دستور ترسیم نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی از معاونت فرهنگی خواستار ترسیم نقشه جامع فرهنگی دانشگاه شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران : فرهاد دانشجو در نامه‌ای خطاب به معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه فرهنگ در دانشگاه آزاد، دستور ترسیم نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی را صادر کرد.

در این نامه آمده است: فرهنگ نظام واره‌ای است از باورها و مفروضات اساسی، ارزش‌ها، آداب و الگوهای رفتاری ریشه‌دار و دیرپا و نمادها و مصنوعات که ادارکات، رفتار و مناسبات جامعه را جهت و شکل می‌دهد و هویت آن را می‌سازد.

فرهنگ دارای سطوح متفاوت فرهنگ ملی (اسلامی و ایرانی)، فرهنگ عمومی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ حرفه‌ای است. «فرهنگ تخصصی» به فرهنگ حاکم بر یک نهاد و مجموعه دستگاه‌های تخصصی مرتبط با آن همچون تعلیم و تربیت و آموزش عالی اطلاق می‌شود و فرهنگ حرفه‌ای نظام واره باورها، ارزش‌ها و الگوهای رفتاری و نمادهای شاغلان و متصدیان هر حرفه‌ایست.

همچنین در این نامه اشاره شده است که مطالعه، بررسی و تحلیل الگوی ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها، مصنوعات و نمادهای فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی به منظور مساله شناسی فرهنگی و اعمال مدیریت راهبردی فرهنگی در دانشگاه باید متناسب با نقشه جامع مهندسی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باشد، بنابراین باید نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد ترسیم و بر آن اساس چشم انداز فرهنگی دانشگاه و برنامه مدیریت راهبردی فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی یعنی فرآیند تدوین، وضع و اعمال راهبردها و سیاست‌های کلان فرهنگی، سازماندهی و تقسیم کار و نظارت و ارزیابی راهبردی در دانشگاه آزاد مشخص شود.

نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی باید حداقل شامل اهداف و چشم‌اندازهای فرهنگی، سیاست‌ها و راهبردهای کلان و خردفرهنگی، مختصات و ابعاد فرهنگی دانشگاه و نظام‌های مربوط در وضعیت موجود، مختصات و ابعاد فرهنگی مورد انتظار دانشگاه و نظام‌های مربوط در دوره‌های زمانی معین (یکساله، پنج‌ساله و 10 ساله)، ماموریت‌ها و تقسیم کار در سطح کلان و در سطح واحدها و مراکز دانشگاه و نظام پایش و ارزیابی راهبردی فرهنگ در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

دانشجو در این ابلاغ تاکید کرده است: لازم است، مبانی نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی از منابع قرآن و سنت پیامبر (ص) و سیره معصومین(ع)، فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی، رهنمودها و آثار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، اسناد بالادستی نظام در بخش فرهنگ و تجربه و سابقه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی و بخش آموزش عالی کشور در داخل و خارج از کشور و منابع علمی معتبر دیگر، استخراج شود.

شورای فرهنگی هر واحد، مسئولیت مطالعه و بررسی و تهیه پیش نویس نقشه جامع فرهنگی در هر واحد و پیشنهاد آن به معاونت فرهنگی( سازمان مرکزی) را به عهده دارد و شورای فرهنگی کل دانشگاه نیز در سطح کل دانشگاه مسئولیت بررسی برنامه‌های پیشنهادی و اصلاح و تکمیل و جمع‌بندی آن‌ها را به عهده دارد.

نقشه جامع فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پس از تصویب در شورای فرهنگی و پس از تامین منابع مالی مورد نیاز و تایید در هیات رییسه دانشگاه به واحدها ابلاغ خواهد شد و از زمان ابلاغ لازم الاجراست، ترکیب و شرح وظایف و اختیارات شورای فرهنگی هر واحد و شورای فرهنگی کل دانشگاه عیناً همان ترکیب و شرح وظایف و اختیارات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. از همه اشخاص عالم و دانشمند و مجرب و مدبر که در این خصوص تجربه مفید و ارزشمندی دارند نیز حتماً استفاده مفید و موثر بنمایید.

برچسب ها: دانشجو ، فرهنگی ، نقشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.