افسردگي بلاي جان انسان امروز است

اختلال افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند.

به گزارش گروه كلينيك باشگاه خبرنگاران؛ دكتر حقيقي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي همدان ضمن بیان این مطلب گفت: افسردگی اساسی منجر به از کارافتادگی قابل توجه فرد در قلمروهای زندگی فردی و اجتماعی و اشتغال می‌شود و عملکردهای روزمره فرد همچون خوردن و خوابیدن و سلامتی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دكتر حقيقي روانپزشك افسردگي را نوعي بيماري دانست و گفت: افسردگي به دليل نقص فعاليت بخشي از مغز ايجاد مي‌شود و اين طور نيست كه مثلاً از دست دادن پدر و مادر و از دست دادن شغل افسرده شود، عامل بيماري باشد بلكه عوامل ذكر شده به عنوان استرس در بروز افسردگي مؤثر هستند.

به گفته وی بروز افسردگي در افراد را منوط به دارا بودن ژن اين بيماري است و اگر فرد زمينه ژنيكي ابتلا به  افسردگي را نداشته باشد با  اين مسئله مواجه نمي‌شود.

دكتر حقيقي ابراز داشت: افسردگي مجموعه علائمي است كه اگر فرد اين مجموعه علائم را به مدت لازم داشته باشد براي او تشخيص افسردگي اساسي داده مي‌شود.

وي تغيير در خواب از‌ جمله پرخوابي و كم‌خوابي، تغييرات اشتها شامل كاهش يا افزايش اشتها، كاهش علايق، خلق افسرده، نااميدي نسبت به آينده اطرافيان و فعاليت‌ها، كاهش انرژي، كاهش توجه و تمركز، از دست دادن اميد فرد نسبت به همه چيز و طلب مرگ و در نهايت افكار خودكشي، كاهش انرژي بدني را از‌ جمله علائم افسردگي دانست و گفت: اگر پنج مورد از علائم به مدت حداقل 2 هفته ديده شود مي‌توان گفت فرد مبتلا به اختلال افسردگي انساني است و مشروط به اينكه فرد يكي از علايم افسرده يا كاهش علايق را حتماً داشته باشد.

اين روانپزشك تصريح كرد: اگر فرد مورد نظر داراي همه علائم افسردگي بوده و يا يك يا دو مورد از علائم را به مدت كافي نداشته باشد، در اين حالت تشخیص‌های ديگري از جمله اختلال افسردگي مينور (كوتاه) مطرح مي‌شود.

وي در ادامه افزود: اغلب افراد، بيماري اختلال انطباقي را كه ممكن است بر اثر استرس ناشي از فوت نزديكان و يا از دست دادن شغل يا ساير استرس‌هاي روزمره، به فرد وارد ‌شود با افسردگي اشتباه  مي‌گيرند.

دكتر حقيقي با اشاره به اين مطلب كه ممكن است براي فرد افسرده تشخيص ديگري مطرح شود، گفت: افرادي كه به بيماري افسردگي دچار هستند فقط نيمه خالي ليوان را مي‌بيند و نگاه تيره‌اي به خود و جامعه دارند.

كاهش روابط اجتماعي از علايم افسردگي است

اين روانپزشك به بيان علائم اين بيماري پرداخت، و افزود: كم توجهي به نظافت شخصي، گوشه‌گيري، كاهش روابط اجتماعي و علايق، كاهش روابط جنسي، كاهش انرژي، تمايل نداشتن به كار، بی‌حوصلگي، پرخاشگري، عصبانيت و كاهش عزت نفس در افراد افسرده قابل مشاهده است.

دكتر حقيقي اظهار داشت: اگر پدر و مادر به بيماري افسردگي مبتلا باشند احتمال ظهور و بروز افسردگي در فرزندشان بالاست و بيشتر از جمعيت عادي است.

ورزش عامل مهم در پيشگيري از افسردگي

وي ورزش كردن را از عوامل مهم در پيشگيري از افسردگي خواند و افزود: امروزه اثبات شده ورزش كردن می‌تواند در پيشگيري از بروز افسردگي كمك كننده باشد در خيلي از مواقع راهكاري براي درمان افسردگي وجود دارد لذا با كاهش استرس احتمال بروز افسردگي در افراد كاهش مي‌يابد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه اذعان داشت: اگر كسي تغييري در خود احساس مي‌كند بايد براي درمان زودتر اقدام كند چرا كه با درمان سريع شدت افسردگي و مدت زمان درمان كمتر مي‌شود.

وي روان درماني و مصرف دارو را از روش هاي درمان افسردگي قلمداد كرد و افزود: نوع درمان بنا به شدت افسردگي متفاوت است به طوري كه در افسردگي شديد روان درماني به تنهايي موثر نيست و درمان دارويي لازم است و همچنين در مواردي كه احتمال رساندن آسيب به خود فرد توسط شخص او وجود دارد بايد فرد در بيمارستان بستري شود./ح
برچسب ها: افسردگی ، اضطراب ، ژنتیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار