد: به آن ها گفتم ابتدا بايد نمونه را ببينم و در مورد آن تحقيق کنم تا بعد. ولي فرداي آن روز به من زنگ زدند که مامور ما درراه منزل شماست براي نصب دستگاهي که سفارش داده بوديد. هرچند من از پذيرفتن آن خودداري کردم ولي برايم جالب و سوال برانگيز بود که آن ها آدرس مرا از کجا به دست آورده اند.

شهروند ديگري نيز مي گويد: در يکي از اعياد مذهبي از تهران با من تماس گرفتند و گفتند شما در مسابقه عيد... برنده شده ايد و جايزه شما يک دستگاه «اپي ليدي» است. وقتي گفتم که من در مسابقه اي شرکت نکردم به من گفتند حتماً يکي از افراد خانواده تان شرکت کرده است.

وي اضافه مي کند: سپس گفتند که بايد مبلغ ۳۵ هزار تومان به حساب آقاي دکتر... بريزم تا بسته را برايم پست کنند. ولي من که دخترم در تهران درس مي خواند گفتم که دخترم را براي گرفتن جايزه مي فرستم. آن ها نپذيرفتند و گفتند که ارسال جايزه فقط با پست مقدوراست. وقتي با پليس ۱۱۰ در اين باره مشورت کردم آن ها به من گفتند که اين يک نوع کلاهبرداري رايج است واگرهم چيزي برايتان بفرستند. قيمت آن خيلي کمتر از مبلغي است که هزينه کرده ايد.

«م-ع» نيز مي گويد: چندي پيش برايم پيامکي آمد که نوشته بود شما برنده ۵۰ درصد تخفيف خريد لوازم خانگي شده ايد. وقتي با آن شماره تماس گرفتم به من گفتند که برنده ۶ قلم لوازم خانگي از جمله هواپز، سشوار، لامپ LED آشپزخانه و... شده ام که قيمت واقعي آن يک ميليون و ۳۰۰ هزار تومان است که براي من ۶۳۰ هزار تومان تمام مي شود.

اين شهروند اضافه مي کند: من هم گفتم خودم فروشنده لوازم خانگي هستم و کليه اين اقلام ۳۵۰ هزار تومان هم نمي شود چگونه است که شما اين قدر گران مي فروشيد؟ با شنيدن اين حرفم شخص آن سوي خط بلافاصله خداحافظي کرد.

فروشندگان دستگاه کاهنده مصرف سوخت با خانم«س-ع» نيز تماس گرفته اند و نکته جديدي که در حرفشان بوده اين که: «شما برنده يارانه تخصيص داده شده از طرف دولت به اين دستگاه شده ايد».

شهروند ديگري از تماس جالب ديگري مي گويد: با من تماس گرفتند و در حالي که مرا به نام مي شناختند گفتند آيا مي دانيد آب شهر بسيار آلوده و خطرناک است؟ به آن ها گفتم اين حرف شما به نوعي تشويش اذهان عمومي است ولي فرد آن سوي خط گفت که مي توانند اين موضوع را به من ثابت کنند.

به گفته اين شهروند، آن ها که فروشندگان دستگاه هاي تصفيه آب بودند ادعا کردند مامورشان به درب خانه مي آيد و با ريختن يک ماده مخصوص در يک پارچ آب خانه به ما نشان مي دهد که آب چقدر آلوده و به گفته آن ها پر از لجن است. من نيزدست پيش گرفتم و گفتم خودم کارمند سازمان آب هستم و ما هر هفته آب شهر را آزمايش مي کنيم، ضمن آن که ماده اي را که از آن صحبت مي کنيد مي شناسم. اين کار شما به نوعي تقلب و کلاهبرداري است، که فرد تماس گيرنده به سرعت عذرخواهي و خداحافظي کرد.

مي بينيد؟ هرچند که اين افراد آن گونه که خود مي گويند هيچ يک در دام اين کلاهبرداران نيفتاده اند ولي تصور کنيد از هر ۱۰ نفر يک نفرهم که به دام بيفتد، آن ها روزانه چقدر کاسب مي شوند.

تکدي گري امروزي!

