اختصاص 32 درصد تسهیلات بانکی به صنعت طی 5 ماه ابتدای سال/ذخایر طلای ایران به 320 تن رسید

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از محقق نشدن سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی طی سال جاری خبر داد و گفت: ذخایر طلای کشور به 320 تن رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود موحدی امروز در نشست خبری درباره سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی طی سال جاری گفت: قرار بود طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در سال جاری 37 درصد از تسهیلات بانکی به بخش صنعت اختصاص یابد که در پنج ماهه امسال این رقم به 32 درصد رسید.

وی تصریح کرد:براین اساس سهم بخش صنعت از تسهیلات بانکی محقق نشده و حتی نسبت به سال گذشته کاهش نیز یافته است.

وی در خصوص دلایل عدم رشد مطلوب و مورد انتظار در بخش معدن اظهار داشت: پتانسیل بالایی در معادن کشور وجود دارد به طوری که 60 تا 70 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است و ذخیره قطعی 40 هزار میلیارد تنی را در بخش معدن داریم که با احتساب ذخیره احتمالی، در مجموع به 58 هزار میلیارد تن می رسد.

وی با تأکید بر لزوم توجه به بخش اکتشاف مواد معدنی، گفت: در سال‌های اخیر توجه بیشتری به اکتشاف شده ولی باز هم این بخش نیازمند توجه بیشتر است.

موحدی توضیح داد: در زمینه اکتشاف دستاوردهای تازه‌ای داشته‌ایم و بخش قابل توجهی از معادن نیز واگذار شده است.

وی با بیان اینکه زمینه مناسبی برای اکتشاف مواد معدنی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: باید سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف و تبدیل ذخایر احتمالی به قطعی افزایش یابد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین ازپیشرفت مطلوب در حوزه اکتشاف طلا خبر داد و افزود: براساس جدیدترین اطلاعات دریافتی ذخایر طلا به 320 تن رسیده و پنج محدوده طلا نیز آماده واگذاری به بخش خصوصی است.

وی با اشاره به افزایش 24 درصدی صادرات مواد معدنی، گفت: صادرات بیشتر به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر گرایش داشته است.

**رشد بومی سازی و کاهش وابستگی به واردات قطعه در صنعت خودرو

موحدی همچنین با اشاره به این‌که شرکت ایران خودرو توانسته تقریبا به میزان زیادی وابستگی تکنولوژی خود را به پژو فرانسه قطع کند، گفت: ایران خودرو در مقطعی وابستگی شدیدی به فن‌آوری پژو داشت که به دلیل تحریم‌های رخ داده با مشکل مواجه شد اما حالا این شرکت توانسته از فشار تکنولوژی خارج شده و بومی سازی‌های لازم را انجام دهد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوع شدن واردات خودروهای ایرانی به عراق گفت: بنده این مسئله را تکذیب می کنم.

وی درباره اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها در بخش صنعت نیز گفت: ما تابع قوانین هستیم و امیدواریم در فاز دوم هم حمایت‌های تعرفه‌ای به صورت تبعیضی و ترجیحی برای بخش صنعت اعمال شود.

به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، آمادگی لازم در وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها وجود دارد و این آمادگی در بخش صنعت نیز به میزان حمایت‌های در نظر گرفته شده بعد از اجرای فاز دوم به وجود خواهد آمد./س

برچسب ها: طلا ، تسهیلات ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار