اردبیل /

پروازهای فرودگاه پارس آباد تعطیل شد

پس از گذشت حدود 40سال از فعالیت فرودگاه پارس آباد، پروازهای مسیر تهران- پارس آباد و بالعكس براساس تصمیم مسوولان شركت هواپیمایی آسمان تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / مسوولان شركت هواپیمایی آسمان ، اقتضای بازرگانی و نداشتن صرفه اقتصادی را دلیل تصمیم به تعطیلی این فرودگاه ذكر كرده اند .

فرودگاه پارس آباد به عنوان قدیمی ترین فرودگاه استان اردبیل در سال 1352 تاسیس و راه اندازی شده و در این مدت فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است.

تعطیلی پروازهای تهران- پارس آباد، ناراحتی و نارضایتی مردم این منطقه را برانگیخته است و از طرفی كاركنان و كارگران شاغل در این فرودگاه بیم آن دارند در صورت تعطیلی دائمی پروازها شغل خود را از دست بدهند.

تعدادی از مردم این منطقه توقف پروازهای فرودگاه را به زیان این شهرستان و شهرستان های مجاور دانستند و خواستار برقراری فوری پروازها شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر پارس آباد نیز با انتقاد شدید از تعطیلی پروازهای مسیر تهران – پارس آباد گفت: فرودگاه از مولفه ها و شاخص های مهم توسعه این شهرستان است و بدون شك تعطیلی پروازها سبب كند شدن آهنگ رشد و آبادانی و پیشرفت این منطقه مرزی خواهد شد.

'نادر تیمورپور' مقرون به صرفه نبودن این فرودگاه را یك بهانه دانست و افزود: چطور حدود 40سال پیش این فرودگاه دارای صرفه اقتصادی بود ولی الان با وجود افزایش جمعیت و به تبع آن افزایش تقاضا برای مسافرت با هواپیما، فرودگاه پارس آباد توجیه اقتصادی ندارد.

او اضافه كرد: با وجود افزایش قیمت بلیت هواپیما و لغو درصد زیادی از پروازهای این فرودگاه به بهانه های واهی، طبق آمار و مستندات موجود میزان استقبال از سفرهای هوایی در این شهرستان بسیار خوب است.

تیمورپور افزود: مسوولان باید به جای تعطیلی پروازها، به فكر گسترش و توسعه این فرودگاه باشند تا جایگزینی برای فرودگاه اردبیل در مواقع ضروری و شرایط نامساعد جوی باشد.

او خاطرنشان كرد: این فرودگاه علاوه بر تاثیرگذاری در روند عمران و آبادانی و توسعه شهرستان پارس آباد و مناطق همجوار، در تاسیس و شكل گیری شركت های كشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و نیز رشد و عمران شهرستان مرزی پارس آباد مغان نقش بی بدیلی داشته است.

وی، با اشاره به نقش موثر این فرودگاه در رفاه و آسایش شهروندان و گسترش همه جانبه دشت مغان، خواستار از سرگیری پروازهای تهران – پارس آباد شد.

فرماندار پارس آباد نیز گفت: وجود فرودگاه در این شهرستان موجب هموار شدن مسیر رونق و پویایی این شهرستان شده بود.

'ولی كریمی' با اشاره به موقعیت سیاسی و جغرافیایی پارس آباد، برقراری پروازهای این فرودگاه را ضروری خواند و اظهار كرد: بهتر بود مسوولان شركت هواپیمایی آسمان به جای تعطیلی، تصمیم به افزایش تعداد پروازها می گرفتند.

در حالی شاهد تعطیلی پروازهای فرودگاه پارس آباد مغان هستیم كه استاندار اردبیل چندی پیش در جلسه بررسی مشكلات فرودگاه پارس آباد گفت: فرودگاه پارس آباد از فرودگاه های مهم و استراتژیك منطقه است و تجهیز آن نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران ، گردشگران و صادرات خواهد داشت.

'اكبر نیكزاد' در این جلسه از بهسازی و توسعه سطوح پروازی فرودگاه پارس آباد در آینده نزدیك خبر داد و افزود: توسعه و تجهیز فرودگاه پارس آباد برای جذب گردشگر و سرمایه گذاران ضروری است.

وی همچنین به اختصاص اعتبار ملی و استانی برای رفع مشكلات و كمبودهای موجود در فرودگاه پارس آباد اشاره كرد و گفت: مقدمات لازم برای صدور سند فرودگاه پارس آباد انجام شده است.

وی اظهار داشت: این فرودگاه باید برای نشست و برخاست هواپیماهای متوسط مهیا شده و در راستای بهسازی و توسعه سطوح پروازی تمام توان خود را بكار خواهیم گرفت و برآوردهای مالی این كار در حال انجام است.

حجت الاسلام حبیب برومند، نماینده مردم شهرستان های پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی نیز بارها در سخنرانی های خود از توسعه و افزایش طولانی باند و اجرای دیگر طرح های توسعه ای در فرودگاه پارس آباد و نیز اخذ مجوز و اعتبار كلان از وزیر راه و شهرسازی خبر داده بود.

همچنین در حالی پروازهای فرودگاه پارس آباد متوقف شده است كه در سال های اخیر پرو‍ژه های مهمی در این فرودگاه اجرا شده و یا در حال اجرا است كه احداث ساختمان ایمنی زمینی با حدود شش میلیارد ریال سرمایه گذاری كه اكنون در شرف بهره برداری قرار دارد، نصب و راه اندازی دستگاه های كمك ناوبری با بیش از 10 میلیارد ریال اعتبار، نصب دستگاه های كمك بازرسی و شروع قریب الوقوع عملیات اجرایی طرح توسعه باند با 30میلیارد ریال اعتبار اولیه از آن جمله است.

فرودگاه پارس آباد علاوه بر مردم منطقه، به مسافران جمهوری آذربایجان نیز خدمات ارائه می كرد كه بر اساس گزارش مسوولان فرودگاه، ماهانه دهها نفر از مسافران این فرودگاه را اتباع آذری تشكیل می دادند و این علاوه بر جذب گردگشران خارجی، موجب وارد شدن ارز به كشورمان می شد.

انتظار این است مسوولان شركت هواپیمایی آسمان با برقراری مجدد پروازها، زمینه را برای رشد همه جانبه ی دشت مغان مهیا كنند.

شهرستان پارس آباد مغان در شمالی ترین نقطه ی استان اردبیل و نقطه ی صفر مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان واقع است/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.