ولي اين همه داستان نيست. کلاهبرداران محترم حتي انسانيت و نوع دوستي را نيز نشانه رفته اند. بدين ترتيب که درماه هاي گذشته پيامک هاي هدف داري با مضمون «درخواست کمک و همياري » براي تعداد زيادي از مشترکان تلفن همراه ارسال شده و کماکان ارسال مي شود. اين پيامک ها به دو شکل خطاب مستقيم و اشتباهي در پي تحريک «حس نوعدوستي» مشترکان براي کمک مالي به فرستنده پيامک، است.

در واقع کلاهبرداران و متکديان با گسترش فناوري ارتباطات و تسهيل در امور ارتباطي از اين فرصت به بهترين شکل ممکن براي کسب درآمد استفاده مي کنند. مدتي پيش خبري در برخي رسانه ها منتشر شد مبني بر اينکه مافياي متکديان در کلان شهرها شکل گرفته و اين مافيا براي ارتباط با افراد زيرمجموعه خود از پيامک استفاده مي کند. اين درحالي است که شواهد موجود و پيامک هايي که در ماه هاي گذشته براي تعداد زيادي از کاربران ارسال شده از تغيير تاکتيک و روش هاي جديد کسب درآمد توسط مافياي تکدي گري در کلانشهرها حکايت دارد.

نمونه اي از اين پيامکها از اين قرار است: « آقا يا خانم محترم! مدتي است که دچار بيماري حادي شدم و براي درمان و بستري در بيمارستان پول کافي ندارم… لطفاً کمک کنيد.»

جالب اينجاست که برخي متکديان در اين شگرد از نام هاي اشتباه براي فريب مشترکان استفاده کرده و تنها به دنبال بهره برداري از حس نوع دوستي و تحريک احساسات مشترکان هستند. براي مثال چنانچه نام مخاطب "محسن" باشد، متکديان پيامک را با نام ديگري براي وي ارسال مي کنند تا با اين شگرد ارسال پيامک را در اثر اشتباه سهوي نشان دهند.

در عين حال ممکن است با ترفندي ديگر مشترک تلفن همراه را بازي دهند. براي مثال پيامکي بفرستند و با ارسال يک شماره حساب در اصطلاح به دنبال جمع آوري کمک براي افراد بي بضاعت باشند. بسياري از اين متکديان از اين طريق مبالغ هنگفتي را به جيب مي زنند. در اين بين بسياري از مشترکان تلفن همراه نيکوکار و ساده انديش با مشاهده اين نوع پيامک ها با شماره مورد نظر تماس مي گيرند و چه بسا به شخص مورد نظر هم کمک کنند.

کاش اين اقدام فقط ضرر و زيان مالي در پي داشت. ولي افسوس که تکرار چنين مواردي موجب بدبيني مردم و نيز بي ميلي و حتي پرهيز از کمک به هم نوعان واقعا نيازمند مي شود و اصلاح چنين رويکرد اجتماعي به سادگي پرداخت يا جبران خسارت مالي نيست.

افزايش ۱۷ درصدي کلاهبرداري

بر اساس همين برآورد ساده مي توان درک کرد چرا ميزان کلاهبرداري هاي تلفني افزايش يافته است. مهرماه گذشته بود که معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي ناجا از افزايش ۱۷ درصدي کلاهبرداري تلفني طي ۶ ماه اول سال جاري خبر داد.

به گفته «اميدي»، هم اکنون بيش از ۵۰ ميليون تلفن همراه در کشور وجود دارد که ۵۰ درصد آن ها از خطوط اعتباري استفاده مي کنند. متاسفانه خلاء هايي در خطوط اعتباري وجود دارد که برخي افراد سودجو از آن استفاده کرده و اقدام به کلاهبرداري مي کنند.

همان زمان معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي ناجا به فارس گفت: هم اکنون برخي از افراد در تماس هايي اعلام مي کنند که خطوط اعتباري نزديک به شماره افراد با قيمت ۲۰ الي ۳۰ هزار تومان آماده فروش است که متاسفانه بسياري از اين سيم کارت ها يا سوخته است يا سيم کارتي نيست که شماره مورد نظر خريدار باشد.

بسياري از افراد در اين حوزه هم اکنون در حال فعاليت هستند و با سوء استفاده از عدم آگاهي مردم اقدام به کلاهبرداري مي کنند.

اين مقام ارشد انتظامي از کلاهبرداري در قالب تقليد صداي تاجران خبر داد و گفت: متاسفانه برخي از کلاهبرداران با تقليد صداي بازرگانان که در شعب بانکي مختلف حساب دارند اقدام به انتقال وجه از حساب آن تاجر به حساب هاي ديگر مي کنند که تمامي اين موارد حکايت از آن دارد که به هيچ وجه نبايد به تماس هاي تلفني انجام شده اعتماد کرد و بايد با دقت نظر نسبت به آن ها بازخورد داشت.

وي گفت: از آنجايي که تلفن مرز جغرافيايي را از بين برده است فردي به نام دکتر از داخل زندان تمامي اين کلاهبرداري ها را هدايت کرده است که هم اکنون ضمن دستگيري اين افراد قرار يک ميليارد توماني براي آنان صادر شده است.

اين مقام ارشد انتظامي به پيامک چوپان دروغ گو نيز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰، ۳۳۴ نفر فريب پيامک هاي دروغي را خوردند که در آن فرد ترغيب به خريد سکه هاي تقلبي مي شود که در اين رابطه افراد ۲۰۰ ميليارد ريال پول به کلاهبرداران تحويل داده اند.

وي همچنين گفت: شهروندان مراقب گدايي پيامکي باشند که به تازگي باب شده است.

مشخصات را از کجا مي آورند؟

درباره کم و کيف چنين تماس ها و کلاهبرداري هايي کارشناسان و مسئولان به کرات صحبت کرده اند و اين که به چه سادگي حريم خصوصي افراد هر روزه نقض مي شود و کسي نيست که جلوي اين مخلان آرامش و متجاوزان به حريم خصوصي افراد را بگيرد، ولي آن چه کمترمورد اشاره قرار گرفته اين است که مشخصات شهروندان چگونه در اختيار اين کلاهبرداران قرار مي گيرد؟

يکي از کارشناسان پليس فتا در پاسخ به اين سوال مي گويد: اين خود شهروندان هستند که به دليل ناآگاهي و گاه به خاطر طمع، مشخصات خود را در اختيار افراد سودجو قرار مي دهند.

وي توضيح مي دهد: شايد مدت ها قبل آن ها به يک پيامک مجهول که مدعي برنده شدن آن ها و نيز درخواست مشخصاتشان بوده پاسخ داده اند. ما از اين موارد داشته ايم. همچنين کلاهبرداران از طريق اينترنت نيز اقدام به فريب افراد و کسب مشخصات آن ها و يا حتي هک کردن اطلاعاتشان مي کنند.

وي امکان نشت اطلاعات افراد از مخابرات و يا دستگاه هاي ديگر را منتفي مي داند.

«ثاقب» مسئول روابط عمومي مخابرات خراسان رضوي نيز اين گفته ها را تاييد مي کند و به روزنامه خراسان مي گويد: امکان ندارد اطلاعات افراد از شرکت مخابرات به بيرون نشت کند. چون در برخي موارد اين اطلاعات کامل نيست ضمن آن که انتقال فايل اطلاعات اشخاص از مخابرات به بيرون غيرممکن است.

وي نيز تاکيد مي کند که اين خود مردم هستند که اطلاعاتشان را در اختيار افراد سوء استفاده گر قرار مي دهند و از مردم مي خواهد که در محافل و مجالس و همچنين در فضاي مجازي اطلاعات شخصي خود را به راحتي در اختيار هر کسي قرار ندهند.

ثاقب از چاپ يکصد هزار بروشور آموزشي در همين خصوص خبر مي دهد که به زودي بين دانش آموزان و شهروندان توزيع مي شود.

ولي اين تماس ها هنوز هم ادامه دارد. هر روز هم بر تنوع و تعداد آن افزوده مي شود. بنابراين شايد در يک حکم کلي بتوان گفت: «هيچ گربه اي محض رضاي خدا موش نمي گيرد. اگر جايزه اي باشد يا لقمه چربي، آن قدرها هستند که به من و شما نرسد. پس فريب تماس ها و پيامک هاي ناشناس را نخوريد». و وقتي تلفنتان زنگ مي خورد کلاهتان را سفت بچسبيد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار