مدیر پروژه جهانی جهان در شب گفت: علاقه‌مندان نجوم در ایران بسیار زیاد هستند و ایران بزرگ‌ترین جامعه منجمان آماتوری را در کل منطقه دارد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛بابک امین‌تفرشی  اظهار داشت: با توجه به اینکه نجوم آماتوری نیاز به دنبال کردن رشته دانشگاهی در زمینه نجوم ندارد و به دلیل اینکه فعالیت اغلب انجمن‌های نجومی در ایران به شکل ترویجی است، تعداد زیادی علاقه‌مند را در ایران به خود جذب کرده است.
وی با اشاره به اینکه اصفهان جزو شهرهای پیشرو کشور در زمینه نجوم آماتوری است، تصریح کرد: اکنون حدود 20 سال از شکل‌گیری نجوم آماتوری در اصفهان می‌گذرد و در واقع اصفهان جزو نخستین شهرهایی است که علم نجوم به صورت گروهی و متشکل در آن شکل گرفته است.
مدیر پروژه جهانی جهان در شب افزود: اساتید نجوم اصفهان مانند استاد کیاست‌پور از پیشکسوتان نجوم و پایه‌گذار بسیاری از فعالیت‌های نجومی در ایران هستند و تاکنون انگیزه‌های زیادی در جوانان اصفهان، دانشجویان و منجمان آماتور نوجوان برای پیگیری حرفه‌ای نجوم در آینده ایجاد کرده‌اند که سبب توسعه علم نجوم در اصفهان شده است.
وی با بیان اینکه کار اصلی بسیاری از منجمان نجوم آماتوری دنیا فعالیت‌های تخصصی رصدی است که به نجوم حرفه‌ای نیز کمک می‌کند، گفت: ترویجی بودن فعالیت‌ انجمن‌های نجوم در ایران علاوه بر مزایایی که دارد سبب شده رویکرد تخصصی به نجوم حرفه‌ای و علمی به میزان کمتر در جامعه بزرگ نجوم آماتوری ایران دیده شود.
امین‌تفرشی تاکید کرد: نجوم آماتوری در اصفهان و دیگر شهرهای ایران باید با برنامه‌ریزی مناسب، هدفمند شده و به سمت فعالیت‌های تخصصی‌تر برود.
وی اذعان داشت: دو مجله نجومی ماهنامه نجوم و آسمان شب که در ایران منتشر می‌شود لازم است با هم همکاری بیشتری داشته باشند و بهتر است آسمان شب مخاطب عمومی‌تری را دنبال و ماهنامه نجوم که قدیمی‌تر است موارد پیشرفته‌تر نجومی را پیگیری کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.