مشهد/

«آبگينه‌هايي از ايران اسلامي» در كتابخانه و موزه ملي ملك

مؤسسه كتابخانه و موزه ملي ملك در ادامه گسترش گنجينه كتب انگليسي مجموعه خود كتاب «بررسی مجموعه آبگینه الصباح در موزه ملی کویت» را تهيه كرده و در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مشهد، اين كتاب به قلم «دکتر استفانو کاربوتی»، مسئول بخش هنر اسلامی در موزه متروپولیتن، با بررسی انتقال هنر رمی و ساسانی به فرهنگ و تمدن سال‌هاي نخست دوران اسلامي آغاز می‌شود.

در ادامه اين كتاب به بررسی هنر آبگینه نزد مغولان هند و در دوران صفویه و در نهایت با بررسی دوران قاجار مي‌پردازد.

بر اساس اين گزارش، كتاب «آبگینه‌های اسلامی در موزه کورنینگ» تأليف دکتر دیوید وایت هاس، نخستین جلد از معرفی مجموعه آبگینه‌های اسلامی موجود در این موزه است.

اين كتاب در حقیقت در سه فصل به بررسی بخشی از موجودی موزه کورنینگ كه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آبگینه در ایالت متحد آمریکا است، پرداخته است.

همچنين كتاب «نیشابور، آبگینه در دوران نخست اسلامی» نوشته جین کورگیر، از انتشارات موزه متروپولیتن نيز به بررسی مجموعه موجود از آبگینه ایرانی در آن موزه مي‌پردازد.

این اثر با مقدمه‌ای جامع به بررسی آبگینه نیشابور پرداخته و همزمان این موضوع را در دیگر حوزه‌های تمدن ایرانی در نخستین سال‌های اسلامی نیز مورد مطالعه قرار داده است.  /س

برچسب ها: اسلام ، ابگینه ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.